tisdag 16 april 2013

den 16 april 2013



vågen av strandhägrar
sveper in ur molnkammar vita

storkar bär knyten
fyllda med solfrön

givna ur vinterträdens kristallklara solinren

vari månfjädrar
mjukt bäddade in kvistögon

i fjärran helt nära höres strutsar
vibrera markernas sträckta hudar
i rörelser in till öknarnas lagda opalägg

nära helt fjärran synes horisontens
solröksdimma
vibrerande värmefält

vari hägrarna nu breder ut vingar
fläktande
hennes strupsång

sakta
tonande
in i ädelstenens vidgade

i detta synes horisonten följa hägrarnas rörelser
lyfter sakta den sträckta linjen

på vilken hon
balanserar tånätt
med maskrosparaplyer i hand

sakta lyfter
horisonten händerna
ur innanhavs utomhav

till dess fingertopparna nuddar vid varandra

så står hon
i cirkelns månstensöga

vågen av strandhägrar
rör vid vassens plymer

susandes höres flamingos landa

in i havets grunda gryningsstrimma
rodnande aprikostoner

bäddar mjukt in näckrosornas vaggande hjärtblad
ur skålar av rosor synes tusensländor lyfta

storkar sår solfrön
i himlars ängder

strutsar stannar
i den röda sandens
klippstensträdgårdar

öknar
är blommande maskrosfält

inom vilka hon mjukt väcker
körsbärsträdens
azaleadröm


silverbjällror
bär lamans milda gång


hon lyfter händerna in i rosenvinden
anmanar purpurmånen röra vid gryningsträdens
ännu slutna
pärlor

ur havet lyfter
musselbladen
med pärlornas skimmerblad

floden mynnar ut
i skogssjön

inom gryningsträdens
öppna ögoncirkel

sanden i denna sjö
är blå safirer

i mötet med purpurvinden
färgas molnen violetta


violljuset sköljer in
och i den stunden
slår gryningsträden ut

hon sänker sakta händerna
in i dagtima

vari rosorna
sänder dofter

till bergsstämmans djupa längtan

örnen den vidvingade med vita fjädrar lyfter
kanske ser du ett moln
kanske ser du
en slöja
kanske ser du mig i denna hamn

så andas örnen
cirklar runt

ser du mig cirkla runt
eller ser du mig skriva tecken
eller ser du mig måla spiraler

cirklar skriver jag
varför
var för
skriver jag cirklar
han sade
rör ej mina cirklar

dessa ord var ej hoppandes på måfå
rör ej mina cirklar

se cirklarna jag skriver målar ritar
i rörelse
se hur dessa cirklar mjukt lägger sig i varandra
i varandra
är ej varandras
är varandras

låt oss sväva tillsammans
kom
kom

den vilken örnen talar till
hon lyfter
stiger svävar med örnen

låt oss se in i markerna
ser du

ser du

huru allt växer i cirklar

huru dessa cirklar lägger sig mjukt i varandra

är ej varandras
är varandras

en sann tämjare är
en lyssnare

Inga kommentarer: