fredag 26 april 2013

den 26 april 2013




örnvingen rör vid mina ögon
kom ställ dig här vid min sida
vid denna utpost vari drömportarna väver
låt oss begrunda norrskenets sydskens rörelse
ljusfenomenens rörelse
helt utan betänkande
helt utan nedlagda inlagd åsikter eller uppfattningar

låt oss sikt
mjölet
låt oss sikta synmjölet
till seende

låt oss följa ljusfenomenens rörelser helt utan allt det vilket är inhämtat

låt oss skaka ut fjäderskrudens droppar
så stiger vi in i ljusdanserna
och detta är vackert
förunderligt vackert är detta

i denna rörelse når örnens stämma mina ögon
min syn

så fanns det stunder vari de var förenade
eller de upplevde sig vara skilda
naturfenomenen var det de var
de var ännu ej åskådare från utsidan ty utsidan fanns icke i deras ögon
deras milda ögonglans

kanske såg ej människosläktet människofamiljen sig vara ett med gudarna vem vet
och det jag här endast bär vilje förtälja dig är
sorgen genomborrade brösten i och med att dessa kände sig vara separerade. kanske blickade de in i kommandetima såg dem separera mjölken från kärnmjölk till lättmjölk
för att inse att de åter måste upphöra med detta
sorgen genomborrade dem och i den stunden upplevde människan naturen i sig
allt det vilket är skeenden
de var allt detta
ja, vi kan tala länge och väl om detta vilket var ett medvetet omedvetet

tidsspannen vaskade kornen i livets flod
allt stelare blev synen
in i abstraktioner
nu förklaras allt
låt oss förenklat säga i atomklyvningar eller ett plus ett är två
det är vackert visst är det så

det inre försvann
det var i detta det är i detta människan är åskådare ser utifrån utan att egentligen nå det innersta; en materialiserad tillvaro vilken visserligen är intressant men ur utvecklingsmässig grund är den inte särskilt rik. endast i avseende av att avskilja, särskilja liv i partiklar och det vackra är att det är kommet att vetenskaparna börjar inse helhetens skönhet så är det

det inre försvann, nåväl det kan ej försvinna ändå utelämnades det.
bilden av mjölken är god ty nu är det kommet att dessa båda tar varandra i handen
dessa synsätt
samt vandrar uppför altargången vitklädda till altaret för att sammanvigas
och detta altare är hjärtat

och hjärtat är oblatselden

så svävar örnen åter och åter i molnens sägner
det regnar stjärnstoff in i ögon
näri örnens vingar rör vid molnvandrares levda liv
örnen bär i vingfamn sägnernas allomfattande begynnelse
lagda i deras ögon vari fjädern
skrivarfjädern lades i deras ögon

så svävar örnen åter och åter
örnen har åsett hur strömmarnas strömmande rörelser steg in i kristallformer, kristallationer

kvartstoner höres i bins vingar
kvartstoner höres svagt ljuda ut ur
hjärtas grund
en form
en hud inom varje lever du
du rörelse av rörelse
sakta vändas skivan vari tecknen är målade
ty vari är skillnaden på det skrivna
på det målade
en gång såg de allts verkan i rörelse vilken steg in i kristallation

så låt oss säga att det du ser på papperet
bokstäverna är kristallationer av penselns rörelse i körsbärstemplen
i de höga bergen vari luften andas tunn
övar folken ständligen den perfekta rörelsen
detta övande manar in den totala närvaron
du kan helt enkelt inte hasta inte rusa inte skena
gör du det kan du få en bläckplump i ansiktet
och får du det
kan du då le i vissheten av att detta att denna bläckplump ej slår dig
även det är ett övande
varför ljuder mantrasångerna
kanske manar de tankens malströmmar stilla
på det att ädelstensljuset kan stiga upp ur hjärtsjön
så ser du de målade samt skrivna mötas i bilden i levande liv
så ser du tvenne strömmar mötas
dessa har verkat separerade ty så var behovet
så är behovet för att är ej skall fördunstas eller förstelnas
ferikets klanger
ljuder i detta skeende
tonande
in

ett plus ett
behöver ej vara två
det kan faktiskt vara tre
i denna aspekt

så svävar örnen
ty örnen hör vingar närmas
ur ett av etts
de möts på berget av kristalltoner
de möts och i deras möte kan ytterligare vingar höras
närmas

och i detta möte öppnas detta berg för en stund
berget är den vidöppna regnbågslotusen eller ädelstenslotusen

all tvekan
all oro
skingras
i det denna lotus andas

dofterna är balsam vilken förenar det vilket varit separerat

vet dock att detta separera alltid sker
nu möts de så kallat medvetna med det omedvetna i dessas urformer
i det detta sker skall det uppenbaras vilka drakarna egentligen är
och i den stunden separeras åter ett skeende
detta sker ty oändligheten upphör aldrig i existens
detta separerande är till seende

se örnen sväva samt minns
urkällans mening
denna mening är kärleksbudet
se bladen slutas
ty du kan icke leva i denna skål
lika lite kan du stanna kvar i din fysiska moders livmoder
klangerna av alla dessa blad
 skall du vidröra
i dessa lever anslagen
dofterna

glömmer du
finnes detta berg i mitten
samt i mitten finnes livets träd
trädet är berg
berget är träd
kristallen är du
du är kristallen

ser du denna verkan
då är du i tonerna av allts skapande
kvartstoner

Inga kommentarer: