fredag 26 mars 2010

26 mars 2010

medveten samt inriktad
inriktad samt medveten
prefix
suffix
medveten
inriktad
min inriktning är att bandra en viss sträcka varje dag
en dag
insåg jag – blev jag medveten om att detta behov fanns, min inriktning blev att vandra denna sträcka.
Insikten samt inriktningen gjorde mig klart medvetande beslutsam.

ögonen öppnades
ur töcknet
töckenblicken
Steg ljusvandringen fram.

han bar törnekrona

har du sett en piskad rygg en gång, då vet du att ryggen blir linjer, det kan liknas vid;
de sökte inrista de tankar han skulle tänka
i hans rygg i hans bröst.

piskan viner, linjer blir rutfält
han ändrade icke medvetandeljusets vilja

han bar korset på sin rygg
inför dem alla visande de fyra vägarnas samrådande kärlek

han bar törnekronan
de böjde sina blickar i skam dolde dem i töckendimma
en av dem steg fram torkade hans ansikte med vit duk
ansiktets ljus stannade i duken

i vit duk framstrålar ansikte

han bar törnekrona
bloddroppar
rosenblads rubiner syntes i panna

kärleken var av människogärning bliven tanke
förlupen tanke

kärleken var av människogärning bliven tanke
tanketaggar trängde in i hans panna
ty det enda hans öga såg var kärlek
är kärlek
alltid kärlek

genom kärlek helas allt

det enda hans öga såg var kärlek
är kärlek

vaka med mig vid bönekällan
bönekällan hjärtats rot

i träds salar i fruktlundens salar
högt upp på kulle sitta de
fruktträdgård doftar

bröstkorgen är fylld
de sitta på bröstet

kärlekens bröst andas

vaka med mig vid bönekällan
deras sinnen var ännu töckenblickan
de sov
var icke i medvetandeljus

tuppen gal

en av dem tillfrågades
trenne gånger nekade han
förnekade
kropp
själ
ande

ångern vred själskvidande

tuppen gal
för väckan

tuppen är bevingad
bär jordefärger i sin skrud

tuppen är bevingad
tanken är bevingad

bevingad i andens ljus

själsdansen är den vakna blicken i seendeljus

orden är skapande liv är skönhet
var gång ett vackert ord skrives uttalas andas ut

de sitta på bröstet av livets trädgård

bröstkorgen är fylld av vackra välsmakande frukter

en del söta andra sura andra bittra
andra bär allt och intet
intet och allt
alla är de hörande

hemmahörande i livets trädgård

högt upp på kulle sitta de
fruktträdgård doftar

bröstkorgen är fylld
de sitta på bröstet

kärlekens bröst andas
orden uttalas skrives

var gång det sker förlöses ett förvridet väsen
förnekelsens slöja skugga reses in i ljus

vaka med mig vid bönekällan
så löd hans kärleks ord

de sov fördes upp till ytan
eller ned i djupet
grunden till
vandringen

bar de frön han sådde i deras händer

ur händer slå fröet rot

i händer växa
fruktträden höga

roten är i hjärtat
kronan är fingrars ljusgärning

fingrar är blommande bladkronor

ur blommor
stiga frukter
till liv

livet är kärlek
ur ljus
ur värme

av ljus av värme

medveten
i
medvetande

inriktad
i
inriktande

prefix
suffix
cirkumfix

profeter berättade om fram
profetian är ett slags prefix en bro till suffix det vilket var
var gång jag nedtecknar ordet suffix ser jag sufer vilket leder fram till sufism
vishet klar ren
kärlekens vishets visdom
ren klar

sufism
samt fixstjärna
stjärna du oföränderliga

kärleken
är evig

så ser jag dessa vara broar
cirkumfix
vilket då är fästpunkterna, ändå är det jag ser och upplever en cirkel eller ett kretslopp
en strömmande rörelse
allt detta är märkeliga ting vilka inte är lättförståbara specifikt då de förs upp i tanken,. Det är inte märkligt att vilja förstå däremot blir det mycket svårt då det hela hänvisas till tankeförstå, ty i det blir tankeförstå en tankefälla samt tanketaggar.
dessa tanketaggar är bilden av rosens liv i vinterns andning
ser du den strömmande rörelsen försätts tanken i rörelse genom ljus genom värme genom själsdans och därigenom synes fiskar, se så vackert fiskar simmar, följer vattnet,
bäcken, ån porlar under bron
bron är siargivare
förenar fram med då

kärleken
är evig

vaka med mig vid bönekällan
så löd hans kärleks ord
han bar törnekrona
bloddroppar
rosenblads rubiner syntes i panna

kärleken var av människogärning bliven tanke
förlupen tanke

kärleken var av människogärning bliven tanke
tanketaggar trängde in i hans panna
ty det enda hans öga såg var kärlek
är kärlek
alltid kärlek

genom kärlek helas allt

det enda hans öga såg var kärlek
är kärlek

vaka med mig vid bönekällan
bönekällan hjärtats rot

kärleken
är evig

*

hur ofta falla vi icke ned på knä
bedjande

bedjande om

för
till

hur ofta falla vi icke ned på knä
i bön

hur ofta ser vi icke med bedjande blickar
in i mötande ögon


sträcker våra händer bedjande till

vänder ansiktet in i vinden

väntar icke
inväntar icke svaret

vinden

vänder icke sitt ansikte bort
från oss

*

blicka in i sommarnatten
lyssna

lyssna vidhörande

se tusende små sångare
myggor dansar
till det yttre
ett virrvarr
irrande
små sångare irrar inte

den upplevelsen blir för människan irra

öppna mer
se rörelsen följa sången
cirklar gör de
strömmar gör de

vilsna är de icke

i denna natt upplevde jag mig vilsen så vilsen
så längtansfylld
till närhet
gång på gång frågar jag mig
varför

varför längtansfylld

i drömmen sitter ett väsen
en kvinna

en irrande ljusvandrerska
har stannat i

sluter sorgens vingar om
omslutes av sorgens vingar

se systrar
se bröder

stannat har jag i
uppgivenhet
given upp

det är inte uppgiven
inte uppgivet

det är upp giv ande
i dina händer lägger jag drömmens ord
skrivna
icke av mig
av det vilket är
mitt inre ljus

ber dimman lätta

i drömmen sitter ett väsen
en kvinna
höljd i
dimma

hon sitter mitt i ängen
andas skönhet

hennes händer är sorgevingar runt hjärta

ur dimma stiger ett väsen
skimrande
skimrande vit

är du man är du enhörning

i drömmen
vandrar vitskimrande häst ur dimma

så fylld med varmleende ljus
kärleksömhet
välver
henne

väsen
kvinna

du irrade aldrig du sökte vara behjälplig
alltid

du har stannat nu
se vägen

dimman stiger
lyfter silverskimrande vävnad

hon skrudas
renklädnad

fingrar av elfenben
pärlemorljus kammar hennes hår

daggens gryningsdroppar
är pärlband runt
huvudkrona

mannen sträcker ut hand
väntansstilla

ett steg stiger hon bakåt; varför skall jag lita till dig
de vilka jag vågat tro nära
skar djupa
sår

vitskimrande mantel lades mjukt om

utan intrång

hon ser in i ögon så fyllda med
varmleende ljus

kärleksömhet
välver
henne

hon lyfter handen
lägger den
i hans

han visar henne ängens blommande band

se det dimman dolde
vi är ljus
sannhet

När två långväga vandrare mötes
När de varandra nära

De bugar inför varandra
i planetarisk värman
i jordeströmmans
himmelsströmman

då två långväga vandrare möts
dåser de varandra alltid

länge har de vandrat utan ögons omfamnan ändå än då
solen stiger sin bana i månmoders närhet i stjärnkrets klaraste strömmar
så främmande har de mött nära icke nära

fram förs två långväga vandrare av mötande
till två långväga vandrares möte
för de är varandra nära
i kärlek

av
i
genom
till
för
till
genom
i
av
kärlek
av kärlek i kärlek genom kärlek till kärlek för kärlek
så länge vandrade de
fann aldrig
de sökte egentligen aldrig
längtan fanns
nära
nära
närhet
gränsutsuddan
klarframträdan
längtan fanns
mannen sade jag är redo
kvinnan sade tag mig hem

den ene uttalar
den andra
egentligen är deras gemensamvilja i detta uttalad

ske i är
ära i ske

så länge är de förda till mening

När två långväga vandrare mötes
När de varandra nära
*
Benämnan

I en värld en värld vilken för så många blivit en värld av ensamvärldar
stod ett väsen, en varelse
kalla detta väsen djur eller människa, människa eller djur
benämn detta väsen för det vilket känns bäst för dig,
glöm aldrig dess ursprung
det glömmer aldrig dig
se huru ni springer fristegade i ängsljusets skimran

lösgjorda från benämnan

detta väsen stod i ängens ljusvaknan, vindar borstade huden skimrande silver, håret böljade doftande gryningsdagg, ögon milda kärleksfyllda såg i älskan i allt. lockade sånger ur strupar, flödande källor stämde klanger, klingande silvergryning.
ur ängens händer steg de, med allfärgs kjolar, solögon silverleende hårfagran, kjolar böljande i vindfamnan, trippande lätta fötter fjärilsberörda
blomsterfolken vindfolken eldfolken vattenfolken jordefolken, sagans värld
ja, benämn den så om du vill, den omfamnar dig i kärlek ty du är en del av den
se huru ni springer fristegade i ängsljusets skimran

lösgjorda från benämnan

I en värld en värld vilken för så många blivit en värld av ensamvärldar stod ett väsen
en varelse kalla detta väsen djur eller människa, människa eller djur
längtansdrömmande
minnandes en närhet de, allt förtäljt henne om
var gång hon öppnade hjärtgården syntes denna värld så tydliggörande
helande strömma genom hennes pupiller
väsendet log, såg drömmolnen slå fäste i rot
följde hjärtbladens vandringar strövade vida med.

Så såg hon isblommande länder suckans strider
varsamt viskade hon in i suckan se, se skönheten bakom i.
det väsendet såg var töckendimma slutas om ögon, överallt töckenblickar
tömda håglösa vandringar
bak slutna lock såg väsendet lågor brinna svaga.

Bak slutna lock brinner låga svag, varmbjudande längtansdrömmande
minnandes en närhet de, allt förtäljt henne, ibland anade väsendet skimrande mantel runt sitt vara.

En dag eller natt, vad det var vet endast väsendet, beslutade sig väsendet för svarande, töckendimman var hårt lindad om allt, töckenblickar gav inte svar, iskylan kröp närmre, väsendet upphörde fråga, viskade må det ske.
i en värld en värld vilken för så många blivit en värld av ensamvärldar vandrade ett väsen.
upplevde sig vilse i ängen vilse i världen, väsendet hamnade utanför ängens händer
höga hus mötte, betongvärldens höga hus skallrade, betongområden kröp allt närmre, svischande märkliga ljud hördes,
örfilar, öronfilar, pilar, ögonpilar skuggor vålnader,
väsendet vädrade sökte uppleva
åtminstone känna igen doften av.

Allt var så främmande oigenkännligt, ändå var väsendet aldrig ensamt
den skimrande manteln var runt, då väsendet frös kupades värme inom runt hjärtat;
mitt hjärta är dig nära
efter så långa vandringar
är
du
nära.

Så upptäcker detta väsen att skorna är borta
börjar söka, söka grå skor med blodsstrimmor , söker minnas, minns ej.
stegen är barfotasköna, vet inte hur det sker, närheten är närmre, närmre röravidnära.
irrar, förtvivlansirrar förs ur betongskallran in i ängens händer
står helt stilla, dimman är ännu tät
irrfärden är över
inväntar gryning
inväntar, in väntar
töckendimmans släppan
den rörs vid
av solfinger synliggörs liv vaknan

i vitskimrande ljusdaning andas rörelse, två väsen mötas
de nosar rör lätt djupt vid varandra
bugar leendeljusa
omfamnar varandra
med lätta fötters hovars tassar vingars solskimran
rör de vid ängens gryningsdans
*

”förenklad benämnan” ( ej publicerad)

töckendimma slutes om ögon
töckenblickar
tömda

bak slutna lock
brinner
låga
svag

vilse i ängen
vilse i världen

betongvärldens höga hus
skallrar
skallrar

betongområde kryper nära


mitt hjärta är dig nära
du är mig nära efter så långa vandringar kom du

upptäcker att jag går barfota
måste finna mina skor
de är borta

söka mina grå skor med blodstrimmor

mina fötter är bara
lyckliga

söker minnas
minns ej

vet ej hur det sker
din närhet
är

så ser jag mig förtvivlansirra
din värme är nära

sitter i en äng
dimman är tät
har slutat irra
inväntar gryning
inväntar

töckendimmans släppan

den rörs vid
av solfinger
synlig
görs
liv
vaknan

*
pärlemormoln seglar

ögonfröjdan


jag hör svanar återvända


steg är
lyckligbarfota



mina fötter är bara







lyckliga

Inga kommentarer: