tisdag 2 mars 2010

2 mars 2010

tung tyngd tid tanke tangera tangens tangerin tak takykardi taktil

vågande vågar vågade vågat vågar våg

tung
Tung

lyssna bara på ordet
upprepa
det
upplev klangvolymen

var landar ordet inom dig

ordet klangen landar djupt ned
ändå finns ett skeende där
det landar tungt
skulle du filma detta i ultrarapid
ännu saktare skulle du se rörelsen
det är ett mjukstudsande

tung

bär inte vilja att tynga
det är beröra
samt stiga

beröra
samt uppstiga

det finns en lätt övning att göra
ställ dig i dörröppningen
tryck händerna tungt
mot dörrkarmen
rakt ut från kroppen
du är ett kors

pressa händerna länge
medan du gör detta
upplev verkligen
bröstets mitt

kliv så ur
sänk armarna.
ja, det måste du göra för att kliva ur
släppa taget
du märker nu att
dina armar stiger av sig själv
det är bilden

släppa taget
släppa garden
att vakta över det innersta är att vakta över oss
släppa garden vaktögat
sker egentligen aldrig
i sannhets möten
vaktar vi
tillsammans

då mötet är sant
hur vet du det
det vet du inte
det upplever du
därigenom att du blir du
det finns inte
behov av
gard

guardian
skydd
garden
trädgård
släpp ut din trädgård

du märker nu
uppmärksammar att dina armar stiger av sig själva
upp ur
ut ur
tyngden
stiger
nåden


det tunga är en mätbar volymkvantitet ur fysisk aspektbegrundan;
en fjäder väger mindre än en sten
nu kan vi bli tunga i den tanken det vill säga fastna i den tanken sägandes: en fjäder väger mindre än – är det i betydelsen av vikt eller betydelse
ja – ord är mångbetydande
låt oss återvända till tung
rent begrepps/förstånds
mässigt väger en kropp gram hekto kilo ton, viktenheter
en vuxen kropp kan vara oerhört tung att lyfta, å andra sidan finns det skolade människor eller de vilka kallas magier, dessa kan lyfta denna/kroppen på ett finger
hur förklara detta
ett med exakthet upplevande av eterströmmarnas livsflöden
ett med exakthet vetande var de eteriska strömmarnas rörelseverkan är
det är att med andens ljus lyfta det fysiska med det eteriska strömmarnas rörelse
det är att dra samman ljustrådar vilka blir en slags bärsele
visst går det att bortförklara
men varför

se åter snö
så tung då du skottar den samt lyfter den
så stannar du, vilar, ser vinden virvla upp snö
vad är egentligen vad

suckar du tungt över tung snö blir den tung
andas du lugnt och tar pauser är det betydligt lättare
dessutom drabbas snön inte av rädsla över den hastigt påkomna rörelsen
du blir ett med skottandet

gör du ett tungscenario blir inte stegen lättare av detta
blir inte stegen lätta att vandra

argument kan vara tunga
tungt vägande
då är det ur andeperspektiv det bästa för själen


Tyngden finns vertikalt horisontalt
Upplöst i cirkeln

Tiden finns vertikalt horisontalt
Himmelsdröm jordedröm
Förverkligad gärning

därigenom är cirkelns allomfattande kärlek

däri är

tanken vertikal horisontal
böjer sig om i världstanke

böjer sig om

tyngden tiden tanken
vågande vågar vågade vågat vågar våg

vågande rörelse
vid upptäckandet av vad tyngd är vad tid är vad tanke är

vågar rörelsen
svara till det inre ljusets maning så

vågade rörelse
födslotankens levandegörande livsinsteg vilket

vågat rörelsens
spegelrörelses gensvar till

vågar röra
vid

våg rör
vid tidscirkel är cirkelljus

detta är
tyngd – tids – tankeomställan
hemställan

vilket är att vandra hem
i ditt själv

jag är
är i detta
dusjälv

du är hemma
du behöver nu ett hus en boplats att leva inom du börjar skissa göra en ritning den tangerar till att se tangensen/förhållanden, hur väggar, golv, tak bäst kan placeras
ritningen tangeras i en riktning
en riktning
vars tangens inte helt överensstämmer med ditt behov
du släpper mineraltanken; förståndstanken
pennan släpps fri tangensens rörelse vid det inre
uppenbarar det transcendenta

så plötsligt lägger du taket på
lägger locket på reser garden
du befinner dig nu helt inom immanensen
vida bort från det transcendenta
förståndstanken; den du brukar kalla
demonen sätter sig på axeln och viskar
det och det går inte
du vet hur det brukar gå

taket krymper allt mer
du befinner dig i ett empiriskt tillstånd
hjärtat börjar nu viska
söker berätta
harklar sig lätt
du har nu även lock för öronen
de inre öronen
hjärtat blir upprört
inte vredgat
upp rört
du drabbas helt enkelt av takykardi
hjärtat blir en trumma i ditt inre
genom din motsträvan uppstår otakt

hur får du hjärtat i balans
genom medicinering
genom att stanna hjärtat samma starta om

vad är då medicinen
betablockerare
kanske
semantik
för ett åter se stringensen av vad
av livsinsteget
”vågade rörelse
födslotankens levandegörande livsinsteg vilket”

detta är nästintill omöjligt att genomföra då du inte stannar, stiger ur, släpper garden
i ett affekttillstånd vilket ofta uppkommer då taket lagts för lågt finns behov av att dras samman, det är tämligen svårt att släppa garden då du befinner dig mer utanför ditt själv än inom, det är helt naturligt att ha behov av skyddsnät antingen fysiskt påtagbart eller tillitspåtagbart
tangerin är en citrusfrukt
citrus doftar gott
faktum är att då du öppnar skalet
”ryker” det upp doft vilken får dig att ”rycka” bakåt
smörjer du huden med denna olja dras porerna samman, huden mildandas
droppar du droppar ur klyftor är de soldroppar
tangerin är ett vackert namn
lugnar huden renar rummet öppnar vägen för taktila fingrars berringsljus

tangera tangens tangerin tak takykardi taktil


tangera visar riktning vilja till riktning
tangens; i universum böljar trådar, dessa trådar är kurvor, vävinslag innan de stadfästes
tangerin; rum andas smaragd doftar citrus

*
Tidsvattenvåg(ej publicerad):
jag är en tidsvattenvåg

förtunnas
är intet

uttorkade ögon ropar

jag ser sipprande vatten i öknen jag gives dem att dricka
så dras jag åter silas bort

finns ej mer

de vandrar ljusstegade
jag ser dem gnugga ögonen
hör dem undra; vad hände vad var det där
vad

hände det

det är att vara en vind beröra kind
så inte finnas

ser mina händer
jag orkar inte mer


vet du då inte att jag är en tidsvattensvåg
sköljs till stranden

upplöses

likt
en vindpust vilken ej orkade resa sig i öknen

jag sköljs till stranden
upplöses

till

intet


alla vackra ord om min vackerhet

det är;

mötet sker
så vrids visaren åter
så står jag med en tom urtavla

lever i ett mausoleum
i en gravkammare

mina ord mina tavlor
vindpustar

jag sköljs till stranden
upplöses

till intet

till
intet

så ser jag mina händer

ensamma

vet du då inte

jag är en tidsvattenvåg
sköljs till stranden

upplöses
till intet

en vind
en våg

vilken aldrig orkar resa sig

intet
*

ögonblick
tröttvandrare sitter vid stranden

andas ohörbart

havet sköljer tröttögons hopplösta

tröttvandrare
kupar händer om vatten

kysser hennes ansikte i månsilverljus

skimrar strand
i månskäras vagga

tindrar i

ett
ögonblick

ljus

fyller den tröttes ögon

vattnet sipprar
omärkbart
ut mellan fingrar

utvilad vandrare reser sig

finner väg
återfylld
(i havet höres hennes darrande suck; havet kysser stranden utplånar spåren)
*

Reser
snödun mjuklätta svävar

lägger mig i dess hand

seglar vida in i drömlands sångljus

*

Anhalt
och där

skall jag drömma om
violer om
violljus

inte om
stjärnor om planeter

ty med dem skall jag dansa
i nätters i dagars
stränder

jag skall springa in i vattnet
översköljas
skölja vatten över mig in i
vattenfalls ljuskaskader

dansa med ängarnas alla blomster
med de nätta med de skira

lyfta lyftas
in i vind

flyga
bäras bära
vara i liv

ty en sak vet jag ensamhet
vänjer sig själen

aldrig

ej vid

accepterar gör den
men inte vänjer
sig vid

visst vet jag att jag aldrig är ensam
det är inte den ensamheten jag talar om

och där

skall jag drömma om
violer om
violljus

inte om
stjärnor om planeter

med

drömmens sanna
ljusvärme

Inga kommentarer: