tisdag 25 maj 2010

den 25 maj 2010

med största ansträngning
lyckades jag slita blicken från

ett krasande läte uppstod
lyfte fingrar
undersökte linsen –
linsen var hel
är hel

med största ansträngning
lyckades jag skingra tankarna

plötsligt var hela luften fylld
fylld av en svärmande hord
tappade balansen helt
snubblade stapplade
viftade
for runt

så plötsligt var de borta
undersökte kroppen efter blånader
frakturer svullnader och annat
den var hel
är hel

ett lugn
en tystnad så
oändligvacker
lindades
runt

hjärtvingar smekte kind

ja
du vet

allt det där du gör med ansträngning
är ju tecken på
att du inte är redo

till viss del är det så
för si ett frö har börjat spira
i den stund
accepterandet
acceptansen av beslutet infinnes
då erfordras inte ansträngning

alla dessa ansträngningar
ibland undrar jag vad du håller på med
ansträngningarna gör ju
att det du vill vända blicken bort från
naglas fast vid linsen
det du vill vända blicken från
naglas fast och växer sig allt större
tar över hela ditt liv
ja, nästan hela livet
varför tillåter du det

faktum är att det blir ett hinderlopp
det blir ett av de största hindren i ditt vara
en hindermur i livet

en hindermur närmare bestämt och det erfordras stor kraft att ta sig över
ibland är du förvånansvärd, medan du övar hoppträning så börjar du plantera
plantera de vackraste blommor om muren
ser till murens väl och ve

och visst är det bättre än att riva muren
dels blir det mängder av söndrade bitar
om du söker hoppa innan du är redo
dels blir knäna, lemmarna, kroppen ju ofta skrubbade
ja, du kan ju välta helt omkull
så ligger du
ni där
hullerombuller

vacker är muren och med blommande växter runt om
är den ju tillika inte ett hinder
så fortsätter du din hoppträning
i lugn och ro

alltmer stillas tanken
allt mer ser blicken skönheten

ju mer du upphör med ansträngningen
ju närmre kommer du
den punkt där
du
känner dig
redo

inte bara det
du djupupplever dig redo

ja, är det så att du känner dig redo
gå vidare i livet
gör det

gå inte vidare i ansträngning
tvinga dig inte genom kontroll
vad finns det att kontrollera
du är ense

släpp kontrollen
släpp tvånget

vänd dig inte bort
vänd dig inte utåt
vänd dig inåt

vad är det du säger

säger du: skall jag sitta och se inåt
inåtgrubblande

nej inte riktigt så, det är inte ett melankoliskt insjunkande
även om det är vackert i sig

det är mera:
stanna då och då inför skönhetsintryck
andas in doften och du skall finna hindrets upplösande

ser du
genom detta stannade
mötande
inser du

skönheten ligger inte utanför dig
du är den

så vad finns då att kontrollera

skönhet
är
skönhet

den är inte förklädd
faktum är att den inte behöver
kläder

vad är att förföras
det är att för en stund glömma sitt inre ljus
för en stund glömma sitt inre ljus
samt
drabbas av bekräftelsebegär
det är att bli för – förd
för förd

se situationen
omfamna den med ditt leende
samt se ditt inre ljus vakna

Straffa dig ej så hårt
För att du lät det ske
Straffa dig icke ty vi gör det icke
Du förfördes
Så enkelt
Är det

död
vad är död

vad kämpar vi för

mer och mer ser jag

kampen gör monsterbilder
vi kämpar ej för
vi kämpar bort från det inre

förbereda din död

ser allt vi lärts
lager på lager av
är personlighet ego

så släpper vi
det är förberedelsen

så stiger individen fram
essensen
sannhets liv

då kämpar vi ej
ty vi vet
kampen leder bort från fridsstilla

människan kämpar ej för
människan kämpar emot

ju mer hon kämpar emot
desto mer växer det hon ej önskar

ju mer hon kämpar emot ondska
desto mer växer det hon ej önskar
därav upphör aldrig striden

ty kampen emot blåser kraft ini
förstå
förstå varför
se förstående
lev
kärlek
lev i
kärlek
det är icke förtränga att ondska är
det är insikt
allt är
del av

ur allt stiger kärlek
då kärleksvilja är
ondskan
förlöses


inlärd
icke inlärd kunskap

är:
är detta min övertygelse

det vill säga min överbro till mitt insteg


det uppkom tycke i denna natt
meningen sjönk in
sjönk ned

efter långt födsloarbete
nedkom de

med välsignat
med ett välskapt barn

kärleken

efterbörden lyftes in i månsilver
lades i jorderening

de lärde barnet
gå tala tänka

detta sker i gemenskapsljus

detta barn
en kärleksgåva
ur livssannhet

ur livssannhet är från början
basen

i basen måste – så det låter:
måste –
måste tvåkroppars sundvilja leva

vandra in i känslosfären in i tanke om
aum

en knopp
en skål

så öppnas knoppen

viljan

kronan

tanken
är
upplevelse

ja, alla ord eller samtal eller det vilket benämns vara resonemang
reso
ne
mang
kan söndertrasas
vändas
användas till egofördel

det är ju det vilket är det fantastiska
allt sker så
därför att
därför att människans liv inte skall vara inträngt
inträngt i ett hörn
ur detta
ur detta stiger upp ur sannheten
sannheten är stjärnstrålad
sannheten är det vita ljuset
alla färgers rena framstigan

nej
detta är ej en flerfamilj
däremot befruktar denna kärlek livet
den är ur energin
urenergi
urkraft
människan älskar att experimentera
speciellt med sannhet
ty sannheten kräver
ja – kräver an svar

experimenterandet leder till splittring
till splittrans
ty det leder bort från henne själv – ur –
– ur - principen
Vilken är levande liv i sig
I sitt själv
Strålande i helhet

då detta barn icke gives full upp märk samhet
upp
märk
samhet
sannhet

blir detta barn det övergivna barnet

hur lever det övergivna barnet
hur det övergivna barnet lever vet människan
så stanna
se dig
vill du dig enad
eller splittrad


människan talar om paradiset
hon vill till paradiset
varför
människan lever i paradiset
då människan inser detta
att hennes steg är välsignade
egentligen av hennes själv
då väcker människan välsignelsevågen
i tacksamhetslov

jag har ett fotografiskt minne
därför att jag som
som barn
som barn tvingades

jag understryker - som - här ty jag skulle ha varit ett barn
jag var – som – barn, en liknelse av

jag har ett fotografiskt minne
därför att jag som
som barn
som barn tvingades
därför att jag som barn tvingades bevisa allt

allt

bevisa varje
ord
sagt eller osagt

varje rörelse
gjord eller ogjord

nästan varje försök till andning

varje
andetag

inandat eller återhållet
utandat eller kvävt

under bevisandet gavs jag slag
på grund av bevisandet gavs jag slag

trots detta har jag alltid trott – så klart ser jag detta –

trott
omgivningen
inneha
de rätta negativen

trott omgivningen inneha negativ vilka är de rätta
att de negativen ser annorlunda ut än mina foton

att de negativen skulle visa mig vara allt det de sade om mig
att de negativen skulle avslöja mig
trots mina fotografier

från och med nu
från och med nu avser jag ej bevisa
ett enda av något
ett enda
av något

jag har intet att bevisa
jag är

*
Kanske är det så löv berättar

i regndans
synes

löv

kupade händer

kanske är det så

löv kupar händer om
runt
droppar

vackert
är det


så vackert
såvackert


kanske är det så

löv öppnar händer

släpper blomma
i fridansan

kanske är det så

löv

berättar

*
Skrattlyftan

ur stegtröttan snörde jag av skoläder

lade steg i
mjukmossas

silvertindran

såg in i skarpögas vingar

löv susade silver föll över mig
in i torkadhud

träd vek upp stig
så lättföljande
bugade inför tjärn
böjde mitt ansikte över

förvånad var jag på väg rygga åter

träd susade
stanna

bliv kvar

rörelsen stannade

dina händer stiger upp ur
ditt ansikte
ler

näravackre

vi samtalar i fröjdansljus

vår skratt
skattglädje
porlar
ljusvarmt
i skogshav

så härligt är
att i kärlek skrattlyfta
tyngd
*
Kåsa
urholkad trärot
grovstammad
fylls

bladhängespetsar ur
hjärtform
droppar
droppar
droppar

kåsa lyfter du ur händer
källporlan

klarnas
strupsnörd

bläddrar förstrött i gammelboka
har släppt allt

blad virvlar
tecken
susar

film stiger ut

vi dansar sommarängssteg



Elfenbensskrin

elfenbensskrin
givet av liv

från kina vandrat

floder
berg
slätter

vördnandsljus

snidat av seendekännande händer

en värld
ett liv

värd
liv

allvärldar

du omfamnar mina ögon

varsamt lyfter jag det in i mina händer

upplever din skörhet

silverne lås
nyckellöst
ler

lyfter lock
symbolikritualiskt

fläktande sus drar genom luften

i

friljus
*
Sniglars lov(ej publicerad)

dagen är regnvandran


följer dagen gör jag

regn

sniglar

så borde vi alltoftare vandra

ser dem
följer dem


denna dag ser jag

antenner
trumpinnar

skal
trumma

så vacker

vandrar dagen

regntindrande
skönhet

klanger
upplevandeljus

sniglar
vandrar
sakta


så vackra
följa

så borde vi
alltoftare vandra

regnfolken
stannar


ser dem
sitta i ring


eld brinner vackert

dimslöjor
svävar


ser vindfolk sakta
stiga ur


löv
blad rörs stilla

regnfolken

har stannat
i ängens vindlan

sitta de runt eld

vackerslöjor stiger
böljande

vindfolken vandrar
varsamsteg

rör vid blad
rör vid löv

sniglar vandrarskrider

sniglar med hus

sniglar med skal
med antenner

saktaskridande
värdigvandrande

hör du

skal
trumma

antenner
trumpinnar

ser husen
skalen
antenner

sniglars värdigvandring

Inga kommentarer: