lördag 7 juli 2012

den 7 juli 2012

molndagar
molnnätter
molnstunder

mjuka vackra molnhimlar

sammet
siden

mjuk
omfamn

siden sammet trasa lump

solen bryter igenom
från tyngder
tyngdlastad
tyngdlass
lagda av människor

varför
varför skall jag bryta mig i
genom
genom edra tankar

varför
varför skall jag stråla för er

ni talar om smutsade moln
vem smutsade dem
ni talar om ok lagda på edra skuldror
vem lade dem över eder

ni talar om svarta hål
om hur jag bränner
brännmaneter

får jag fråga er
har ni sett maskhål
varför tror ni maskar är

de luckrar upp jorden
*

det är så mycket vilket binder oss
binder oss vid jorden
ändock förglömmas rötternas
vävda mattor

säva
säva
sävmattor

sengångare i sakta mak
sävligrörelse
ger vackra avtryck

sävmattor skänker värme
fotvärme
stegvärme
vilovärme

trädet tar hennes hand
en stund står de stilla
lyssnar till skogens vajande
vaggande grenar
rörda av vinden

i ett av träden
ja
först
tror hon det vara en grotta
en håla
i en bergsvägg
i en grotta
i ett träd
möts  hon av ugglemors blick
ugglemor breder ut vingar
pärlvingar
nuddar vid markernas börd

skölj ögonen hennes
i nattflodens skärpa

milt manar trädet henne med
och trädets röst
lever i henne

berättar det sanna bindandets saga
det vilket binder oss vid jorden
det vilket binder oss vid jorden är icke det jordiska
det jordiska är separerade stoftmoln
separerad mjölk
natur5ligtvis är vi bundna  vid jorden
bröder
systrar
systrar
bröder

all
om
fatta
ande
rörelse
*
du kan icke se stigen
i det du står framför de tretton dörrarna med händerna för ögonen
du kan icke se den dörr vilken är på glänt i just den stunden
i det du har virat din livsrustning bort från ditt själv

du kan icke se
du förnekar ditt själv; han är det ej sade han
du förråder dig med silverpenningar

bilderna är så vackert nedtecknade
se dem i ljuset av din vägs mercuriusstav

avkläd dig
stig naken in i floden
tvaga dig i ängens dimma
var förvissad i
att det vilket du upplever
är just det du upplevde vid den så kallade födelsen
förväntan
smärta
glädje
lugn rädsla
förvissning

jag är
på väg

jag är
ej
stillastående vatten

jag
är

barn brukar leka en lek
de tittar i kors med pärlande bubbleskratt
så står du där framför dörren den gläntade utan att se
på grund av din halsstarriga blick
titta i kors en stund
sikten suddas
du skärps

du skall se
gläntan

dopgläntan

Inga kommentarer: