fredag 13 juli 2012

den 13 juli 2012

det var
i det trettonde steget

en fågel flög ur
hennes högra tinning

fågel satte sig
i hennes vänstra handrede


först syntes fågeln vara
yrvaken
kippade med ögonen
kisade med

de små svarta
ögonen

dina ögon äro svarta topaser
fröögon
kanske


fågel bär en svart huva
vingmantel ur pilbarkens tonskala
bröstet av mandariners
rönnbärs tonskala

så var det i
ena stunden

ögonen
fortsatte vara glaspärlespels fröögon

fjäderskruden var det
vilken skiftade
hamn

fågel
av de blå
lazuliskogarna

säg
är din vilja att sjunga mig en sång

det är min vilja där efter
sedan
skall vi språkas vid

fågel med blå
vingskrud
sjunger
solmoln
runt hennes axlar

fyller
hjärtat hennes
med

solbelysta vingsegel


häri
kan orden
segla

orden ja
så sade fågel blå

säg mig
varför är din vilja att binda orden

inte är det min vilja
en bok är min vilja att nedteckna dem i

så är ej orden
bundna fast i boken

så ser jag det sade
hon

pärmar
höljeshänder har en bok

blad har en bok

allt detta är bokmakarens
hantverk

jag kan lära mig
av bokmakaren

i det boken är färdigställd
öppnas pärmarna
bladen bläddras

jag ser dina vingar
fågel
vackra

flyga
fria

jag skriver orden med fjäder av fågelbörd
jag skriver orden av havsbörd

hur kan detta
bindas

boken binds
boken är vaggan vilken orden slumrar i

jag kan se orden
andas i bladen

nej
binda orden är ej min vilja
nedteckna dem i ordens frihet

fågeln
kvittrar är nu
röd

det
är en vacker bild
du skänker mig

låt oss flyga med orden

i
orden
*
den mogna frukten
den övermogna frukten

jäser
sväller

ser en pumpa

spricker
sjunker
samman

jordas

återvinnes

återvinner vägen

det förstörande
för störande
för – detta – stör andens växt
det förstörande kommer in för att eliminera det vilket har växt dig över huvudet
över dina gränser
breddgrader
det förstörande kommer in för att eliminera det vilket växt över dina gränser, där tanken svällt ut till en zombrero – sombrero – zombie - .
livet – du kan ej längre blomstra; detta är att tillåta livet återvända; detta är den egentliga döden vilken ej finns, detta är transformerande rörelse, detta är glädje till allt vilket lever – glädjevägen till liv.
den gamla
muren

har behov av – ej ytterligare lager – lagerkransar, har behov av att putsas det vill säga
borstas ren
så kan
rosor

åter
finna
fäste

åter
blomma

jag blåser på maskrosbollens frön
de passerar samt landar

transformerande
rörelse

befrielsen
befrielse är
att i hinnamedtakt
riva
de pråliga salarna
höra ditt
rop

befria mig

och varje riven
våning

för våning

för varje riven våning
skönjes
grunden

det vilket ej hör dig
till

det oväsentliga
är
bortlyft

den onda cirkeln bryts
eller närmare bestämt
är
helad

helad är
livets cirkel
vilja
skulle
vilja
skullevilja

jag andas ut allt gjort
alla gjorda steg
bilder

jag är i den vita dalen
i tomheten

han gav sitt liv
han korsfästes

vad är detta

trenne tomhetens dagar
allt var i bidan
stod stilla
en hängande droppe
mellan träd samt mark
i tomheten
kan det nya födas i övervinnelsen av döden
korsfästelsen – vem är det
vem är det vilken visas på korset
vem
är
det
jag förs in i frågan
vad håller vi kvar
genom våra symbolbilder
samt
håller vi kvar

är det icke just detta denna vandring visar
vad är det
du håller kvar
i tomheten
kan det nya födas

övervinnelsen av
det vilket ej är

jag ser våningarna av pålagor, lagda på, plockas ned, ej genom dynamit sakta bitvis, konstfullt plockas de ned i hänsyn till dig av dig. ditt inre plockar ned våningarna, tillsammans studerar ni varje del, ser med klara ögon vilka delar hör dig till
i det att detta arbete är klart – avslutat säger jag ej ty det är ett fortskridande arbete däri du är uppmärksam på det vilket fastnar på din hud. somligt stiger in somligt är fångstgarn, spinn, kvalsterspinn.
våningarna är rivna
det vilket ej är du
har visats vägen
hem

nu står ett vitt tempel
i vita dalens
skimmerljus

gryningsljus

du
är

detta

tempel

jag förringar icke berättelserna
det gör jag ej

jag ser berättelserna i dessa stunder

i denna stund
strimma av klarhet
ser jag berättelserna
hur de vandrades

jag ser
det
vi vägrar se

berättelserna vandrades samt nedtecknades
för att vi skall se

jag ser den lame; tag din säng och gå
jag ser den handlingsförlamade eller den förlamade rörelsen
livet utan empati, utan rörelse, utan inlevelse utan medvarande

jag ser den döde Lazarus
ser mysterieinvigningar
vandringar in i dödsriken
mörker
återuppståndelse
väckande
vad mer
jag ser fiskarna i havet
hur de kastade näten
och jag ser hur detta är huvudets tanke vilken sjunker in i hjärtat
med hjärttanken kan de bjuda
alla de hungrande
in i
mättnad
sannhets mättnad

jag ser bilden av hur han bad dem vaka med honom
ja – jag ser lärjungarna – samtidigt övergår de till tankar till tankesvirr. de förmår ej vaka, de somnar och jag ser att detta är bilden av dagsmedvetandets omedvetna. jag ser de trettio silverpenningarna – ser silvrets renhet – silver – måne – moderliga vara, hur de är inneslutna i en penningpung; smutsade. instängda förseglade. samtidigt ser jag hur vi säljer oss själva genom att stänga inne hjärtats röst. vi säljer oss dagligdags. så ser jag korsfästelsen och jag ser att detta är det vi gör med oss själva

bilderna av vandringar lever
nedtecknade i det oändliga
gåvor
till
oss

människovardandets vandringar
nej jag bär ej vilja till att binda orden – så sade hon

våningarna är rivna
det vilket ej är du
har visats vägen
hem

nu står ett vitt tempel
i vita dalens
skimmerljus

gryningsljus

du
är

detta

tempel

jag förringar icke berättelserna
det gör jag ej

jag ser berättelserna i dessa stunder

i denna stund
strimma av klarhet
ser jag berättelserna
hur de vandrades

jag ser
det
vi vägrar se

Inga kommentarer: