onsdag 1 maj 2013

den 1 maj 2013



det är
den blommande fruktlunden

vari träden andas kärnor

stjärnuddar in i
flodens silver

och denna öken
är icke sinande
den är vakande
vaknande

sin ande
ur andeskogens dunkla

denna öken är en källa
av alla källor

länge satt hon till synes helt utan rörelse
du kan röra dig utan att gå springa hoppa vifta
allt det dina lemmar utför till dig

länge satt hon till synes helt utan rörelse invid stenen
närmare lutad till stenen
stenen till synes helt utan rörelse

stenen frågade henne
vad är det du så intensivt ser

stunderna vandrade dropparna föll
pärlband helt utan tråd utan nål

hon ler
beundrar sandkornet gör jag där invid rötterna till boken
boken med de vida rötterna

stenen blickar med sägandes
lite stel är jag idag
vindarna for ovarsamt fram i dagen vilken var

hon ler
så är jag din stelhet
så är jag din mjukhet
egentligen ser jag det du ser
du kan se genom mina ögon

stenen mumlar en stund
den droppen skälver allt bra mycket
vill inte släppa taget

kanske hör ekorren detta ty vips är ekorren hos droppen
inte alls med fläkt och med fart
varsamt nalkas ekorren droppen
kom
jag hoppar med dig
är det hoppa vilken är din djupvilja
hjärtvilja

så är det
droppen ser djupt in i ekorrens ögon
ja du är ju en hoppande fylld med balans
så gärna vill jag hoppa
dansa med systrarna bröderna
det är bara det att
allt snurrar så hemskt näri jag tittar ned

det ordnar vi
kom då säger ekorren
det är det droppen behöver
så landar de mjukt och droppen träder in i ringen
och ekorren hoppar högt i trädens kronhav
allt det sistvissnade yr omkring in i vidare färder

nu
ser jag säger stenen
nu ser jag

ser du sandkornet
det är mindre än det minsta knappnålshuvud
ändå
ändå dånar tankarna
skulle nästan kunna gissatro att sandkornet är
storklockan i byn nedom dalen

sandkornet glittrarkisar i solvinden

vet ni
länge har jag vandrat
här i havet i öknen i havet
i skogarna
däri var jag ett helt berg
sträckte jag mig till
på tårna nådde jag molnen
molnen vilka bar markerna bäckarna haven andningen i sig
så lyfte molnen mig tog mig med
det
var svindlande
landade in i vida havsvindar
och jordetyngd det har jag ju
även om jag kan vara lätt som en svamp
jo minsann så är det
damp ned i havet gjorde jag
däri slumrade jag båd länge och väl

havet var en kvarn ett hjul vilket cirklade
för det var som så att marker behövde sand
valarna lyfte mig i stora skov in i drakarnas bärvingar
så breddes jag utav dem vida ut
en öken var det helt visst
varmt och gott var det
märkligt att inte ett moln seglade
för det vet vi ju alla att under sanden lever vatten
så föste vindarna mig samman
drakarna var med
åter blev jag ett berg
vilket vandrade in i svalkandehavet
fötterna mina brände
trots att nattens drottning hade fuktat mig var gång jag gnydde
i min sandmantel

vad hände sedan
vad hände

jo jag steg upp ur havsbädden till land
och nu minsann är jag här
och du käre sten
minns du inte denna vandring
vi var ju alla där
och nu är vi här

ekorren såg sig runt
sökte droppen se
undrade hur dansen ljöd

sandkornet ler

och droppen var jag är jag
och jag är droppen och droppen är jag var jag
är sandkornet
ja
jag vet att allt detta blev snurrigt
det är väl bra snurra med solen
så löses alla stela kläder knutna upp

och det höll de alla med i

*
redo
re
do
i re gjorde du för
redo är ett vackert innebördsord

*

du är ett redskap
till flammans liv
allt är redskap till flammans liv
till alltets andning
kosmos andning
kosmologisk andning

skilj ej mikro från makro
ty vad är delen utan helheten
vad är helheten utan delen

att upphöra
det vill säga bli ett med allt är icke upphöra
det är en seger i en strid
med ens flyter krigshärar upp i dina ögonbrunnar
vapenskrammel
se den strida floden istället
ty denna strid är ej krigshärars strider är icke maktuttryck
detta dessa strider är att vinna över allt det pålagda
det är ej en uppoffring ser du
det är en befrielse
denna seger är att vinna över allt det pålagda
det är att säga ja inte nej till livet
det är att instiga i jorden
i markerna samt att veta
jag är jord
jag är jordens skönhet
jag lever i denna skönhet jag är denna skönhet
det är att instiga i träden
jag är träd
det är att instiga i elden
jag är eld
det är att instiga i havet
jag är hav
i allt andas jämnrörelse
samrörelse

därmed kan vi säga det är att instiga i fågelflocken
flyttfåglarnas rörelser
dessa kolliderar icke
dessa strömmar medföljande
medvarande
medkännande
skulle dessa tävla om förstaplatsen skulle de kollidera
kollidera med universums hjärtröst
tanken skulle ta över deras rörelse
och därigenom – ej på grund av straff – skulle de falla handlöst, störta till marken.
du kan prova detta genom att göra en koncentrationsövning med händer armar eller fötter eller, helt enkelt göra en rörelse – i den stund tanken tar över slår du mer eller mindre knut på dig själv – hur skall du i det tillståndet kunna flyga
nej
flyttfåglar kolliderar ej med varandra

denna strid vilken instiger i vinst
det är att instiga i världskören
vari stämmorna skolas till att just
ej överösta varandra

du är ett redskap till flammans liv
så är stickan ett redskap till flamman
det innebär icke att stickan upphör i det flamman ”äter” sticken
och från var kom flamman
var flamman verkligen borta
och vart gick flamman i det den så kallat slocknade
med ens kan du se kurragömma och det är en god bild

vi har talat om detta
dessa ords saga många gånger
ty detta är livets mysterium
vilket ej är ett mysterium

låt oss säga att du talar med ett väsen
solen stiger upp bakom detta väsen
bakom personen
stark är solen
inför dig
upplöses
personen

du ser ett upplöst väsen
en skimmerrörelse

det innebär ej att väsendet
är
borta

det innebär att du har sett dessa ords talan

minns att ritualer ärr övande är instigande
upplysningen klarheten är att leva ritualen utan dogmatisk
utan fångstkrokar


Inga kommentarer: