lördag 28 juli 2012

den 28 juli 2012

mitt liv
är

en oändlig vändplats

människor kommer
människor går

vänder

i nätterna kan jag drömma
om havets närhet
*
det sägs att hus
innehar fyra väggar

fyra linjer

samt ett ovan samt ett under

ovanom nedanom
nedanom
ovanom

vad säger oss att det är så
sinnet vilket dansar i skönhet
eller sinnet vilket dansar i virvlande yrsel

vad är sinne
vad är vad
varför vill vi veta

var
för

för
var
förvar

var
för

har huset verkligen fyra väggar
eller fler

har vi fem sinnen
eller är vi de tolv portarnas skönhet
*

steg vandrar i ängsmarker
vänder ansiktet in i kommande
regn

sommarregns värmande fingrar rör vid hudens längtan

vänder ansikte in i regn

ansikte
vandrar

i ängsmarkers
sköljande regn

havet är
ett ringhav

fiskar nafsar under huden ytan
ringar
ringar

regn

ögon möter klara rena droppar

kanske sjön stiger över kanten
hur många droppar faller i detta regn
vilken droppe i dig var den första
vilken droppe i dig var den sista

regn
upphör
stegen ser havet stiga
sjön stiga över kanten

stegen är vattenvirvlar

förs med

vatten slammas
lera stiger
sand stiger

ögonen ser ej
andningen saktas

lugn
bara lugn

sjön stiger in i skålen
skålkanter torkas av solens vingar

tärnor målar bårder

himlarna haven
andas milda toner

stegen
vandrar

dagstämmas
rytm

säg mig
vart leder dina stigar dig
*
det sitter ett blad
på grässtråets yttersta spets
lapar en soldroppes nektar

bladet lyfter
är
en fjäril med
solvita vingar

det sitter ett blad
på trädets yttersta spets
vajar vaggas av vind

bladet följer rörelsen
högt så högt upp bland, i molnen

bladet lyfter är en fågel
landar så igen

sänder frågan till
rörelsen
högt så högt upp bland, i molnen

varför är jag så liten och du så stor
varför når jag ej ditt vägnät

rörelsen cirklar sjunker sakta
landar bredvid frågefågel

det sitter tvenne fåglar på en av trädets allgrenar
nu vajar vaggas de tillsammans av vinden

liten; liten fågel
synes det vara dig så illa och är jag stor
kanske
kanske ej
dock ej större än jag gör mig
om så våra vingar täckte hela himlen
så är vi ej större ej mindre än de vi gör oss

kom
kom så flyger vi
dit där jag kom från
liten fågel skälver en fingerborgsstund

tråden skimrar vackert
nålen ligger stadigt mellan fingrar
tumdyna pekdyna
kompassrosen doftar

hur skall jag
jag kunna flyga med tråden genom nålsögat

du klarar det
tråden leder dig
blir dina vingar trötta kan du flyga med mig
blir mina vingar trötta kan jag flyga med dig

tvenne fåglar
synes flyga
högt
så högt
*

muräna kammar havens bottenvågor
gnisterslam virvlar
marulken
upplyser de svärtade
mantlarnas sargade kanter

mantra rör vid bältets hårt åtdragna gördelstiltje

kolibristim
fiskstim av korallskönhet
följer sjögräsets strängaspel i långdans

vad är ni
är ni stimmande fjällblad
är ni sländors spinnande ellipser

ellips
eklips
sätt sotade glasen på
följ min lykta

med ens
löses stimmen i tusenkaskader
snäckhornens toner ljuder

delfiner rör i havskittels järnklanger

sjöjungfrur sömmar
mantlarnas
sargade kanter
sorgekanter

muräna
slumrar stilla
gnisterslam är skimrande täcke

marulkslanterna tänder havslyktors lågor

människorna vid stranden
de vilka skrålar i natten
människorna vid elden i natten häpnar in i tyst
ser virvel stiga upp ur havet
sländan sprids ut

luften andas
tusenden drömvingar

hur stavar du bokens magiska tecken
med mitt feöga rör min stav vid sidan

Inga kommentarer: