lördag 1 maj 2010

30 april 2010

i guldseglande moln

lägger jag

mitt hjärtas glädje

segla
segla
vida

månmoder sluter mig
i sin famn

vila
vila
stilla

vackerkälla i silvertrådssträngs
vaggklang

ljuder
fingertoppsljus

rör
vid



klang omfamnar själ

morgonvind hälsar

lyfter

sorgstämma

in i

vila

*
ställ frågan till ditt hjärta ditt inre ljus

du har talat om
om

vari är din tvekan
var kom den
ifrån
*
i allt detta virrvarr av mänskliga virrvarrstrådar
trasseltrådar
vajrar vilka söker greppa om
lever
sannheten
sannhetens ljus

se hennes kupade kärleks händers bjudande skålar

se hur hon bjuder
droppe ren

av klarnat ögas ljus

droppe i lupins bladskål

en
vattendroppe

silverne klar

så vacker

i denna droppe syntes blads nerver

droppe
blad
solhjul

det var
är
en
stjärna
en
sol


kanske

ett
klart öga
av klarnat ögas ljus

blicken
en vind, en bäck strömmar vida i finnandeljus vördnad
famnar markvaknan
markvaknan famnar blick

lupinblads fingrar äro öppnade
i mitten synes droppe
droppe klar

silverne droppe
ren
klar
skänker
skönhetsvisan

i droppe synes blads ådror
nerver
linjer

silverne solhjul i blads hand

ekrar skimrar
rundel
cirkel
i
irisgård

klarnad blick ser solfödan ur hennes vishetshänder

så många gånger har jag bett; förlåt mig
rannsakat mig har jag gjort
slagit mitt bröst
rivit mina fingertoppar blodiga
skrubbat huden blödande

ack
gör mig
ren

gömt mig i skam av mig själv

ja, jag har tvagat mig gång på gång
sökt tvaga fingerspårs mängder
fotspårens mängder ur
ur avtryck så djupa så hårda
de lämnade ej ty jag var rädd att alla skulle se min smutsade hud

vandrat har jag med avtryck
med fotspår

förlåt mig

vad fanns att förlåta
förövarnas åsamkan var frågan
tidigt lärdes jag att inte tycka om mig själv

nu vet jag genom era ord;

jag är renad
ren
ni
har lärt mig att gå

därför vandrar jag i kärlek
omfamnar livet utan rädsla

ty jag vet;
vart jag mig i världen vänder är edra händer om mig
ty jag är i er
ni är i mig
i värnad om varandra i varande
vandra i varandevarandra
varandravarande
lyssna till ditt hjärta
till ditt inre ljus
så är orden

förlåt; än en gång lever du med detta ord, ordinnebörden.

det är så
så ofta står människan på knä och ber om förlåt in i den himmelska andningen
hon är förlåten
hon är förlåten i den stund hon ur hjärta första gången andas detta
det svåra är att förlåta sig själv

då en människa blivit masturberad av annan, varför skall hon förlåta sig själv i detta; för att hon var i den masturberades blickfång

du snuddade även vid ett viktigt skeende;
genom att försvinna utan ord gör du oro
så kommer ett livstecken; personen skriver förlåt

däri kommer din upplevelse;
det finns intet att förlåta - jag frågade varför du försvann - min viljebön i denna fråga var: var medveten om hur du påverkar

visst kan virvlande kaos uppstå i själslandskap
virvlar får själen att vilja krypa under en sten; ordlös
av värde är det att i utandningspausen skriva; jag lever – jag mår bra
eller; jag lever – jag mår inte bra

genom att ej höra av sig stiger orostanken upp hos de närmaste
dessa orostankar blir negativa för virvelsjälen
negativa moln
negativt laddade tankemoln

ja, dessa är mer eller mindre att likna vid filmer av atombombsexplosion - hela förloppet –
hela förloppet är att likna vid kaostillståndet

minns
helande sker

ser du,
du har en hud
du andas inte bara med näsan samt munnen
du andas med huden
med ögonen

egentligen med hela dig

du lever så ofta med regeneration, med sjuårsperioder;
årstider, förnyelseprocesser vilka egentligen inte är förnyelse
dessa är mera förtydliganden – hellre då tydliggöranden av ditt inre
av livsinnebörden

visst kan du känna doften av
samt känna av märkena av dessa händer, fötter – ändå är det så att de inte är kvar
detta skeende är att likna vid amputation, fantomsmärta
lemmen kan kännas vara där
lemmen är i hjärnans minnesbank
nervtrådssignalerna signalerar: gå
lemmen är ändå inte

nu kan du genast säga: skall jag då vandra med protes i bemärkelsen av konstgjord eller istället för
det du då tänker är den negativa tillverkningstanken

protesen är ett hjälpmedel vilket bär dig
bär dig i ditt lärande av gå, till gående, till rörelse

du amputerade inte
sårgörarna gjorde detta på mycket ruggiga sätt vilka gav och stundtals ger dig det vilket benämns vara helveteskval

protesen är helandeprocessen
vad ser du

jag ser min kropp
ser huden
ur huden
flyger
flyger små partiklar

partiklar
matta knappnålshuvuden
millimetersandkorn

ändå
är detta
strilande stoff

ljus genom träds fingrar i gryning
efter grådagar

så obeskrivligt vackert

sol rör vid dessa partiklar

sakta
mycket sakta

omvandlas
omvandlas det matta till tindrande
skimmertindrande
glittrande

det enda ord jag finner är;
stjärnstoff

stjärnstoff stiger
i klarnat ljus faller stjärnstoff
ned över mig

jag älskar mitt vara

tack

*

solregn


i dina händer



lägger jag





mitt

tvagade ansiktsljus





rör vid



min pannas ljus





giv

mina ögonvingar fria





med

dina fingrar





rör vid mitt hjärta



snudda så vid

mina läppars amorbåge





besegla

orden



med

din kyss



så skall stegen födas



in

i



kärleksregn
*
lupinbladsvisan
se hennes kupade kärleks händers bjudande skålar

se hur hon bjuder
droppe ren

av klarnat ögas ljus

blicken
en vind, en bäck strömmar vida i finnandeljus vördnad
famnar markvaknan
markvaknan famnar blick

lupinblads fingrar äro öppnade
i mitten synes droppe
droppe klar

silverne droppe
ren
klar
skänker
skönhetsvisan

i droppe synes blads ådror
nerver
linjer

silverne solhjul i blads hand

ekrar skimrar
rundel
cirkel
i
irisgård

klarnad blick ser solfödan ur hennes vishetshänder

Inga kommentarer: