söndag 8 juli 2012

den 8 juli 2012


regnen sjunger i träden
träden sjunger i regnen

varför ser de ej
miss tagen
de missade tagen
kanske är de alltför upptagna med att döma de omgivandes

och är de omgivandes
misstag
missade tag

eller dömer de detta för att slippa öva

först var jag ett frö
viskade det stora trädet
det vilket når till himlen
ja först var jag ett sandkorn
så trodde jag
det var som så att jag föll
lades i havet
och havet vaggade mig
hur det nu var så kom jag allt närmre stranden
inte visste jag att det var födslostranden
det var födslostranden

stranden nådde jag
och jag vet inte hur
kanske var det fågeln
den vilken landade vid mig
kanske var det den fågeln
tranan
emun
vilken bar mig

här landade jag
tror ni att det var enkelt att växa bara för att jag är ett träd

varför skall det vara enklare än
allt annat växande
trot om ni vill
det var ett ständigt övande
i sträckande i följande
i andning
och tro inte att det gick att rusa åstad
jo
jag försökte
det är de krumbukterna ni ser

krumbukterna kan vi kalla
misstag
eller forttag
snabbtag
genvägar
gengångar

de gör oss till gengångare
jo
minsann

det är inte så att jag ångrar misstagen
eller de bedömningar jag trodde mig göra
jag värderar dem storligen
läroskor var de
och de är vackra skor
eller blad
eller stränder att sitta ned i
i begrundan

det är lätt se andras misstag
det är lätt se sina misstag

så lätt att dessa ofta blir spärrbommar
var och en har en gyllene nyckel att öppna dem med

se ej misstagen vara negationer
och se dem ej enkom vara dina egna
somligt är så kallat nedärvt eller genetiskt

du befinner dig i dem just för att bryta negationscirkeln

så är det
och de skorna sedda i sitt födsloljus
är mjuka mockasiner
och blir det skavsår
läkes de ungefär lika fort som de täljdes
skavdes
till

*

skogen susar
stilla

visst bär vi alla åldrar
inom oss
så och utom oss

ty allt är intet
intet är allt

människa
se din hud
varje por är ett öga
en tidlöst uppenbarelse
en geiser
en källa i givareglöd
och allt det vilket strömmar ut
strömmar in
så är kanske din hud silduken
svetteduken
och de frambar gåvor
till
växande
genom stjärnsåddsorden

människa
se
dina ådror
blodets strömmande vattendrag
vad får ditt blod att flöda fritt

att stocka sig
vad är sömn vad är vaka
vad är skugga
vad är det upplysta rummet
rumsbörden
blodet är rött
låt oss säga att blodet är
kol
kol – glöd

vitt samt svart
alla möjligheters färger
blodkroppar
blodfolk
och de vandrade i alla riktningar
i den stora
i det stora ekerhjulets
ekrar
strålar

ekrar
ekar
stammar

människa
se
ditt skelett
mineraler
stjärnor
planeter
kristaller
blicka in i kristallorden
se huru de helade genom kristalltonande

Inga kommentarer: