måndag 9 juli 2012

den 9 juli 2012

snigeln
rörde sig i godan ro
bekymrades ej över regnfårorna

regnfåror
regnkorn
regnkorn lägges i
rader

snigel
kupar
regnjord
över

vagga
vagga sömn

dröm
liv
nej, snigeln bekymrade sig ej
det var snarare så att snigeln njöt
njöt av oändligvisdomsperspektivet
andades in i fulla drag
snigel
ser
bomullsfälten
vida

händer
plockandehänder

spinnandefolken
vävandefolken
knypplandefolken


lakan vikta
i trenne
i fyra våder

dra lakan

draga
dra

mangla i
stenmangel

marmordoft
ren

renbäddade
sängar

rosenkindad
sömn

snigeln ser
dragarfolken
dragarfolkens kärror

av träd
knirrande
knarrande
trähjul

kär ror
i handelsvägens
hjulspår

vad
spår
vinden

snigel andas in i fulla drag
djupt in samt djupt ut

snigeln möter
en snigel

den snigeln frågar; säg mig
var är ditt skal
säg mig
har du tappat ditt hus


har jag ej sett det
svarar snigeln utan skal
jag satte helt enkelt ned skalet
huset för se just då var skalet mer en tyngd än höljeshand

säg mig
sade snigeln med skal
hur kan ditt skal, ditt hus vara en tyngd

kanske hade jag fjärma
frånsagt mig det jag är i en stundsvacka
skalet huset hindrade mig från att uppleva nära

ja
kan det vara
ibland
sade snigeln med skal
det är i den svackan
du skall sätta dig
helt
stilla
ned
det är så att
det är bara
det
att det skalet är en del av dig

jo
jag vet det

insett giver denna insikt
lite yr lite vilsen känns tillvaron
säg
vill du
hjälpa mig till dit
där jag satte ned skalet

det ville snigeln med skal och i sakta rörelse drog de in reven
stod så vid snigelns utan skal, skal

ack o ve vad har du gjort ett sådant elände
utropade snigeln med skal
skalet ditt är spräckt trampat på av hårdstövlar

inte är det
ett elände, då får jag svaragöra
då får jag lyssna i spiralens gång
vandra spiralen med vidöppnad syn
snigeln vandrade samt hörde
de sade; sök här bland stenarna
det ämnar jag göra
jag tackar dig från djupet av mitt hjärta
mitt hjärta tackar dig
till din medhjälpan

det var ur
glädje
lyssna nu till stenarna


snigeln
lyssnade
en av stenarna viskade
här är jag här är du

snigeln knackade
lyssnade
knackade
och var gång sade stenen
kom in

så kom det sig att snigeln utan skal
blev en snigel med konstfullt skal
*
polariteter
polaritet

finns dessa
existerar dessa
eller är dessa
pol – prisa omkretsens lov
rariteter
polaritet
del av helhet
delar av
helhet
polaritet
inslag
skytteln far genom varptrådsväg
blir ett ”utslag”
ingång utgång

livets hjul
säger du hjul ser du ett runt hjul
låt oss säga livets hjul; en eker i det stora livets hjul
ser du urverket
du håller i veven
ser du åter slipstenen
brunnen
alla med vev
ser du positivspelaren
positivets vev
speldosan

du är den vilken rör energin/kraften
någonting är ej kraftfullare än den hand vilken rör den

handen håller en penna

målaren
konstnären
iakttager
mäter
anpassar

perspektiv
perspektivöga
varje irisstreck
är en regnbåpgslinje

en regnbågslinje vilken sår punkter eller
planterar punkter
omfamnar det du ser

dessa punkter är
det harmoniska perspektivet

polaritet
kan vara vandringen
samspelandet i centrum samt periferi
perspektiv
perspektivcentrum

sätt dig i
pupilloasen
invänta
mångfaldens
samspel

Inga kommentarer: