onsdag 17 april 2013

den 17 april 2013



stövlarna
har slutat skava nu
ingådda är stegen
ej hårda ej slitande
medföljande
stövlarna
med ens ser hon den vackra bilden
timmerstugan
där i backen
det skimrande ljuset från flitens lampa
mjukt ljus
välgörande ljus

hon hade hört berättas om denna stuga av timmer
med fönster av glas egentligen utan glas
med tak av halm
av äng
med skorsten
ja
en hög cylinderhatt

hon log stilla
upplevde sig vara ett fjädermoln
vilket svävade fram och åter
i

det
i är

hon log stilla
kanske skorstenen var en trollerihatt

det kan så vara
skorstenen gnistrade till
i en stund

så är röken tankarna

hennes tanke pilade vesslesnabbt
så kan det vara jag

kan andas vackra tankar här
och röken
röken är icke bolmande till hackandehosta

skorstenen sänder ut en rökpuff
så glädjandevackert
du talar
säg vad för dig hit
till oss

sagorna
sagorna vilka är sömmade här
jag har hört att häri lever en stövelmakare vars stövlar är makalöst stegbärande
jag har hört att denna stövelmakare kan trolla med ömmande fötter

med ens glider dörren upp
vilken egentligen ej är en dörr
och hon hälsas välkommen av stövelmakarens blickande välfärdsögon
väntad är du kvinnoregn

varför kallar du mig så
kvinnoregn

kallar
jag kallar ditt kvinnoväsens skönhet
se dina stövlar har jag sömmat
var se god
min sköna

och stövlarna omfamnar fötterna
utan att hon vare sig behöver böja sig
eller dra dem på
de formar sig helt enkelt med

hon blev inbjuden till sagovägar
det är en vacker stund i livet
vilken nu stiger fram

nej
stövlarna hade egentligen ej skavt
det var väl mer jag vilken trilskades

hon hade vandrat dessa stigar så många gånger
så ofta stigit in i denna sällsamma skönhet
en tystnad vilken ej är en tystnad
så ofta hade hon hört mumlande röster
just nu står hon på knä
invid den höga almen
den med en grotta
hon ser att vintern har lämnat fötterna
hon ser att rotfolken börjat kisa ut
eller in

en ring av blåsippor möter henne
så vacker är platsen

ängen är en sjö
med glittrande vatten vari vindar leker

myrorna i stacken
sträcker båd armar och ben
allt kvickare med solens värman

koltrasten
bjuder henne till själsdans

stövlarna
bär henne in i skogen
så ofta har hon hört
hör hon mumlande röster

de är avklädda nu
snömantlar är avlagda
de skimrar nu
runda mjuka

det var
det är i denna dag hon såg
hon ser stenarna röra sig

det finns de vilka har skrivit
målat med ord våra liv

ofta kallar de oss krumma samt stela
märkeligt eller hur att de ej ser hur vi bär dem

det finns de vilka i kärlek målat våra liv
insett det vi är

troll kallas vi ibland
och naturligtvis ses troll samt stenar av många vara både det ena och det andra
troll
de säger att vi stjäl
vi roffar
stenar
troll
de säger vi lägger osss över
undrar vilka det är som lägger sig över

ja
nog är det så mumlar stenarna i denna solbladsdag
de säger ett och tänker med
ja
med vad


allt detta att vi stjäl roffar lägger oss över
är hårda
ändå
är det oss de använder till
minnas

de snidar oss vackra
ristar in namn

gravstenar blir vi

ja det är märkligt
de skäller oss för så mycket
ändå
är det oss

de använder till

minnas

det sköljer in bilder i henne
stövlarna andas in suger in stenarnas berättelser
så innerligt tacksam är jag att ni skänker mig dessa bilder
så har jag tillförne ej sett det tidigare

så vacker är denna bild

hon smeker stenängden med ögonstrålar

så djupa är edra rötter
förenade med oss alla
och ni viskar
ni framför helandeorden

och vi är
är i edra vagggandehänder

och jag avser ej säga
ni är
avser ej säga
edra
ty jag vet att vi är förenade

tackar er gör jag och nu vänder jag vägen hemåt
även i den stund jag upplever detta är mitt hem
vi tackar dig

så tackar vi varandra
och är
i
tacksamhet
i


Inga kommentarer: