torsdag 12 juli 2012

den 12 juli 2012


i regnskogens
vingar

vibrerar

kolibri

frigör berättarfolkens
sländor

trådar
förenas

spindlar väver
de tolv vägarnas
trettonde
pärla

hon särar sakta händer

ur händer växa berget

det berg de plägar följa stigen upp
för

de bär lågor i händer

klädnader med långa svep
smeker
borstar markens ris

tysta andas stegen
tyst
andas
ljuden

ur träden
höres droppar mjuka falla
luften stiger
fylld av sånger

blad
vibrerar
susar
rasslar

detta ser bävrarna
de vilka samlats runt sjön

de sitter i ring i molngräs
i molnmossas bärande stöd

ser hur sjön
kastar sig utför
sakta sjunker vattnet

de hör fiskar flämta
i det vattnet sinar

skyndsamt
följer bävrarna
det de ombeds
till

de rinner nedför
molnstigen

bygger en damm
ty berget är utmattat av de ohörsammas
sprängformler

sjön stiger
fiskarna
andas

de når bergets krona
vari silversjön andas
de nedsätter lågorna runt sjön

ber bäverfolken förtälja dem hur
dammen kom

bävrarna
förtalte dem skogens sånger
fredsstillas skogar
friskogarna

de ser träden stiga ur hennes andedräkt

ser stammarna
bli vidare i krets

dofterna tränger in i
vindar susar stilla
vindar rusar vilda
träden följer
följer
med

balanserande rötter
avvägande
vägande
av

bävrarna
förtäljer dem
lyssnandets
frågandets konst

löften till fällande
de hör marker vibrera
hör trädens dunsande

hur kom träden
de fällda ända hit
upp

molnhästar
drog dem

hur kom dammen
till

vi vävde med träd
ty berget har behov av vila

de
hörde sprängformler
avlägset

upplevde
markvärdars darrande hudar

de begav sig in i vandringsleden
löste upp sprängformlernas villfarelse

markerna andades ut
lågbärarna
eldbärarna

bär lågor
i sina händer

lyser upp den mörka
natten

i regnskogens
vingar

vibrerar

kolibri

frigör berättarfolkens
sländor

trådar
förenas

spindlar väver
de tolv vägarnas
trettonde
pärla
*

pärluggla
tvagar
pärlor svarta
i nattvindsflodens handskålar

ur svarta
obelisker

flyger
regnbågs skarabéer

svarta pärlor
skimrar rubinglöd
skimrar safirblå himlahav

vita äro
pärlorna

hon
bär

breder ut vingar

rör vid den stelnade rörelsen

gråt ej
stenblomsbarn

se
jag strör
skogsstjärnor vita
i din bädd


et ansikte
vänds

sakta
upp

upp ur tyngden
in i nåden


räds ej
mina vingar
förtälj mig din väg
stenblommebarn

låt mig
se in i dina ögon
följa dig dit
genom denna din mörka natt

uggla lägger pärla i stenblommebarns hand

se

pärlan lyser
din väg

och jag
kupar min vingmantel runt dig

jag är dig nära mitt vackra barn
stig in i din

rörelse

Inga kommentarer: