tisdag 2 mars 2010

28 februari 2010

förklaringens ljus
lyser upp natten

ibland är detta att likna vid ett fyrverkeri

en gest
ett ord
en rörelse

detonerar ljuskaskader

ibland

är detonationen så kraftfylld
att du slungas milsvida

bakåt

du ser fram
ser skönheten

i den stunden vet du
det måste ske

dammluckor måste öppnas
du har städat
du har sorterat

nästa fas är denna

vi säger att detta är att slungas bakåt
visst är det så

vad är då dessa dammluckor

de är jordens täcklager
täckhud

de är moderstappen
de är groddens
fostrets
väg

allt livs väg

du slungas bakåt

detta för att skönja
skåda regnbågsvävens färger
planteras
i dig

inomdig

varför allt har skett
uppenbaras

i denna detonations
då krutröken lagt sig är allt synliggjort

Du behöver icke försvara
dina val
Dina ord

För första gången i ditt liv
Är du den viktigaste
Det viktigaste
För dig

Låt dem storma
Låt dem


blicken vandrar in i granen
svajande armar
lugna rörelser
ännu snöskrudad är den

naknad var den för en stund
för ett ögonblick
snödun
seglade åter


kropp
kroppen
kropp

är alltidbarnet

gran
ännu är det så

blicken
vandrar
in
i

mitt väsen är där
är gran


det är inte lätt att vara människa
ändå vet jag

att i de vackra mötena
så sällsynta
lever

all

den upplevelse vi så ofta är i
så svår för många att vara i

ibland ofta så tyngande för oss att vara i

vi är där ty vi vet
vet att det är vår livsvandring i denna människovärld

en värld vars ramar gjorda av människan sakta upplöses
ur dem stiger det vilket är och vilket en gång var
alltid är

*
Upplever du tvekan
Tvivlar du

ser en man en kvinna vandra sida vid sida
stegen faller in i varandra
stegen är mjukstigande
spåren är i
jordhud

i marker synes deras spår, girlanger

tvivlar du

mannen vandrar åt ett håll före en stund
kvinnan vandrar vägen nästkommande dag
ler igenkännande

varsamt vandrar hon slingan
lekfullt söker hon vandra i mannens spår
förvånas ty hon snubblar ej

mannen återvänder
spåren är i
jordhud

i marker

älskade vandra i mina spår säger kvinnan leendeljus
lekfullt söker han vandra i kvinnans spår
förvånas ty han snubblar ej

de ler i solvävan månvävan

vandrar
händer är bjudande skålar

närhets hudnära
pulsandning
*

ordtalan
ordtalande

hur skall jag kunna lita på
på mig själv

det är
hur skall jag kunna lita på min upplevelse

jag har en kropp
ett hjärta


ändå

är min upplevelse
hjärtat är

inte mitt

ändå

jag har ett hjärta

hjärtat sade
se de svarta pärlorna
se deras törnen
slut dem
intill
ditt bröst
älska dem
för det
de
är

se
svarta pärlor
sträcka vingar
flyga
vita
strö gröna pärlor
i din
kronskål
vår

du har aldrig slutit ditt hjärta hur skall du kunna
tala kvinna

jag har aldrig slutat älska
hur skall jag kunna då jag alltid ser det inre

livets
ljusmöjlighet

du kan dra linjer bygga vägg efter vägg
bygga staket
kringgärda
dig

allt för att krypa in i hörnet
ditt inre
viskar
väg

varför tror du
du gråter
varför

andas

lägg dig i havet

vandrar till stranden
vackervakande
avkläder
mig
allt

vatten snuddar tår
ser tåblommor öppnas
vaggar framåter
återfram

vind krusar havs yta

rör vid hud

huttrar
knotterpärlor

lyfter blicken ser moln segla
drar in ljustrådar

väver vackerbilder
vida sagolandskap
genomfars av
lycka

havet finner valv
jag väntar dig
sök icke
undfly

andas djupt in stiger i
vandrar allt längre
breder ut armar
hela
jag

åter ser jag molnen leendeljusa
sol pudrar panna
jag sjunker
sjunker
in

är hav
smeker sandvågor botten kallas det visst
ler ty silverprismor dansar i mig guldprismor
mjukgräs svävar böljande
vi strömmar cirklar
lever liv
vidare
vidare
klippfötter
borgar valv
fästen
fest
fästande
in i grotta skimmervärmande åter ut
möter stranden bubblor
vita havsanemoner
virke teg
tåg
tång
tänger
stegel
segel
virvlar
mast
barlast
i mig
seglar skepp
vit svan
bär krona av
vita pärlor
havet sköljer mig upp
på strand
vakandevacker
väntande

sitter stilljus
bär havsskimrande klädnad
öppnar vänterhand
öga möter pärla

sol pudrar ljus
regnbågsskimran
visar

havet livets hav
livs hav
livhav

bär allt inom
sköljer
tvagar
sköljer
ur
allt

stiger
pärlljus

det är din gåva
genom din upplevandesmärta skänker du helande ljus

du undrar varför inte
upplevandeglädje

den är du
alltid i
visst är det så att en del rester en del vrakgods blir kvar, de är där
minns då att droppar urholkar stenen
stenen öppnar ögon
tårflödande
sköljande
dessa vrak gods
löses upp
är en del
en del
av

av hav
havet kan vagga lull
lugnt stillsamt
moln dras samman
vågor står höga
mörka
skummande
mantlar
vindar piskar
blixtar viner
oväder
o väder

storm
stormens öga
vidglödgande ljunghedar brinna
svartrök klarnar
eldfolken
breder ut
renande händer
ljunghedar doftar honung
ljung
du vackra klocka
bjällra
violkjolad
lila
vila
varför säger människan; skuld runt dig
ser de icke sin glömska
din värnads klädnad
din honungsdoft
din sömngivarros
rosende
lila
vila



Ur jord

urjord
ur täckhud


sträcker hon händer


se människa



klarkällas blå


turkosregnskimran



se människa


kristallsånger vandrar in i mitt hjärtas
elduppfyllan



lägg dina ögon
ögon


dina


i blåskimran





se människa

liv

spira
*

Jordskimran

jordskimrans

leendeljus

andas pulslevande



hennes bröstkorg är fylld

av

spirviljande
blomning



vitsidens skirspetsar
skimrar

rodnande
cerise

ser is


värmesmälta av hennes pulsandnings
skapande ordflöde



jordskimrande
leendeljus


omfamnar
vakan
*

Snötalan
varför fryser du
kryp in


under
i mitt täcke


varför tungsuckar du
andas ut


lyft din hud
in i min

vår

du är inte kall
ditt täcke är höljfamnsvacker

du fyller mig med ljus


så är det
jag är i dig



digimig
migidig


skruda din hud i blomnings


vår

*
Havssköljan

hjärtat sade
se de svarta pärlorna
se deras törnen
slut dem
intill
ditt bröst

älska dem
för det
de
är

se


svarta pärlor sträcka vingar


flyga
vita

strö gröna pärlor

i din
kronskål
vår


hör

livets
ljusmöjlighet

du kan dra linjer bygga vägg efter vägg
bygga staket
kringgärda
dig

allt för att krypa in i hörnet
ditt inre
viskar
väg

varför tror du
du gråter
varför

andas

lägg dig i havet

*
vandrar till stranden
vackervakande
avkläder
mig
allt

vatten snuddar tår
tåblommor
öppnas


vaggar framåter återfram

vind krusar havs yta
rör vid hud

huttrar
knotterpärlor

lyfter blicken ser moln segla

väver vackerbilder
vida sagolandskap
genomfars av

lycka

havet finner valv
sägandes;jag väntar dig
sök icke
undfly

andas djupt in stiger i

vandrar allt längre
breder ut armar

hela
jag

åter ser jag molnen leendeljusa
sol pudrar panna
jag sjunker
sjunker
in

är hav
smeker sandvågor
botten kallas det visst

ler ty silverprismor dansar i mig guldprismor
mjukgräs svävar böljande
vi strömmar cirklar
lever liv

vidare
vidare
klippfötter
borgar valv
fästen
fest

fästande

in i grotta skimmervärmande åter ut
möter stranden bubblor
vita havsanemoner
virke
teg

tåg
tång
tänger
stegel
segel
virvlar
mast
barlast

i mig
seglar skepp

vit svan bär krona av vita pärlor

havet sköljer mig upp
på strand

vakandevacker
väntande

sitter stilljus
bär havsskimrande klädnad

öppnar vänster
hand

öga
möter
pärla

sol pudrar ljus
regnbågsskimran
visar

havet livets hav
livs hav
livhav

bär allt inom

sköljer
tvagar
sköljer

ur
allt

stiger
pärlljus
*

Kronskålar
gråskimmermantel vändas



tusende slöjor
böljar äng




leende tinderglädjan
strör drömsteg




han breder ut mantel


vida
vida
vingars bredd

målar
vitväv



i bröstvarande
synes


i himlajordar vandrar han
stadigvarande



plog skapar jordblomsgirlanger
doft sköljer


människosteg


han sår ljuvfrön

kupar himlajord
om



viskar

spira
spirande


hjärtbladsvingar


regnar ned i
kronskålar




tusende slöjor
böljar äng
Snövioler
eldskimrans vindar



smälta
snövioler




ishänders krona
bär eldslåga



till er



hon vandrar i fylld skönhet




ur hennes mun flödar stjärngnistran



i natten


synes ljusleende ansiktes




ögonhöljan


om oss
*

Ur bröstkammare

hon står i vitskimrande indigolotus
fingrar knäpper upp
sju knappar

skänker pärljus
färghav andas
klanghav


ur bröstkammare lyfter hon bokens blad
läser begrundande
från pärm
till pärm

ser kala grenar bära blad

gyllenvind rör vid


strör tiaraband

hon rör sig med vinden


ser

tyngd

lösas upp


hon möter den sanne

Inga kommentarer: