måndag 23 juli 2012

den 23 juli 2012

ser du gropen
ej grävd att ramla ned i

och gör du det
så sträckes tusenhänder till dig

du har ej behov av rep
av stegar

du lyfts

ty du är en droppe
vilken faller

en droppe faller
fler droppar faller

gropen är en rosenskål

gropen är en bägare vid sjukdomsbädden

på kuddvaret vilar
tanken med utslaget hår

kinderna andas röda
ögonen är slutna

du lägger din hand
under

kudd varet

viskar
det var en gång en feber
du frös
febern värmer dig
så drick källans klara
klang

gropen
dina fötter vädrar fara

fara
kan vara den annalkande stormen
denna grop
fara kan vara din resa
du reser dig ur gropen
ur din svacka stiger du
utvilad
styrkt av

källans
klara
klang

i gropen faller den första droppen så också den sista
och dessa äro ej den första och den sista

ty de är
ett

så falla droppar
in i själen

ditt hjärta
avläser

säg mig
vad svara du

jag uppfyller
mitt hjärtas innerliga röst

ser du
gropen

den grävdes ej för att du skulle falla däri
*
träden lägger långa blad
pilblad
sirliga fingrar
sensibla fingrar
ute efter markerna

som vore dessa helande

dofter
av
jordfuktade marker stiger upp
bäddar av mjuk mossa
grästuvor höljer risknippen
ris av blå bär
ris av lingon

se upp

hon hör ej

se upp
hon hör ej


se upp var du sätter fötterna dina

hon är djupt inom sig
är utom sig
är kroppsligen
ej närvarande
ändå
än
när varande
när var ande

en rörelse får henne till lystrande
löser hennes upp märk samhet

ser upp
visst ser jag upp – kanske fördes jag långa vägar
kanske blev jag främmande
främmande i en värld av toner
kanske är det bättre säga: se ned var du sätter fötterna dina mina
eller kanske var uppmärksam

ur rörelsen steg en lövgroda

så fin du är sade hon
vart är du på väg
frågade hon

lövgrodan satt tyst en lång
långt om
länge
samt iakttog henne

sade så
är du i dig själv nu

i den stunden såg hon att marken var ett myllrande hav
av lövgrodor
tack och lov
att ni undkom mina fötter
vart är ni på väg

jo
vi levde i kristallberget
vakade med kristallerna
så kom
kom
ja vad annat kan vi säga än sönderklyvarna
sönderslitarna
söndrarna

de – vi vet ej vad dessa gjorde
plötsligt hördes en fruktansvärd knall
plötsligt låg berget i stycken och
och kristallerna rafsade söndrarna samman

inte någon såg oss
så blev vi bundna i denna gestalt
och nu är vi på väg till sjön
sjön där näckrosbladen andas våra hjärtans röst

i de kommande regnen skall vi höja våra röster till
att resa berget
med sjögräs skall vi hela sprickorna
såren

och i den stund vi upplever berget helat
i den stunden är vi ej bundna i denna form

då blir vi det vi en gång var och det vi är

ty du såg oss
såg djupt in i våra ögon

dina ögon kysste våra ögon
befriade oss ur
in i
ur
begynnelsen

stiger

hjärtsolen
*
kan detta vara isblå
kan detta vara tunna rökslingor
varifrån komma ni
kan detta
detta
kan

vindar viner
träden susar brusar

fåglar seglar högt upp i lugn

vindar söker skingra grå
de grå
slöjorna

anas görs isblå öar

vindar andas
skymning stiger in
vart blåser ni
vart vandrar ni
vart
leder
er
färd

i ödeträdgården
finns en rest
en spillra av ett
hus
grunden är stenar
vi minns
vi minns
stegen
händerna
slut dina ögon
huset är
samt hör husets röst

en gång var jag ett träd
växte högt upp
i friskogarna
såg vida
vida
flög med ögonvingar
rörde vid molnen
en gång var jag
ett träd

träden
träden i de lummiga
salarna

vari skuggor med mjuka penslar
skriver

vari ljus
silas genom
lövverken

var du ett träd
ja visst var jag ett träd
och nu när jag hör er sjunga med dessa djupa stämmor
så kan jag längta, längta till närhetens nuddande
upplevelsen i det våra kronor
fingrar
rörde vid

det gav mig smärta en stund
i det de fällde mig
de förtalte mig dock sin dröm
och den drömmen skänkte mig djup glädje

träden hade släppt bladen
i så många timanden

in i gula
in i eld röda

bladen
landade

bruna låg bladen stilla

täckte ådran

en gång var jag ett träd
viskade
något
under bladen

i det stormarna andades

sökte skingra de grå
i längtan till blå

och visst syntes blå
en isande
isblå fläkt

i sommarängen

de grå upplevde sin vilsenhet
slöt varandras händer till

många var åren
vilka rann genom livets bäckådra

innan
jag förnam mig
kunna benämna mig

konstnär
konstnärinna

det gick lättare i det jag såg hela livet vara
skapande konst

ändå har jag så ofta svårt benämna mig konstnär
kanske har jag svårt använda benämningar

ändå kan jag ana att det är just detta vilket skänker mig så mycken
känsla av att ej – ett slags utanförskap vilket jag vet är ett inneskap

kanske sitter jag i ett snidat skåp
en gång var jag ett träd

jag tror jag har levt i sanddynernas –
i skogarnas
i fridsstilla rörelse
lyssnat till jordens sånger

och vad spelar det för roll vad jag en gång var

jag skådar
söker skåda in i den tjocka dimman

så fjärran känns mig livet
och kanske är det i
detta skådande
en vind viskar

från där jag var i fridsstilla

meningen
väver

Inga kommentarer: