onsdag 3 april 2013

den 30 mars 2013




ja det finns en orsak till att vattnet fyller uppfyller kroppar
det finnes en orsak varför kroppar i äldre skrifter benämns boja
släpp denna boja denna fasthet
se kropparna vara reservoarer
vattenreservoarer
oaser i öknar
nåväl det finnes en orsak varför kroppar i äldre skrifter benämns vara en boja
eller bojor
en boja
kroppen kan ses vara en mur
det förunderliga är att vatten har sensibla fingrar
upplever vari det behöver luckras upp eller fuktas
ej alltid synligbart i ytskikten

kroppen kan ses vara en mur
tilläggas bör att detta material är tämligen mjukt
sinnligt
medföljande
vad är denna mur byggd av
kanske röda tegelstenar
i förstone gjordes dessa stenar i träramar
hur samt av vad
det finns att undersöka i diverse litteraturhänvisningar
hänvändningar
kort kan nämnas ord ur fältspat ur glimmer ur kvartskorn
lera, en förvittringsprodukt gärna varifrån vari istiden glidit kana
det var samt är en vacker konst

tegelstenar i sig andas
vi kan säga tegelstenar har porer
är inte det vackert så säg; andandes hus

nåväl innan tegelstenarna var murarna ofta gjord av stenar
ljus sipprade igenom
visst är det lättare säga
jag kan uppleva mig vara en sten än att säga jag kan uppleva mig vara en tegelsten
ändå är ju denna tegelstensmur tämligen vacker, skiftar färger beroende från var den anlänt
tegelstensmuren
egentligen alla murrar är gedigna hantverk
gedigna
ge dina

ett gediget hantverk från det första sandkornet

nåväl stenen var även denna ett sandkorn
vem kunde ana att detta sandkorn skulle bli ett berg

åter till muren
tegelstenar
sammanfogade byggstenar
i det du står inför stenen klippan berget
stenstoden skulpturen
ser du eller tanken ger dig informativa bilder av stenens materialets hårdhet
stenen möter din mätarblick
samt tager dig leende i hand
minns du sagan däri stenen blev en svamp

tror du det var för att visa min
stenens hårdhet
detta var
tror du det var för att visa ytskiktets behörighet samt närvaroinnerlighet

tror du det var för att visa min hårdhet
stenens hårdhet
ack så du bedrog dig
ack så du dig bedrar
stadig visst är jag det
till synes
ser du
kan du se mina rötter
kan du se mina färder
jo
min
sann
flyga kan jag
spinna trådar kan jag
en spindelsten är jag
kanske
kan
ske
är jag

suddigt minns jag
nåväl så hör detta

det växer en sten i ängen
ängen vari sjön andas
sjön med vackra ovalstenar i bottnen
med vackra kronskålar i ytan
sjön med sommarvatten i detta ögonblick i sommarlandet

stenen
stenen plägar breda ut vingarna
i stunder av behov
vara en fjäril
fjärilen svävar mjukt över sjön
så möts stenen samt sjön i varandra

en dag kom en ung kvinna vandrandes
med hårt snört liv
med hårt flätad knut
med hårt snörda skodon
hårt hållen är hon i hushållets ram
allt det den unga kvinnan mötte möter
är hårt
till ytan
så ser hon
tingens gång

denna vandring
detta stråk
i dessa är hon i denna dag suckandebärandes
det är ej likt henne
så andas sjön
så andas stenen
så andas ängen
hon brukar ju lätt flyga med vinden
hon brukar ju tindra
hon brukar ju glittra

ungkvinnan  stannar vid stenen
suckar djupt
ja
ända in i jordens stam

vad är fatt
hur är det fatt
frågar nu stenen

medkänsla skimrar
lägger mantel runt en ung kvinnas axlar

jag vet ej vad som är fatt
vad har i mig tagit fatt
fattig känner jag mig
trasig känner jag mig
tömd samt helt utan andning
inser gör jag ju att jag andas
vem kan leva utan andning

så nalkades trädkvinnan
hon ur ålder stigen
hon med hårets grenar
fyllda med blad
med löv
med vingfolksrörelser
med skrud av bark
livsbark
med bara nakna fötter
trädkvinnan stannade ditifrån suckarna hördes komma

utan ett ord eller tvenne snörde trädkvinnan upp skodonen
befriade livet
löst knuten

ungkvinna andades ej helt ännu

så trädkvinna sporde stenen utan åtbörd utan ord
och stenen den bejakade

ömt lade nu trädkvinnan handen runt en del av stenen
en del av stenen blev en svamp

nu vidgades ungkvinnans ögon
fällde en tår ur medkänsla
det måste ha gjort dig ont

stenen ler mjukt
inte alls
trädkvinnan vet hur

ännu steg ej ljud över tröskeln

hon ser trädkvinnan vandra till sjöns närhet
varifrån hon fick spannet
ja det vet inte vare sig den eller det

hon frågade sjön
utan åtbörd
utan ord
och sjön bejakade

trädkvinnan bar nu spannet till ungkvinnans värkande
med svampen tvagade trädkvinnan ungkvinnans fötter till håg
gav henne så handen samt ledde henne till sjön

sjön bjuder den unga kvinnan in
nu tvagar hon muren med svampen av sten
alltmedan trädkvinnan sömmar hennes sommarskrud
till bara fötter

ungkvinnans hud skimrar
ögonen glittrar
håret doftar rent utslaget

hon är återvänd

trädkvinnan träder vid uppgången den fina skruden ned över hennes kropp
bjuder henne sitta vid hennes fotvalv
där trädkvinna n ur bröstfickan tager elfenbenskammen
reder ut lockarnas ystra porlandebäckar

näri sommarkvinnan var redo
lägger de svampen åter till stenen
sjunker in
och fjärilen cirklar ett varv eller tvenne över sjön
vari blommorna nynnar
alltmedan ovalstenarna
simmar med mjuka slöjor

och trädet
trädet ger skugga i middagens hetta

så tystnar allt
ty ungkvinnan sover i bädden av ängsblom
tätt intill stenen vilken viskar
kärlek in i hennes
sommarkvinnans drömmar

vari vingfolken
lyfter mörkret ur det lagda

Inga kommentarer: