tisdag 23 april 2013

den 23 april 2013



säg mig
du vackra väverska
i lindens vänstra handskål

hur väva det hållbara av trådarna
de spröda

lugnt
i sakta mak väver väverskan vidare

kanske benen är
knyppelstavar
knyppeldockor
klickar likt
skuttande
rådjursklövar

trådar spröda

är de spröda
är de svaga

väven håller
ty alla är de enhetsväv

mitt vävarehjärta lyssnar till trådarnas vägar
toner och kanske kan jag säga till
trådarnas ärenden
ärende
detta ende
den enda vägen vilken ej är
ände
ändå den ende

hon
väverskan täcker väven med blad av silverregn
silverkalla nynnar
sejdandedröm

hon glider nedför stammen
sätter sig helt stilla

sveper med ögonmantel
ber mig sitta

knäpper med fingrar varvid elden stiger fram
hon rör vid lågorna tills elden skimras
glödandepuls väcker
berättarfärden

nu vandrar vi i skogens höga

hon säger
intet vilket är byggt av människor
kan innebära det helgade
inte riktigt så
det jag avser är
slut dina ögon
upplev det sakrala i skogen
det är helgedom
de brukade samlas i de helgade lundarna
vari stammarna är pelarna vilka bär
det så kallade rummet
hur skall pelare byggda av människohänder vara detta

jo
det är sant
det finns de vilka är ett med stenarna
vilka kan bygga
är i
helgelsen

varje människa är en helgedom
det jag avser är mer
det
den stämning vilken lever i de öppna salarna samt i de slutna salarna
du kan uppleva det i sånger
sånger sjungna i rumsliga salar
kort och gott hus
är beroende av höjd
akustik
sånger i skogarna andas
lever
ja
det jag söker förmedla är kanske fågelns rörelse
i det du ser fågeln sväva eller molnen segla fylls du av denna upplevelse
vilken finnes i lundarna samt i stensättningarna

och intet vilket är av människan är hållbart
jo
i den stund hjärtat är hennes tanke
ty i den stunden är alltet med

är vävarhjärtat med

delaktig är ett vackert innebördsord

hur menar du med detta
är människan smutsig eller

väverskan ser djupt vidare

det är lätt tro så i det jag säger
djupt inom dig vet du
så är ej mina ord
hur skulle de
ty allt är delar i helhetens skönhet

vävarna jag väver är hållbara
ty jag har lärt mig sångerna
vid i urkällans stämma

den vägen har jag bejakat
därigenom vet jag
att det du ser med dina ögon
även instiger i dina ögon
du dricker det du ser
partikelljuset dricker du
öronen dricker det de hör

delaktig är ett vackert innebördsord

samt allt det du dricker samt äter
hur verkar det

det är denna ständiga vävarrörelse

allt det vilket är utom dig
lever inom dig

men
du kan ju inte gärna vandra runt med
en skyskrapa inom dig
blir kanske en aning för mycket

därför säger jag
du dricker partikelljus

trådar är hållbara i det vi inser det trådar
egentligen
är


tystnaden infaller
i nattens silverhav
vindar är samlade
håller skymningseldens fordomstima vid liv

tystnaden breder ut manteln i kommandegräsets ännu slutna vingar
vakar vid hennes slumrande pärlor

allt är silvrande in i blå sekvenstoner

tysta lyfter bägaren av ädla metaller
lägger handen mjukt stödjande under hennes nackbro
en siarbro mellan trennes vägar

ögonen är slutna
skälver i det tårar synes diamantglimra

älskade
drömmer du åter fordomsvägarnas timaklanger
river dessa upp såren av taggtrådsstängsel av piskornas vinandeslag
av klösandefingrar

tystnaden lyfter bägaren
från ön ur slöjorna
vari menhirer
skrider i månljusets kretsgivan

drick älskade
drick
vattnet är hämtat av kolibri
ur helgad bergskälla till helande av dina drömblad

tystnaden sänker hennes huvud
in i slummer

spelar
vibrerar harpans stämma
väver trådar in i skruden hon bär

i gryningen höres hon
dra in en långvandrande skälvning ur vindens händer

tystnaden bjuder henne daggörters rena klarhet
ur templets örtagårdsbädd

tystnaden stödjer hennes hand i det hon reser
ännu
en skugga reser mjukt över ängdernas öar
liv målas av molnen

tystnaden håller hennes hand
ett moln nedstiger

hon viskar

kom
älskade
låt oss vandra med örnens vita vinge
rörandes vid
våra hjärtblad

tystnaden vandrar med henne
ur skuggornas länder
till ön

däri fruktträden blommar
i bägarens bergsord

snöleoparden
vakar i

solens strimma

Inga kommentarer: