lördag 6 april 2013

den 6 april 2013



de lade stenar
i rader
på varandra
stenarna en gång berg
maldes av gnisslande tänder

till stenar
till grus
till sand


flygsand virvlandes i vindars skönhet

regnen slumrade i nordans västan
slumrade
slumrade

väcktes av en tår
av en tår i sanden
tårarna blevo till knådande fingrar
knådade sanden till
grus till stenar till

de lade stenarna i rader
i ringar ovanpå varandra
tänder
huggtänder
fogades samman
med lerslam med halm
vindarna drog tidsspannen

är det fingrar vilka lutas till
detta är ej fingrar det är vindpinade galler

hör hur den fängslade kvider

fukten dryper ur väggar
tidsspannen
åren rinner

den fängslade är glömd

tornväggar ärgas
mossa växer vid
bäddar
bäddar

vem sitter instängd i tornet
vem knackar i bön

vem
vem

en ålder ur stigen viskar
någon kastades in i tornet
i hålan
sades vara

ja
vem
vet
vad

vemfrågaren finner loggboken ur skeppets tidshänder
seglen böljar i vinden
bladen vändas
faller sönder

ett namn stiger glödande ur sorg fram

denne någon viskar
kom
kom

vemfrågaren ser hur den dömde dömts oskyldig utan son utan skuld

den dömdes enda brott var
hon andades kärlek

vemfrågaren gräver djupt i myllan
nyckelblomster växa i ring

borstar undan lera jord mull

vrider upp låset till den tunga beslagna porten

porten glider suckande upp

vemfrågaren vänder stegen
till
till

ser den friade
flyga

glittrande ur mattad fjäderskrud
in i solvindens

nyckelharpas tonspann

landar

tackar tillvandraren

så vandrar de med bara fötter vägen fram

de hör
tornet sucka djupt

vänder blicken till

ett av de vackraste bergen står där tornet så länge stått

och berget är skrudat
i tusenden bergsrosor


så svårt är det säga stenöknar
ändå
hör jag denna stämma säga
så du befinner dig i stenöknarna

så svårt är det att säga stenöknarna ty jag ser stenarnas blad
kronskimrande skönhet
med denna syn har jag ej bortstigit
från kronornas rötter
ty huru skall knoppen andas ut bladen i det
ej
rötterna andas

ängen är en cirkel
omger ön
träddungen i mitten
de sade mig
gammelfolken sade mig
att denna äng en gång var sjö
förenad med den vida sjön
kanske blev deras armar trötta
förmådde ej ro båtarna

ekan
ekorna
eka
ekon
ekarna
i den helgade lunden släpper gråvindsbladen

ekotemplet nynnar
lagda stensånger

de släppte årorna
i strandhägn

årorna slog rot
borrade mjukt välbehagligt ned
sina fötter i sandvarma
fötter
rötter
mottogs
i jordskärpas visshet

de grävde grunder
grunder till hus
bebyggelse
det de grävde upp
schaktmassor blev hårdvägen
hårdvägens asfaltsplaning
vilken kom att skilja
sjön från sjön
detta är ej barnets väg in i frivandring

så kom ängen
stigen ur schakt
schack matt

det lever en skog med vass susandes svarandes
till ekons ekornas mjuka årtag
ängen
den ena ängshalvan bar
naken med fjolårsgräsets blottat
stiget ur snö
den andra ängshalvan bär ännu vitgnistrande ändock mattad mantel
vid skogens kant andas skuggor

ur skogsblomstrens
vildblomstrens kalkar
stiger blombarn

ser du din kropp mitt barn
knoppen
bladen
ser du själen mitt barn

barnen vilka dansar i ängen

mitt barn
du befinner dig i stenöknen
öknarnas skönhet

vid en annan blick kan vi säga; så du befinner dig i
isarnas skulpterade vitberg
eller vid lagunen med palmer
eller i körsbärsblommens silverklanger

silverklanger
kristallklanger

mitt barn
mitt barn
jag
är

kristallträden andas frostrosors blad
faller i dagskål mjukt ned

rosenblad höljer trädens fötter
i mjuka sidensjoksvågor

det står tvenne kvinnor i cirkeln av skogsglänta
håller sidenvävens uddar
lyfter
sänker
böljar susar
skimmerkorn
in i blomfolksdrömmar
kristallträden står i kristallgräset det högas
susar
kommande
in i är

mitt barn

hon med ögonbrunnar
så oändligt ödmjuka
hon vilken kan ses
vilken skyggar för stöveltrampens räfflade hårdsulor
visar sig mest i
rådjursskrud

lyssnar till koltrastens vaknandestämma

kylan släpper sakta
kärret kisar bäcken porlar

mitt barn
kristallträden är
regndroppsträd
hon släpper skruden
seglar ur hamnen av rådjur

det vandrar en kvinna
i regndroppsskogen
med mantel ur solfjädrar

rör vid stenarnas ord

mitt barn
hör

hon väver sånger ur moderns hjärtstämma
i det stövlar dånar in
seglar hon in i hamn

stövlarna ser hennes
viga hopp
hör klövarnas
kastanjetter

försvinna in i bergets öga

berget sluter
ögonvingar

viskar
knacka innan du här släpps in
tag av dig stövlarnas räfflade sulor

dina steg
skall vara bara

sköljda av det du ser i mitt öga

knacka

och hon skall möta dig
med händer
fyllda ur
källans vatten

ni är vidhjärtade
sinnen


Inga kommentarer: