tisdag 31 juli 2012

den 31 juli 2012

med de avlagda kjolarnas våder
resta i klockringars vidder i händerna
lystrade hon till kören
en kör av silverne bjällror
ljudar i trädens hav

upphov din stämma vindfarare

hovar
landar mjukt i trädens kronor
manar de kringspridda in

i det allt är samlat vikes moln ut
bredes en vit duk ut över marken

däri
i den vita duken lägger hon
de avlagda kjolarnas våder
resta i klockringars vidder

hon ler i månstrimmans ögonberörelse

ser volanger snurra

de fyra snibbarna
fliksnibbarna
viker hon in
knyter dem om
en och en
om
två och två
om tre och tre
om
fyra och fyra
i en

hon bär knyte vid midjegördels
stjärnbälte

visa mig vägen
förtälj mig din sägen

i fjärran nära
susar säven
smyger rödskimmerräven

rönnbären är ännu ej röda
se
av snubbel
av grubbel
dina fingrar blöda

hon följer sägenstämman
stigen ur fjällripas bröst
fasanen löper ur gräset med hesgalopperande röst
bergsrosen sänder väktardoft
vem slumrar i klipphögas loft

ur intet svävar örnen
lyfter henne upp

säg mig
är du redo för vindarnas tvära kast
jag har helt visst sökt mildra deras hosta av skrällart
den lyder dock ej helt min bedjande framfart

var gång du står inför ett nyboret steg
kasta ditt knyte
se knytet virvla
knuten lösas
allt virvlar
var icke rädd

det är den upplevelsen det nyborna steget har
är det

örnen kastar sig ut
stiger uppåt
för att landa i luftens strömmar
svävar
ser
lystrar
sänder toner

det är ej det virvlande knytet
det är dock den totala vissheten tilliten

jag svävar
med

och den ron kan du finna i det du landar i är
*
vem sömmade
fjärilens vingar med

hastiga
kaststygn

vem fann hennes sårade
vingfärd

vem löste stygnen med
silvernålens diamantöga

vem nystade tråden till
ett nystan

vem lade denna tråd
detta nystan i
askens
obsidian
grävde den till jord

jordrenande händer framtog
askens sammet
lyfte asken ur jord

fjäril
se denna renade sidentråd
sidene nystan

vem talar till mig

det gör
min
ögonblomma

Inga kommentarer: