onsdag 25 juli 2012

den 25 juli 2012

ställ dig djupt in i skogen
invänta
orden

invänta din instig

sätt dig vid stenen
invänta
orden

invänta din instig

upplev hur din syn vidgas
du är ett med

det du inväntar

tysta milt tjatterfloden i dina vindlingar
alltför många hinder är lagda där

tillåt bävrarna bygga flödesdammar

lyssna till sången vilken stiger från ditt hjärta

du bär en dröm

invänta drömvågen

den våg vilken reser sig i havet
räds icke styrkan höjden rörelsen

följ vågen
du har väntat
drömt den vågen

du är

säger du att skogen är skog
att stenar ej kan tala
att stenar är stenar
punkt och slut

jag säger

sätt dig invid stenen
invänta orden

stenen är en ros vilken sakta inför dig
öppnar
drömkronan

ur drömmen steg allt
drömmen bar barnet dit barnet drömde

fnys icke åt det rena hjärtat
du har ett i ditt bröst
ett mångfaldshjärta

ty det är vad barnets
alltets hjärta är

icke ett
mångfaldigat

*
i nätternas
silverstrimmor

höres
böljande
sånger
sus av vinddrag

vem torkar lärft i nattens
dropphängen

det gör tystvinden i molomskogar

vem omfamnar månen
vem leder månen till solens skiva

eklips
andas i dagnattens
skärpa

svart är tulpanens rundelknopp
i springor glöda röd
sammet

träd
faller

murkna sade tvåbeningarna
sparkade på dem

i natten reser dessa trädstammar sig

molomskogen dånar
ty träden faller
lägger sig i floden

drakfloden

lärft är det ej
drakvingar
omfamnar

bröstens sinnestyngd

falken
är en pilgrim
molomstämman är sopran

spräcker alla isar

eklipsen är
ansiktens möten

för att de skall se
varandra

svart tulpan vänder
ögonvingar

vingar
glöder

röd sammet

i nattens

skärpa
*
det var ej
förrän jag kom in i
savannernas vida
släta marker
däri sanden i förstone
jag trodde det var huden min
däri sanden i förstone var gyllenockras sammet
här och var stodo
baobabträd

stodo träd med vida paraplykronor
fyllda med vita blommor
vilka doftade honungsströmmar

dessa träd skänkte skugga i det sanden
lapade solvatten
i det sanden
 alltmer
sakteliga glödgades

hettan vibrerade likt flimrande vattensken

där
där plägade jag stundeligen
slå mig ned
i begrundandebetraktande av savannens
släta uttryck
vän detta slät är
skulle du se papperet detta skrivs in i då vet du vad slät är

detta släta
savannsläta var icke torftigt
var icke uttryckslöst
det var
jämn yta

utjämnat sinne

ibland stannade jag kvar där in i
nätterna, beundrade blodröd måne

jag upplevde ej rädsla där
trots att jag satt helt oskyddad
det var att ingå
finnas till
om så
att vara
en molekärpartikel så visste jag att här är vi

stundtals begav vi oss begav jag mig till vattenhålet
lapade törsten ur våra strupar
strövade fritt

mötte zebror
giraffer
svartvita fåglar
tigrar
leoparder
vit puma svart puma
fläckiga randiga
de visade mig skuggornas alltidfortsatta in samt utträde
vävaranden
de visade det egentliga behovet av
aktiv inaktiv vila
görelse

det fanns växter visst fanns det
ty regnen hade just stannat
sakta suddades de ut

kanske satt ett väsen och tecknade i sanden
kanske satt ett väsen och skissade i skuggan under baobabträdet
kanske gummi arabicum trädet kom spatserandes
bjöd på kautschuk
så suddade handen ut
så kan det tros
allt var
vidare
där

illusionen gav bilden av att
sakta suddades dessa ut

sammetssanden började skapa moln med våra stigar
dammoln släckte ej törsten
dessa dammar var torra
sanden blev till röd
sprickfårad lera
det var blödande hud
och jag såg hjulspåren
dessa hjul var ej kabbalas
jag såg hylsorna
dessa var ej puppor kokonger
jag såg träck avskräde ligga kringkastat
efterlämningar

detta var
den blödande huden

jag insåg sakta
hur vi avklädes
in på bara benen
detta för att se oss
helt
utan
prydnader

det är svårt
ty det är att vara
den blödande
huden

Inga kommentarer: