fredag 19 mars 2010

9 mars 2010

jag vädjar
till
dig



skriv mina hjärtans ord



jag vattnar markerna med
mina tårar



se orden springa
ur jordar


under hela natten var dessa ord hos mig
min upplevelse är de skrivna ordens saga
är alltid skrivna är verklighet
universums verklighet

de är ur ett hjärta
vilket är hjärtan
mångfaldigade

dessa hjärtans vingar upphör
aldrig

de rörs till strandkänning
är alltid i mitten

i ursprung
ur sprung

de springer med nätta fötter
med fjärilsvingar in i liv

de väver solhöljen runt varje
enskilt hjärta

de lyfter
den trötta blicken

in i händer


lyfter blicken

varsamt

viskar

våga se

se
det uppenbara

det bara
den nakna linsens ljus
*


Rosenvingar

flyger

i


murgrönesalar


lavendelblå


kysser



rosmarinfröjdan

*

Den nakna linsen

jag vädjar
till
dig



skriv
mina hjärtans ord



jag vattnar markerna
med

mina tårar



se orden springa

ur jordar
*

Molnbidande

tima


omvarat
om
om



håller

respitisk andhämtning

inom
fingerlykta



glasmålningssikt
i ljusvacker
dalgång



söker hålla luggsliten kappa
tätt om

om

framåtlutad
visshet




dörr slås upp
vidgavlad



på vid gavel rider ljusstrimma



stormvinande skogshav
far in


vindfingrar rör vid strängar

cello ljuder
vinande nejder


strängar brista icke
stråke förs av stadighand



stilla hjärta stilla





adagio höres



solsköljan ur träds händer




fridsglänta bjuder mjukstigande



skimransfröjd


ur lugg synes ögonljus
blygt


möta
liv
*




Irrivisibel
finns välan inte i grammatiken…tror jag

vad ser jag
ser marken med miljontals av myror
betecknande bild är oro
jag ser ett irrande utan distans
på något sätt upplever jag; genom irrande tappas huden – höljet

bli hudlös
översensibel

måste leva vidare med detta… så skrev jag under gårdagen, ordet irravvisibel eller irrivisibel kom undernatten. Ofta är det så att ett ord gives, så strömmar resten under skrivandet. I detta ord var det svårt att urskilja ty mängder av bilder steg fram.
Det första vilket steg fram var irra, mer ur aspekten virra/virrig. Ett vilset irrande vilket i sig är en upplevelse av virra.
Sedermera steg ordet sobel fram, ser sibel på slutet och ordet sobel stiger fram. Sobel är ett mårddjur och det jag ser framför mig är en ivrigt vädrande nos, ser ett djur vilket är snabbt, ivrigt i rörelsen. Samtidigt kan jag se vikten av att kläs i ett extra hudlager då huden skalats av. sobel lär vara ett fint pälsslag, min upplevelse är att det viktiga i detta är just detta med ett extra hudlager, varför sobel stiger fram kanske har att göra med att jag ser kyliga landskap.

Så går blicken vidare och jag ser ordet irreversibel, vilket är något fastlåst
Ett skeende går icke att återtas, skeendet är obotligt

Nästa bild vilken stiger fram är visuell, vilket är att synliggöra genom synintryck göra sig en bild
Visualisera är nästa ord vilket innebär att föreställa sig; mer eller mindra måla sig en bild av det tänkta.

Ibland då jag skriver bilder, poesi börjar jag att se bilder, hela romanberättelser, så börjar jag skriva och ser en starkt komprimerad bild vilken möjliggör för den mötande att se bilder, de bilder vilka är hemmahörande hos det mötande ögat. Med andra ord upphör överförtydligandet.

Till slut skrev jag ordet på det sätt jag brukar göra
Irreversibel; inre rörelse retar emorf(amorf) vetskap etymologiska reningar sker inom begynnande/böjlig eteriskt liv

I det hudlösa tillståndet kan två sidor vikas upp
Den ena sidan är utåt utåtverkan
Den andra är en slags hand, en inre hand vilken omsluter

Inifrån vaknar en rörelse vilken letar/påkallar/väcker den ”döda” vetskapen, det otydbara vilket är tydbart genom denna väckande retning/signal
Därigenom ansätts reningen, vilket är; själen tvagar tanken – den ”döda” vetskapen vilken är en tankekäril/källvatten i dess vagga
En ny födelse sker däri är orden begynnande/böjlig
Bron lägges mellan yttre samt inre i eteriskt liv
I allt detta upphör den utåt utåtriktade eftersökan av dövande genom konstlade medel


Tanke kär il

jag är
en tankekäril


i kokong
vaggades jag i vind


skugga av blad var runt mig

skänkte dofter
av


otydbara aningar



solvinda lindade trådar
runt spole



vingar vävdes ljuslätta


skalet var av
breder ut vingar

jag är


en


tanke kär il



Inga kommentarer: