tisdag 9 april 2013

den 9 april 2013



kosmos
är en vacker
drömport
ordet kosmos

slut ögonen
samt förtälj mig det du ser

mörker ser jag i förstone
detta mörker är ej mörker

ändå
mörker

det är en upplevelse av att häri vilar jag’ sakta ser jag ”dessa” vackra svävande nebulosor

tårar väller fram
stiger fram i denna skönhet


sakta stiger jag in i en medvetenhet av
att jag är upplöst. det vill säga  jag i denna jagformation finns ej mer.
jag är upplöst är i dessa öar inbegripen, vilket är en vacker innebördsmening

ifrån min drömplats ser jag natten
nattens djupblå andning
och jag är i barnets vida beundran inför stjärnhavet


jag söker mig
i detta hav
mina ögon ser suddigt ty tårar höljer synen

instigen är jag i detta barns längtan
upplever detta barns kosmosandning
barnet är en av
är
en nebulosaö
kosmologiskt väsen

och jag undrar varför kläderna skaver
varför skor skär in
undrar varför dessa avgränsningsmoment är satta till stigar

vi lever i ett land däri vi gives tillfälle se isarnas läggande
handpåläggelse

där vi kan se dessa stämma
flödet
stämma blodets eterisering

vi lever i ett land
däri vi gives tillfälle se
vår sommar höst
och vindarna viskar
se cirkelns andning
dessa är vävarrörelser
dessa bär ej kläder
stängsel murar
eller annat otyg

dessa möter varandra
ödmjuka ögonmöten
i vissheten att allt
är ett
rispa ej den hud vilken är din egen


alla stigar är övning

öva är ej tråkigt

allt liv är övande

Inga kommentarer: