fredag 19 mars 2010

19 mars 2010

blomvandringarna har börjat nu
det kan tyckas inifrån

de komma från öst från väst från nord och syd

de är stjärnvägar strålar inåt
de mötas
i
varje frö
med ens kan undran vakna talar vi då alltid om nordrikena, nej inte så, inte så
men du lever här och här är snösmältan
vacker silverna skimrande isyta
smälter
vindar famnar om
smälter
marker dricker sig otörstade
blomvandringar
skänker
ögonfröjdan
*
klyv icke den stam vilken sammanfogats
helgelsens ådror
där rötterna är krona
där krona är rot

där stammen är hjärtat
hjärtat av in och ut
av ut och in

där grenar är ett nät
en väv av gudomlighet

där varje blad är ett livets bok

där solen följer tecknen
följer tecknen med kärlekens fingrar

där månen vattnar deras mening med silverne klarhet
där afton är morgon
där morgon är afton

klyv icke denna stam

ty den är allts stam; ingens stam


denna stam är helgelsens boning

ur tid och i tid
i tid och ur tid

itid och urtid
urtid och itid

ur denna stam strömmar allt det vilket är och icke är
allt det vilket icke är och är

klyv icke denna stam

kliv icke över hindren
linda en stig runt dem
en stig med beskådans öar runt
beskådans öar
mötesöar
inblicksöar

följ stigen med vackra kliv

förr bar skor namnet fotbeklädnad
fot be kläd nad
skodon var ett annat namn
don
dona
ombonadens hus
vandra i skönhet i värnadens rot

ljustråden är alltid

tråden
är
alltid
redo

att tagas upp
tagas upp för att
lindas om
nystas

tag tråden varsamt
inte greppa med hela handen
se det vackra greppet
balansgreppet

pincettgreppet

hårdare än så
behöver du inte hålla

ljustråden är där
alltid
*
så stiger regn

upp från marker

trådar
strängar
ljus

de spinna de väva täcke av ljus
slöjor av ljus

vackerfolken
skrider till böljande dans

med varsamma händer
reder de bäddens
värmande ord


i vindarnas tempel
är min vilja
att vara

att bli
din

andas
deras innerliga bud

höra
världsordens ljuvliga lovsångshöjdan

öppna

slutna händers

blad




blomvandringarna

har börjat nu

var varsam med
din fotsättan


tillåt marker lära känna dina steg


låt gärna tåberöran
snudda vid

komma
först

låt valv kupas om
livströmman


innan du


sätter ned hälar

i marken

*
Tvåhantverk
Hör du min människokvinna

jag är inte din

är du inte min jag är ju din
vi är vi
vi är jag
är du
är vi

hör du
min människokvinna
är det inte dags att
flyga nu

ser du ej att ljuset återvänder

jag ber stjärnpärlor falla in i ditt hår
rör vid din kind med
rosenvind
droppar källans vatten i
dina ögon
molnklädnad
faller över
vårkropp

se vandra nu

hon ligger böjd nära marken vårdar ömt gryende fröns bladspiran
andas in jordeströmmars himmelsdröm

han står helt stilla i längtansundran


träd böjer sig till hans öra
viskar se

lägger vackergren vid hans fötter

mannen snidar grenen
slipar mjuk
länge
väl

i lyssnan

snidar vackertecken

gräsvindar susar
från fjärran
från när

han tvinnar snöre av gåva

så står han mitt i de fria vidderna
trädbladsskiva snurrar
han rör vid luft

ber vindtalan bringa budet

luften vibrera

hon lyfter blicken
är det hästar
är det hjordar
är det

vad är det
det är

ser stegspår runtom

ser du min människokvinna
spåren är där du sitter i en bladkrona av guld

luften vibrera
vindtalan

hör du min människokvinna
bli inte rädd

det är dags nu

vinden lyfter henne upp
vida upp

han hälsar henne i de fria viddernas hägn


Etthantverk

lämnar allt
allt
bakom

allt någonting

vandrar in i ingenting
in i öken

sanddyner mjuka vågsvall

vind för
tälts
baldakiners rytmsteg

trumma flöjt tamburiner
bröllopsfest


stannar upp
ber marker
om lov

kupar händer
om sand

eldar
eldar
i dagars nätter
nätters dagar

sand glöder
glöder
glöder

smälter
ljusvackra korn är ett


stenar males
stenar smälta


kristallklar droppe böljar
andas lever

staven
det långa vassröret
finner fäste

lyfter
röret

snurrar
snurra värld
blåser
cirkel
cirkelljus
blåser

fingrar klipper varsamt av

händer kupas
om

vas
om skål

lägges i sandrede
vingar susar
sveper
om
in

nattens stjärnklara vandrar in
svalkar kyler

tolv gånger tolv
är nio
är tolv

skrudar mig i sandmoln
lyfter skål in i händer

månsilver vattenklara tindrar i
mina ögon läser
vi vandrar

ser dig

sitta vid eld
bjuder
månsilver vattenklara tindrar i

*

ofta är det kanske så att vi låser fast oss genom benämningar eller
termer om
vad är vad
ser och hör fåglarna, de är inte fåglarna, de är fåglar
fåglar är vind är luft är elementen
de sveper elementen
till människan

så ser jag upplever jag träden de är inte träden
de är träd

ser snö smälta
droppar

ofta göms så myckna omedvetna
tyvärr ibland medvetna slag i
skrivande
i tal,
ord
är barn
är
skönhet

i denna dag är det i min värld en sannhet; fåglar strör fröljus i ögon
vad annat är vår gemensamma vandring
till liv

det obehagliga är aldrig populärt
ty det tillåter inte flykten

Inga kommentarer: