torsdag 4 april 2013

den 1 april 2013




fiskaren
står i sjö
kastar nät
upprepande
droppar gnistrande skönhet
pärlar fnittrar skuttar
hoppar

fiskarens ögon ler ikapp med rörelsen

fiskaren ser kvinnan
vilken tvekar
tveksamt närmar sig kanten

fiskaren glittrar
fjäll
kastar nätet med susande
nätet lägger sig nu
helt ytstilla

stig på nätet
kom

kvinnan tvekar
tager ett steg åter
öppnar stämman; hur skall jag kunna gå på nätet
det enda vilket sker är att jag trasslar in mig
eller trampar in foten i ett hål samt sjunker
drar du upp mig
hinner du

fiskaren lägger huvudet så där
vackert på sned med ljusglitter strålande i kärleksbestyr

lita till mig

jag känner dig ej

lita
till

stig upp på nätet
det håller

kvinnan suckar tänker sdom så
ja, han kan stå i vattnet så då bottnar väl även jag om det skulle hända
vilket jag befarar

hon glider
liksom
glider ut på nätet

fiskaren ler
säg mig åker du konståkning
skridskor

kvinnan fnyser; du retas

retas
retas inte
reta
rätsidig
konkav
konvex

steg till steg lägges
så är hon hos fiskaren

och nu

fiskaren drar in nätet
kastar ut nätet

vad är det du gör
egentligen

visar dig allt det dina känner döljer för dig
vattnet har bärighet

allt detta du ser
ytan ja till och med jag är illusioner
hudar
fyllda med tomrum
med innehåll
med
med

hur kan detta vara
då finns ju inte jag heller

jodå vi finns
allt finns

illusionen är nätet
mötet
djupet är verkligen

jag vill visa dig detta för att du skall inse
varför du upplever dig stå framför en avgrund så ofta
eller att du känner golvet dras undan under dina fötter
det är i de stunder du ser djupare

ja, jag skulle vilja säga att det är att vara moln samt vandra på moln
ändå är det ju så svårt att ordlikt beskriva

det är att leva utan stöd samt vara i totalt stödjandegest

leder
vi är leder i allt
fingerleder
vad sker då fingret ej har handen

förtvinar
stelnar
eller vad
låt oss säga att så kallat andra betingelser tar hand om leden
fingerleden

det blir en slags fingervisning vilket får fingret att inser sitt sin tillhörighet

skall vi lägga slöjan
jag menar nätet på stranden samt dyka djupare in i havet
jag menar sjön

så gör de
samt är valar i havets djupa sånger
och fjällen reser sig runt om

sjön

allt detta passar välkan att begrunda
en dag likt denna första april
lureri dagen
*
i denna natt vari bergens ögon
strålar in i markernas vida handkorgar
vari stjärnor nedstiger
instigna dansar i ängssjöarnas
havandehänder
däri synes öknarnas sandstäder glöda in i vackerslipade glas
glasen äro rena
bär ej färger
bär ej prydnader
mosaiker äro dessa i dina ögon
människovandrare

mattad var regnbågen av de sinande lågorna
nu i denna natt vari bergens ögon strålar in i markernas vida handkorgar
kan du se dessa glas färgas i regnbågens färger
tonerna leder de dansandes turer
menuetter vari händerna sträckes vida i stjärndiadem

sanden glöder
hon visar bilder av ländernas vandring i cirkelns skönhet
hur den röda sandens städer en gång andades järn
pulsatilla andas i vårgryning
huru guldockra sanden en gång andades koppar
ja vi kan vandra i sandstäderna samt lyssna till de öppnade sigillens sånger
ty dessa är i denna natt öppna
tonar allvärldars visdom ur hennes hjärtas rörelse
och svanarna de vita
höljer de vita duvornas myrtenkvistar
silverklockorna
väcker stämmornas
vilja
tyst
tyst
i fridsstilla
andas denna
natts
ögondjupsfröjdan

Inga kommentarer: