fredag 19 mars 2010

16 mars 2010

musik sveper om mig

du är inom mitt hjärta

din kamp blir då
min kamp


vad är kamp
strid flyter floden i sin längtan till havet
i havet nedstiger vi
omfamnas
omfamnar

strid
stridskamp
leder icke framåt

de stiger tidigt upp innan gryning
vänder ansikten in i fyra vägars stråk
bugar ödmjukt
lägger ögon i stjärndiadem
lägger panna
i jordehud

strömma
strömmande
rörvida

håret är hårt åtstramat
elfenbensvita snidade pinnar håller samman

stavar av
själsslag är i händer
nakna avbarkade

de rör sig med
är ett med
rörelse

stavar av
andeslag är i händer
nakna ombarkade

rörelsehjärta andas pulsgnista
de följer högre
högre

de övar strid
icke för
död

det vilket benämns död
de övar
ett
de ser flodens strida dånande virvlar
långt ned
långt
in

de tar sats hoppar från avsats
till avsats

stavpilar
spjut


insats
insikt

väver
är skyttlar
tvinnad repbro vajar

vandrare balanserar med
löftesbros siargärning


floden stillnar
ljuskaskader
stiger in

flod smeker stenar mjukt
helar fårosår

hon sitter i solgunga
mjukhåller
i långa
långa

soltrådar

hon lutar sig
framåt
bakåt

svinggunga
svingar

leendesteg



kom
giv mig fartvind


han ler glädjefyllan


flyger med vind

staven är
inom
rygg

ser så många bilder, de är inte alltid lätta att nedskriva, jag ser den fria floden dånande virvla, visst vet jag logiskt att detta kan vara förödande krafter. samtidigt är de syresättande, dånandet tystar surret ett slags huvudvacum blir. floden innehar enorm kraft, jag vet att den vilken hoppar in i detta strida vatten virvlar, kan hamna i en malström, samtidigt vet jag att styråra finns, det är bilden av staven, uppleva rörelsen bli rörelsen bli flodvatten, följa inte kämpa emot.
det svåra i skrivandet är att befinna mig i polariteternas landamären
i skrivandet,
det jag frapperas av är upplevandet av
att vända det negativa till positiv
livsmening
det är egentligen inte att vända det är mer att bibehålla den positiva riktmeningen de ger mig
det vill säga
bibehålla
urgrunden

vi bör vara medvetna i att strider ibland är av nöd eller behov i aspekten av att värna om det inre ljuset vilket är helheten
det är icke jämförbart med stridstuppar
det är övandet vilket lever
i de helgade så kallade kampsporterna
i dessa lever orden
den allvarsamma leken
den allvarsanna leken

allvaret
är av största allvar ty det är all var – var all

visst kan det upplevas vara en kamp, tämligen arbetssamt
men det är ju så att vi har valt att vandra jordeströmmen, därvidlag kan vi inte flyga tyngdlösa vilket astronauter gör, vi är givna en kropp så är jordemodern given en kropp
vi är allgivna denna kropp ty skönheten skall fortleva
för att skönhet skall
upplevas
upp
levas
levas
upp

det är inte lätt för barnet att resa sig, skulle det gå lättare genom att vara astronaut i rymden, törnarna skulle med all säkerhet bli större. med all säkerhet, så mycken säkerhet; barnssäkerhet görs, varför – av den anledningen att den mänskliga tiden har fångat de mänskliga händerna, de händer vilka var värnande runt barnen, de händer vilka var ett skyddande icke kvävande hölje runt barnen. de händer vilka inom sina vingar bar de sunda gränserna
vilka gav barnen ett sakta gott insteg i jordeströmmen
barnen var och är i andens ljus
de har behov av denna allsäkerhet ty det gör ont att så att säga avskilja sig
bli en kropp en jordkropp
i jordeströmmen

följ den bilden
vara ljus
dras
samman till
jord

vad annat är detta än kamp

kamp
läragåsteg
övande
ömhets viljas ande

våra händer äro skålar
ljus strilar genom fingrar
förtäljer
vävs

vävans skönhet

de talade vävens språk
talde talar
alltid
vävar varp inslag
kan varieras i färg i tekniker
de sade; vi föredrar vit varp vitt inslag
tuskaft
trådar bindas samman
sammanbindas

rutor
mellanrum
skapas
väv
vävan
nät
mantel
stjärnmantel

i varje detta ”mellanrum” är tomhet
fylld tomhet
däri strålar tusende solar

solljus strilar
mellan fingrar
blommande
är fruktträden

se

tusende solar skimra i träds krona
upplysa markers skugga

mjukt falla
är

vågor i
gräs

andas inom
är
ära vare
liv

livsvävans
svar
svarande

musik svävar
svävar
om

levande lågor
dansar
för


jag är sjuk
hostar
hostar

nästintill utan röst
röstlös

varför knyts stämbanden samman

fjäder
fjäder

dun smek
öppnan

tala
stämma

förträng
icke

var icke tyst i allt

i tystnaden uppenbaras orden
det innebär icke att du sedan skall kväva orden, ordens sannhet, din egen hjärtesannhet. det finns eller existerar inte en anledning till att kväva de ord vilka icke är för att skada åhöraren eller lyssnaren, de inre orden är objektivt sannljus, objektivt helandeljus, dessa ord slungas inte ut och gör de detta så är de en slags honungsslunga. de är icke för att skada de är för ett rena de instängda rummen. genom att hålla dem åter, ditt hjärtesvar gör du dig själv illa- ditt själv illa.

ja, det är polariserande ljus eller polariteter i allt, så är det
hur skall annorstädes sunda val göras
vakna val

det är en omöjlighet att leva i ensidigheter ljus eller mörker, i allt visas detta ständiga levande flöde, varför söka urskilja eller avstänga det ena från det andra då det hör samman, är i behov av varande varandra. förvägra icke liv livet. det vilket sker vid detta förvägrande är att styrkan ökas accelereras blir till orkanvindar, åter synes de virvlande flodmassorna, här är det luft, luftfloder. det existerar endast en väg, denna väg är att bli ett med de virvlande massorna för att vandra in i punkten eller mer stormens öga, pupillen.
insikten av orkanvindens vrede
stöter emot dig
sträva inte emot
tag emot
mottag
var mottagare i vissheten av; vi är allt
vi bär icke vilja till skada
bär icke vilja till förgörelse
förödande krafter

du upplever i dessa dagar nätter hur våra ord är vävande, det du upplever vara dina egna fantasier tankefloskler samt våra ord är numera en gemensamström där vikten av urskilja har upphört, så bry dig icke om dessa pronomen, pronomina, promodina.

visst är det så att du ofta befinner dig i det svartaste mörker samtidigt strålar du ditt ljus med stabil kraft. du upplever ibland att du är falsk genom att du mår så fruktansvärt dåligt samtidigt med att du ler, det är du.

i ljus
i mörk

så är det
de är båda alltid med mig

så är det

ser detta märkliga scenario
vilket så ofta förundrat mig
förundrat
nära
de närmaste
mina närmaste

i mörk
i ljus

natt dag
dag
natt

är drömmen dag eller natt
natt eller dag
drömmen
är, är
allt annat än mig själv
dig själv

kanske är allt digmigmigdig
allt i allt

att se barn leka små barn är den upplevelsen
de är allt
lev med den bilden
skriv
måla
med ord
väv samman med musik
det är
ja vad

jag minns hur jag såg upp mot till molnen
drömde mig bort
hem

nu vet jag drömmens bilder
att se barn leka är inte lek för lekandets skull
så underbar är den allvarsamma leken

allvarsanna

all
var
sanna

allvarsamma

allvar
samma

sanna

skapa genom drömmens redskap
ibland har jag märkt, fem minuter med penseln, lyssna spela musik, skriva, torka golvet, skotta snö, skapar värdefylld tid,
jag söker undvika
ordet tid

den mänskliga tiden
låser oss.

då den mänskliga tiden flätas samman med den allsmäktiga, gudomliga tiden blir tiden skönhetens tid
linjär horisontell
vågrät
lodrät

silverklingande stickor
ljuder

gyllentråd
skimrar

pärlblad sömmas in

hjärtat glöder koppar
kroppen andas
järn

ombonadströja
gives

inre yttre
yttre inre

dujag
jagdu



båda eller ränderna är livets skönhet
se dem inte vara ränder
tillåt deras
andning
de är
liv


är du den du är

det är väl det högsta
är
den du är, detta är att bevara sitt inreljus är uppstigandet i oändlighetssfären

att en själsandevandrare
är den du är
är vackert

kan aldrig
skall aldrig innebära
ett stup
för den mötande
då det blir ett stup
utsäger den mötande; var den jag vill

visst går det att se en despot framför sig vilken säger; jag förändrar mig ej jag är den jag är. men den vilken är den du är kan aldrig bli denna despot ty den lever med det inre ljuset, ser helhetsverkan
blickar med outgrundlig blick vida.
den outgrundliga blicken
är vakenblick
den är o utgrundlig
den går inte på grund
den ser grunden till liv
vandrar aldrig ut från
bort från denna grund

den vilken säger till en nära
om du är den du är
upphör jag att drömma
då öppnar sig ett stup

säger;
jag vill att du skall vara enligt min dröm
inte i din dröm

denne ser de egna linjerna
staket stängsel
ränder
vara sanning
ser icke de vida inre djupen
därvid blir allt vilket är mellan linjerna avgrunder
stup
hotfulla

och naturligtvis är det så ty denne vågar icke inse att mellan inte finns
existerar icke är bara en förståelseterm

båda eller ränderna är livets skönhet
se dem inte vara ränder
tillåt deras
andning
de är
liv

faktum är att jag har upphört
jag är, är därigenom förstärkt



insiktspunkt

stormens öga
pupill

humlan brummar
surrar över äng eller med äng
driver upp
dofter

doftspår
spår dofter

maskrosfrön
vitdrömmande paraplyer
svävar över äng eller med äng
driver upp
dofter

doftspår
spår dofter

driver drivande plogen plöjor vågor
driver drivande drivor
oplanerade ansamlingar av förlegat stoff
jag lyfter långa vida kjolar dansar över äng eller med äng

svischande sopkvast ritschar
ritsch ratsch
gladstråk
ler

stoft
s
t
o
f
t
nedsjunken jordtyngd
icke jordetyngd
ödmjukt ber jag er läsa ordet nedsjunken i nedsuckan
ned
sjunk
en
stegen sjunker tungt in
t
u
n
g
t
in i
sugande sörplande
slurpande neddragande lera
till slut sitter kroppen fast

hornet ljuder marker vibrerar allt darrar
göm dig
göm dig
göm
göm

jägare välklädda dresserade leenden
drivor drivande driver drevet
hunddrevet skallar över ängen
driver upp
fåglar räven
bytet
fasans bild inte fågeln fasan
fasans bild
den jagade
det jagade livet stirrar skräck
smatteri
smatter
snurran skräller
göm dig i mina händer
markmantel
kupas om
allt blir stillstilla
allt andas ut
in

lugntakt ton
silar
sol

molnskuggor seglar vida

humla frö driver upp spår
spår dofter
finner boplats

vingar frön rör varsamt andning
är allt


stannar de
stannar leendeljusa vid en punkt
ögat ser genom kikaren; ser tydligt; solklart genom kikarögat in
pupillen vidgas
vidgas

de har här i alla enorma drivor av erbjudanden insiktsljus
insiktsljus
insiktsnyckel är i deras händer
*


kvinnan redde sig nattläger under
barhimlars stjärnmantlar
böljande

hon lade sig helt stillastilla


musik strömmade


stillastilla



ur bröstvidgan
steg källa



tårar rann flödande
bäckar smekte kinders okbågar



varje ansikte
är ett hjärta
ett hjärtspråk
leende


smek med din hand
handborta
min trötta
lins

bortomnära


endast tårar
smekte


markerna vattnades
runt kvinnan växte stjärnring


vita
vita


musik strömmade
stillastilla


toner svävade
vidavida



ur markerna
steg droppar

droppar träddes på ljustråd
lades runt hennes välvda tankeström



toner svävade
vidavida


hennes fingrar
strömmade
strömmande
strålande
ljus



slöts samman
kristalljusskål
kupade
händer


rör vid ditt ansikte


kvinna ler
rosensöm

*

ombonadströja


silverklingande stickor
ljuder

gyllentråd
skimrar

pärlblad sömmas in

hjärtat glöder koppar
kroppen andas
järn

ombonadströja
gives


*

övandesteg

de stiger tidigt upp innan gryning
vänder ansikten in i fyra vägars stråk
bugar ödmjukt
lägger ögon i stjärndiadem
lägger panna
i jordehud

strömma
strömmande
rörvida

håret är hårt åtstramat
elfenbensvita snidade pinnar håller samman

stavar av
själsslag är i händer
nakna avbarkade



de rör sig med
är ett med
rörelse


stavar av
andeslag är i händer
nakna ombarkade




rörelsehjärta andas pulsgnista
de följer högre
högre

de övar strid
icke för
död

det vilket benämns död
de övar
ett
de ser flodens strida dånande virvlar
långt ned
långt
in

de tar sats hoppar från avsats
till avsats
stavpilar
spjut

insats
insikt

väver
är skyttlar
tvinnad repbro vajar

vandrare balanserar med
löftesbros siargärning


floden stillnar
ljuskaskader
stiger in

flod smeker stenar mjukt
helar fårosår

hon sitter i solgunga
mjukhåller
i långa
långa

soltrådar

hon lutar sig
framåt
bakåt

svinggunga
svingar

leendesteg

älskade

kom
giv mig fartvind


han ler glädjefyllan


flyger med vind

staven är
inom
rygg

Inga kommentarer: