onsdag 19 maj 2010

19 maj 2010

Moln är mer visande än de flestadels vandringsväsen


visst kan jag omge mig med böcker
med bokstäver
med stader
med citatvingar

varför
varför skall människan detta
varför gör människan så

timligen
i timande tidsspillan – livsspillan

jag kan lyfta fram förgångenhet
för att visa dig min livets bok

min livets bok
den vilken har visat mig oändlighetens hav
jag bugar mig i tacksamhet –
inför mitt liv
min livets bok

tacksägelseoblater är ett vackert innebördsord

vi gives symboliskt förlåtelse, ändå håller vi kvar kedjor
bär på långa kedjor med klot
drar dem efter oss gör sår i hennes så vackra hud,
långa kedjor med klot, med kanonkulor ty de exploderar en dag en natt förr eller senare

jag ger dig min förgångenhet
därmed släppa

jag lastar den inte över dig
lastar den icke över till dig på dig

jag står
naken
inför
dig

det har alltmer blivit fult
förbjudet tala
om det vilket var
specifikt det vilket var svårt

av så många förståeliga anledningar

jag har själv alltid undrat över det sunda med ständiga samtal
om det förgångnas smärta, huruvida det leder till helande

människa
se vinden

vindar lever i vindars grotta
de stiger ur
sträcker sig

gäspar
stortleende

andas
andas
rör vid lyfter fram
släpper

människan vill ej släppa vad gör vindarna, vindarna visar i kärlek

orkaner stormar viner
allt materialtimligt vilket hålls fast
gör illa

hur ser ängderna ut i efterförloppet
bygga
bygga upp

gör er icke till lärdare

jag minns ett möte
en gammal vis man
hans namn är icke mer
det vackra är
ordens
innebörd
innebördsmening

den gamle såg min unga iver
övertygansiver
jag tyckte så synd om alla de vilka stod vid löpande bandet på fabriken
alla dessa vilka ännu sov

hur vet du

frågade han
de kanske är lyckligare än lyckligast

hur kan du veta
är det ej att i iver döma

han sade – detta är den bild det blev:
lena; det går aldrig tvinga på sannhet
allt måste mogna
du sår ett frö
plantan spirar

du måste invänta frågan
då är plantan redo

du måste
invänta

frågan

gör er icke till herrar över orden
stig in
var välkommen in i orden

dispyter
tvekan
tissel tassel
bakgrundsurr
stängda ögon öron liv

ordmagi trolleri
trolleri

mer ordtrolleri är det
magi är ett helt annat innebördsord

dispyter tvekan ordtrolleri
förvilla
leder bort

bort

ger allt det

allt

det

vilket icke är

förklaringars
försvaringars snårskogstaggar
leder vilse

vilsebort

alltmer

bort

från

tillit

i
är

jag är
jag har givits tillträde se genom dina ord
du behöver ej tro mig

sant är att du måste se tvekan dagas

du måste antingen välja hålla tvekan kvar
så gör människor till förblindelse

väljer du detta
växer tvekan

så släpp mig då
se mig ha varit
då är jag det förgångna

finns ej fanns ej

släpp mig då
lev som om jag aldrig funnits
släpp mig då låt mig

ha
varit
en vind
vilken rörde vid ditt ljus

vinden håller aldrig kvar
fängslar sig icke

eller släpp din tvekan
lev i är

du behöver icke tro mig
vandra in i ditt vetskapande

jag har nu vandrat lyssnat till alla dessas ord
alla ord är gemensamkraft är ett

lyssna inom

allt skall vändas in och ut
i det
vilket aldrig var
icke är in och ut
ut och in

allt är ett
är ett

jag har intet att säga vilket du ej vet i ditt inre
universums ord är ett


lyss till vindens sång
då den sköljer havets strand


allt är ett

vandra
i
kärlek
eller
tala
om
kärlek

jag är

så nu tar jag åter alla bokkunskaper
svingar dem in i luften
ser dem falla

jag är
du är

i marker stenringstrygg brinner eld
mottagarögashjärta
lyssnar
ser

ser skepp
ser moln skingras

med mina fyllda drömmars segel
flyger jag
lägger
segel
i eldrenan

ur
urdem

seglar molnskepp
en människa byggde sig en luftballong så visade eldfolken
byggde sig en luftballong i himlars salar
av träd av växter
av marker
gives

flätad korg
av styrke gives linor
av spinnare
av vävande gives väv
av himlar ur bergskälla gives
silvernenål
av öga gives
tråd
silvernenål sömmar i tima
fogar skrifteblad
till blad
i sjufaldigsfärger
korsstygn
stjälkstygn
rosengång

ballongen
är
ellips
är
glödlampa
ja så ser det ut i eldvila
då de andas stilla

människan
beger sig ut i vandringsstråke
ber marker om sand
tindrande
sand rinner mjukstilla
strilande glitter
mellan fingrar
in i påsar
knyten
knyten bindas fast
är korgring
kring

en människa tar ett steg åter
betraktar ballongen
ja, så såg den ut

förnöjsamhetsstrålan
i ansiktsram

en människa stiger i korgen in
eld brinner
luft andas
luftandning strävar till ljus
av värmansandning
människa ler

ballongen stiger
stiger
allthögre
allt
högre
en människa seglar i vind
ser allt det vackra därnere
där nere

där
nere
från
är
knytens
samlad
fler och fler

ballongen börjar sjunka
sjunka närmre

jag vill stiga men

ber vind
måste jag verkligen

men

hur
hur skall jag kunna
släppa

vassa klippor
reser raggtänder
gapar
efter
söker ta fast
fast
fastfästa

en människa inser
fylls av insikt
löser knut
efter knut

knyten falla
sandglitter
virvlar

ber vind om
hemom
ler
helandeljus

en människa låter knutar vara
ville ej släppa
knyten är
ring
av sand blev tungmetaller
tungmetaller är slagg
slaggprodukter
gift
sänker
ballongen
en människa med bakbundna händer
sitter i egenfästning

utan fönster
utan
dörr

inser

löser knutar

eld vaknar
luft andas
luftandning strävar till ljus
av värmansandning
människa ler
löser knut
efter knut
vackra moder tag emot min gåva
låt oss andas levandeliv

knyten falla
sandglitter
virvlar

ber vind om
hemom
ler
helandeljus

en människa ser mandala i markhägn

andas
vägen

*


ser livets verklighet

det var så vackert
så vackert
ana

hur du
omfamnade blomma
med dina ögonvingar

lade doften av
in i vind

uppleva doften svepa om

det var så vackert anase

hur du rörde vid trädstam
bad träd om till

höra din lugnande nynnade stämma
omfamna träd då trädet lade sig ned

så vackert se din tacksamhet skölja över träd

vi togomhand träd
jag drömmer om vår samtalseld

det var så vackert anase

hur dina fötter mjuka vidrörde hennes hudskimran
hur du vandrade i skönhet

värdigvacker


jag ser moln segla

följer
molnviskan

det är vackert
anase

din

skönhet

hur du
omfamnar blomma
med dina ögonvingar

lägger doften av
in i vind

uppleva doften svepa om
du ropar stilla
jag svarar

lyfter korgen

med ögon i dina

bjuder jag dig

upplever jag
kaffedoften
runt

*
klarljus
förvissningsmoln

seglar in i visshet


tillitsblomma
spirar


växer i dina ögons klarljus

du är

i kronas mitt
*
Rörde vid

älskade make du mitt drömda ljus
talar till
ditt ljus

jag vet du hör

vi har hungrat länge nu
alltför länge

denna natt förde de oss samman
de förde dig till mig

denna natt
du lade din arm så vackermjukt om
ditt nära var det jag alltid vetat

vi sov samman
tätt intill
hudnära

i hemfamnsömhet

vi vaknade samman

så har mitt hjärta längtat till denna stund
somna
vakna samman

samman utan avsked

tysta mötte vi vaknan
händer fingerljus
varma

flätades in i varande

så steg vi ur bädden

fönstervingar släppte in skirandan
vi bad eld till brinna
rörde vid ljusskålar
lågor skimrade

vi hälsade dagen i tacksamhetslov
tillsammans samman

denna morgon steg vi
steg vi in i gryningsljusets skirhand

näktergalen koltrasten
omfamnade oss

gräset doftade klara droppar
den rena andningen
klarljus
klarluft

det var så lustigt
marken var samtidigt i gulblomman
lönnen hade regnat blomman
maskrosor log så vackra
strålande solregn

så vacker hälsade gryningen oss
så vackra hälsade vi gryningen

varsamömt slöt du din handvinge om min hand
vår blodströmman porlade varmglädje

älskade make du mitt drömda ljus
talar till
ditt ljus

jag vet du hör

vi har hungrat länge nu
alltför länge

minns du våra steg
steg vackra i ängen

hur du slöt mig i din famn
vi dansade fjärilslätta in i dagen
du lyfte mig in i stjärnhavs gnistran
jag lyfte dig in i stjärnhavs gnistran

vi flög
flög molnvindar

med dina ögon
plockade du blomma till mig
så vacker
så skir

renaste rena klarljus

så var våra fingrar blomstrande korg
fylld med livsbjudan
vi tog emot i
svaran

vi vandrade stegbjudans stigar
sjöandning bjöd oss stilla
trädfolken i nygryning susade
susade smekan
gräset nådde oss till knän
knäskålar klangskålar
vilja

vilja i viljande
vilja

tvekan sköljdes av gryningsstrimma

i gräsets händer vandrade kronbärare
doftande ögonljus
stenar låg
utspridd vila
mumlade stilldjup
vi smekte dem
bad ljuda för
oss
stenar mumlade humlade
trummade mjukt

vi följde glädjansrytmen

älskade make du mitt drömda ljus
talar till
ditt ljus

jag vet du hör

vi har hungrat länge nu
alltför länge

varsamvarligt smekte du av min klädnad
varsamvarligt smekte jag av dig din klädnad
så vacker var du
så vacker är jag

du innefattade min hand
våra händer ett oändligvackert smycke
skimrade i solgryning

vi bad sjö om löfte till instigan
sjö öppnade kristalljus
du förde mig in i sjö
vatten
klart
rent
klarljus
omslöt vår nakenhet
vi tvagade våra linjer rena
tänkt smuts
rann
av

vi flöt in i varandra
vackra näckrosor
seglade hjärthav

mitt hjärta svämmade över av lyckosus
tårar steg
du strålade
du lyfte finger lyfte tår
vi såg tåren bli vingar
skirvingar flyga
givansljus

dagen vandrade in
bjöd oss vidare
vi lyssnade
hörde näktergalen koltrastens sånger
följde
följde in i trädfolks bjudsalar
festmåltid väntade oss
festkläder vävda
spunna av spindelmor
föll över oss

älskade make du mitt drömda ljus
talar till
ditt ljus

jag vet du hör

vi har hungrat länge nu
alltför länge

så vackra var vi
du gav mig röda bär
jag gav dig röda bär
i bladskålar drack vi
källans klara sånger
porlan uppfyllde
oss

vi arbetade tillsammans
i dagens famn
arbetet var fröjdansljus
hantverkans
skapargärning
i hjärtljus
tillsammansgärningslov i fristegan
jag bar dina bördor
du bar mina
vi bar tillsammans
bördor
blev
såg fåglar lyfta vida
såg stenar öppnas i blomning

skymning lindade sakta in ängen
dagen i skirandning
vindspelen
klangspelen
ljöd
stillandning



våra ögon vandrade in i varandra
vi bad eld brinna rörde vid eldskålar tackade dagen för dess gåvoregn

länge satt vi invid elden i berättarljus lyssnande
dina ord dansade sköljde livssannhet
mina ord dansade sköljde livssannhet
vi skapade sånger tillsammans
bjöd dem vidare

du lade sjal runt mina axlar
jag sköljde ditt ansikte i kärleksljus

vår önskan var i uppfyllansljus
givande varandra i
mottagande
till

alltet fröjdades

vi fylldes av vandran
åter flätade du in mina fingrar i dina
vi vandrade till den plats endast vi vet

du smekte mig mjukned i mossbädd
på knä inför varandra
såg vi allt upplösas
i kärleksljus

våra kläder föll av
dina fingrar väckte mina
vi rörde vid varandra
till hudskimran

förenades in i är
somnade i mossbädd
i ring av vita stjärnblommors vakan

älskade make du mitt drömda ljus
talar till
ditt ljus

jag vet du hör

vi har hungrat länge nu
alltför länge

vaknade i undran
såg himlen
klyvas
av

blixt
*
Moln


är mer visande


än de flestadels



vandringsväsen

Inga kommentarer: