tisdag 23 juni 2009

21 juni

Utspridda var orden,
Himmelsmanteln fann dem,
Vackerbanden faller runt kropp
Livets spiral faller runt kropp.

Se bilden av Don Pedro - kaffebryggaren.
Se kaffeplantan,
Fälten
Värmen
Luften vibrerar
Röda pärlor samlas av sökande händer
Röda pärlor i djupt gröna blads händer
Bönorna torkas
Mals till kaffepulver.

Kaffebryggaren består av en undre glaskupol och en övre glasskål, dessa förbinds med en pelare.
I denna pelare är en spiral,
Nederst är en silverkula, överst är ett lock, en packning, ett membran.
Nåväl, vattnet är i den undre delen, det värms och stiger bubblande upp genom röret/pelaren, möter pulvret, stiger, stiger, sjunker.
Detta är en pärldans, ljudet är pärlande, bubblande,
Djupt bubblande
Aromen fyller rummet.

Så är den filtrerade drycken i den undre behållaren,
Sumpen är i den övre
För en stund delas de,
Drycken serveras.

hjärtgrotta
Yttre händer


river
sliter


vill mig vill mig
vill


borrar vägar in i hjärtgrotta



Jag

lyfter vänstra handen


vänstra handen lade sig över den högra

var


är
glaset i stormlyktan


yttre hands händer lade sig över

slet
drog

stryphänder runt hals
kvävhand över mun


klingor blixtrar

nattögons regn


blixt
rar



kampen
varade genom årsådror


bröstkammare vidgas

inrehänder pressade

pressade
i sär


i hjärtat såg jag dig


hjärtat

strålade

flög ur bröst

är värme

En plats
Det finns


en plats
en oas

en brunn
en källa



där


är jag


lycklig





i dess mantel av ljus

är


ingenting
inget




där


är jag


lycklig



i dess mantel av ljus


känner jag total stillhets rörelse

är



lyckohänder är upplev ande

där är jag lycklig

i den är jag

Är.

Inga kommentarer: