fredag 19 mars 2010

14 mars 2010

ord i ord
inte bok stäver
ett ord i enskild betydelse är ett ord
ett ord i ord
är två sidor i ett ord

det vill säga ett fyllt väsen
en helandefägring

den förvridna gesten har – ja, det är svårt att skriva, vad ser du.
jag ser en garnhärva hur den vrids samman för att bli sammanfogad eller hålla sig icketrasslad, så ser jag händer vrida upp den och skaka ut den.
så ser jag en trasa vridas motsols samt upp medsols
så ser jag navelstängen
så ser jag en snodd hur den löser upp sig.
du är lite undrande inför bilden av garnhärvan, den vilken väljer modifierad sanning är tvingad att vrida samman för att inte trassla in sig i sina lögner. Därför släpper de heller inte innanför tröskeln.
snodden är intressant eller hur ty det erfordras samarbete för att göra en snodd
Nåväl det går att göra den ensam men samarbetet är mer trevnad.

ord i ord i ord
kropp i kropp i kropp
jag i du
du i jag du är du är jag är du
inte bok stäver
inte bokstäder
inte bok stavar
ja du ser hur bilderna flyter strömmar; det är levande ordtalan
så varför söka liknelser, varför söka liknelser för att stadfästa en form.
stad fästa en form en förvriden form
ty ordet vrider sig i förtvivlan; släpp mig fri
fri att dansa
leva i
Skönhetens ljus.

Vi har många gånger talat om detta med raka linjer samt i dem – genom dem strålpunkter
den raka linjens utåtverkan från bröst
lek med bilden av ett pekande finger
låt detta finger bli en festav
pyramidens spets

vid en bestämd punkt skapas en cirkel
en strålpunkt
för enkelhetens skull: en cirkel

människan har mer och mer befunnit sig långt bort från cirkeln
hon har
från hyddans runda form/takform
från tältets/tipis pyramidform alltmer byggt sig högre hus
först höghus sedan skyskrapor

det intressanta i sammanhanget var att för att överhuvudtaget kunna bygga så höga hus skedde ett ”omedvetet” studium av skelettets uppbyggnad
ett studium av hur skelett håller upp människokroppen
människokroppens byggnadskonstruktion blev skyskrapans konstruktion
en aning mindre böjliga, elastiska än människokroppen
ändå måste svajmast beteendet finnas

människan bygger upp i höjden, kanske inte så mycket genom grundstenar
mer genom byggställningar

hon lär sig läsa bokstäver
staplar upp bokstäver
människan har funnit trygghet i staplar
inte undra på
att hennes steg blir staplande
staplande med svajmastbeteende
nej vi är inte alls sarkastiska snarare påvisande

bokstäverna
läsandets konst blir så enahandigt tråkigt; svårgripbart, svårförståeligt
genom dessa staplar

det vilket inom citationstecken ger människan trygghet vilket det inte alls gör ger henne en så svårförståelig värld eller ett vara vilket stapplar ger henne andnöd så till den milda grad att hon oftast glömmer att andas

bokstäverna
läsandets konst blir så enahandigt tråkigt; svårgripbart, svårförståeligt
genom dessa staplar

se bokstäverna
se dem i en cirkel
en slags kvintcirkel

inom denna är gott att vara
tryggt att vara
icke svävande tryggt
mer vackertrygg - tryggvacker

gör så med matematiken
med allt
så blir livet icke så stapplande
osäkert

bok
att samla orden i en bok
livet i pärmars omslutning
är stundtals av godo
detta för att undvika splittringsfenomenet
så är det

se fiskespöt
se bokstäver
bok stavar

fiskespö
linan är en ljustråd
kroken
kroken blir en omfmnande hand
en om hand

en omhand blir ordet
ordet är skaparverkan
i skaparvarde


Jorddoftan

doftande bokskog


uppfylld av näktergalsvingar




solfingrar


landar
molnfria


lyfter mosstäckes jorddoftan




vita stjärnor

lindar bokstavsljus


runt rotfyllan


stammar


ler himmelskrona





i


svarande



månstrimmas händer



ljuder




evigordens skapnad
*






Strålar


starkt

längtade de
till varandra


att de strålades in i varandras ögon




starkt

längtade de
till varandra

att deras ögon strålades in i varandra
*




Svävar mig

toner




svävar mig




älskade



möt mig där i intetsfär




klangskapande

*


minns underbar väv
av sol av månstrålar vävd

det ljussilande trådarna
silade havet
livhavet

så vackra pärlorna i gräset var
silvervita ljust
ljust blå

mjölkvitt var det
smakade gott
helande


solen rörde vid i gryning
skimrade mjölkvitt cerise purpur

alla färger försiktigtvarsamt


träd var vita bladen silver guld
frukterna
bären

dofter
helande

i
alla
ansikten


alla ansikten var ljusleende
mötande välkomnande

bjudande

rösterna spröda klockor
stämda i gehör
hörande
helande


solregnet
föll ned över huden fingrar solkyssar



solvävans trådar brista
alltid

till dess väven
strålar

helande
hel



jag söker minnas alla soldränkta stränder


jag är så trött
på jag



stiger in ut



ser molnskuggor
skymma solfrämjan



kvinna söker minnas alla soldränkta stränder


luftens andning ren


sannhet
ren obefläckad


havets dofter
djupen
höjderna


höjder
djup


daning




söker minnas alla soldränkta stränder



solskivan
månskivan
kopparskivan

jordeströmman


guldskiva silverskiva kopparskiva järnskiva



ditt
mantelljus


minns underbar väv av sol av månstrålar vävd


hur vi snuddade vid
varandra

ditt
mantelljus


dina fingrar föll ned över min hud
solregn




ställer mig medvind


vi


ser molnskuggor


måla



soldränkta stränder


väven strålar
helande
hel

ditt mantelljus är öppnat
dina händer


omsluter
mitt ansikte

Inga kommentarer: