fredag 6 september 2013

den 6 september 2013

jag ser in i dina skymningshänder
det är ej dina
ser det nalkas
stunden
av

detta borta är ej borta
detta borta är in

det svävar en falk så vacker
vandrad i marker av bönepärlor
nynnandes sejdandes manandes

de stannade
ofta vid templen


jag ser in i dina skymningshänder
hör silverklockor ljuda
spröda
starka

tonens urär

mossan är min frände
bäcken är min åder
ängen är min
andning


stenen inbäddad i trädhänders salar
är mitt vilorum
detta mitt
är ej
i ägo

stenen har bejakat min närvaro
har smekt min kind
har vaggat mig
i stunder

oro anbefallt mig

i de stunderna löpte jag in i vinden
inte kunde du ana vad det var jag gjorde
mot mig själv


vem kunde
vem kan
ana

det endast jag vet

och detta jag är icke jag
det är mitt hjärta
detta mitt är ej
i ägo

hjärtat är i det stora hjärtats andning
så visst kan den lyhörde veta

vad nyttjar detta veta till


falken svävar

bergen med den tunna andningen
med skirslöjor
med vimplar
med gnistrande
klarhet

är landningen
falken landar
ögonen
far

vida

lamor vandrar
vandra

är detta lamor i orange
är detta lamor
fyrbenta

är detta en lama
kan de ej gå
vem bär båren

ord kan vara så mycket
viskar såningsmannen
sveper ut med handen i en vid

cirkel
kornen far in i jordmån


sov
vila i edra sömnkokonger
spira i månjordens silverklara


falken lyssnar
hör

lyfter är en hök
höken svävar ur falken

ur duvan vilken bar rosenkvisten
vilken lindade myrtenkransen runt brudens panna



höken
svävar

in i skogarna
nedom ovanom
ovan nedanom



skogar är orörda
stammar är samlade


höken landar
i askens vida krona


sländan sjunger



det är gott att drömma
svaren in i molnklarnan


jag ser in i dina skymningshänder
det är ej dina
ser det nalkas
stunden
av

detta borta är ej borta
detta borta är in

det svävar en falk så vacker
vandrad i marker av bönepärlor
nynnandes sejdandes manandes

de stannade
ofta vid templen


jag ser in i dina skymningshänder
hör silverklockor ljuda
spröda
starka

tonens urär

mossan är min frände
bäcken är min åder
ängen är min
andning


stenen inbäddad i trädhänders salar
är mitt vilorum
detta mitt
är ej
i ägo

stenen har bejakat min närvaro




det dessa predikar idag
är morgondagens knoppar





upplevelsen
är en möjlighet till grund

det är att dyka djupt


det är att drunkna


för att se
se de klara bubblorna
stiga upp till ytan


uppleva
havets inre lugn

hur än stormarna ryter

på den så kallade utsidan


och säg mig
varför

ryter ni



höken svävar
följer ängens vandring

denna äng är en fjälläng
är en soläng
är en ökenäng

höken hör lyssnarens ifrågasätteri
i fråga sätter i förtäljarvinden
det jag giver denna vind
en äng
ängder finnes här
finnes ej där
finnes där
finnes ej här
här
där
när marker blomstrar är de ängder
är de då icke ängder
detta då är
är ej bakombarnets stigar
detta icke ängder är ej ickeängder
detta då är du åse
samt ickeängder kan dessa marker ej vara i sina blomstringar
låt oss se öknen
sandvågorna
dessa hettade pärlor
i nyanser av
beroende av var öknarna är
mildröda
mildguld

vackra tonande färger in i bruna nyanser

visst finns det svarta öknar
öknar med stenar
se djupare in i stenarna

se djupare in i öknarna
hur kan karavanser
ökenfolk överleva om
om det ej fanns vatten
grönska i öknarna

se öknarna
ej ett moln kan du se
nätterna är stjärnklara
ej ett moln på dessas himmel

i öknar lever oaser
ja, de byggde brunnar
säg hur kan det ske

i fråga sätter i svar

i öknen lever oaser
lever sandrosor
ökenrosor

nattens drottning
lever
lever
lever i

i savanner i stäpper i
i
i leva
i lever liv

vi vilar en stund här i fjällängen
förenar oss med kattfot
med ängsull
beger oss till mossen med lingon röda
till myren med
däri hjortron är
är solpärlor
gyllenguld

höken svävar
följer ängdernas vandringar

humlor brummar
björnar brummar
eller ryter björnar
eller skäller björnar
eller vrålar björnar
tänk så mången nidbild de finns

humlor brummar i ljungens djup
i humlefälten skördas lugn in i näverkorgar

han andas
hon andas i näverlurar

lurar de varandra
de lurar ej varandra
de når varandra

kallar in folken ur skogen in i ringen av stenar
bjuder lugn bjuder täring


bordet är stenens vida händer
duken är vita moln
spunna
vävda
av

dem
dem vilka väver i vindens
andning

bordet
duken
bär skålar
bär fat

frukter bär
örter

gåvor


de andas in gåvorna
folken


han
hon


rör vid varandras händer
i sunnanom
i nordanom

nära
fjärran


höken harklar stämman
vingarna är manteln vilken mjukt faller
in i markens mognadsdjup


stenar skrider i ring
stammar skrider i ring


hösten är kommen med nätter klara

allt är naket
är givet


låt oss lyssna till hennes
jordmånsstämma

kupa våra händer
runt allt det vilket är sargat
skilt åt

låt oss hela
denna hennes skrud


skymningen träder in i ringen
med lov

jag ser lågor flämta
än är skymningen ej här


låt oss tända lyktorna i skogen
låt oss lyssna till drakarnas uråldersstämma


folken lyssnar
in

in

bejakar

det dessa vet


stjärnor
bär
han
bär hon


till varandra


andas edra toner
ur tonens


är

Inga kommentarer: