måndag 3 maj 2010

3 maj 2010

visst är floder vackra
älvar, bäckar, rännilar, vattenpöl – droppe
regn, regnmoln
droppe
droppar

i samtalan runt villkorsfloden stannade du upp
du hakade upp dig vid detta med botten, du såg en mycket talande bild:
villkorsfloden
jag såg och jag ser vattnet mista lystern
vatten blev en grå vidhäftande massa slemmiga grå klistertrådar
en grå överjäst deg med för lite mjöl
bilden kan även vara vatten där olja släppts ut/spillolja
oljeindränkt vatten
ytan är helt matt
det vilket var levande vatten har blivit; vet inte riktigt hur jag skall beskriva det jag ser – det är ”asfalt – cement”

det är alltså botten, dock icke botten i av betydelsen: grund/mening

det finns gamla möbler där det
i vilka det byggdes lönnfack
det är det jag ser
det finns en botten, under denna botten finns en botten/grunden/inremeningen till yttremening

vatten är liv
är livsvisande
hur lätt är det inte att endast se växters träds rötter eller rottrådar
skulle du skala av människan huden – det behöver du inte heller göra ådrorna syns dock icke hela spektret
i den hudlösa människan ser du alla typer av blodvägar synliggöras. det finns en röntgenundersökning – ja, flera inom vilka det används kontrastmedel för att visa exempelvis blodvägar; det är mer visande än att skala av huden – dessutom låter det mycket otäckt att skala av hud . faktum är att eftersom vi talat om apelsiner; då du skalar en apelsin kan du under det tjocka skalet runt klyftor se ett vitt nät, det är likartat.
nåväl i den hudlösa människan kan du skönja alla typer av blodvägar,
familjen blodströmmar synliggörs

så är det i den stora moderns hud familjen blodströmmar – vattenströmmar är i
sötvatten, saltvatten, bräckvatten

analyserar du människans blod skall du finna sött, salt, bräckt däri
så är det
så är det
du undrar nu vart alla dessa ord leder
du stod på en liten träbro med din son med din dotter samt ditt barnbarn
din son frågade vart denna bäck for
du sade den mynnar i den stora ån, ån mynnar i den stora sjön
alla vatten är förenade
är rötter
vi säger; står du vid en sjö eller en havsstrand och blickar ut kan du vara helt förvissad om att denna är förenad med alla vatten
är du då förbunden med en sjö – ett vatten vid din födslo- eller instegsplats så är denna sjö i varje enaste droppe

har du behov av att luta din panna i din hemjord
vid din hemstrand
så gör det där du är
varthän i världen du befinner dig
har du hemlängtan behov av tröst luta pannan kinden till
allt är förenat
var förvissad om att allt är ett plus ett är ett

ser du så bäcken, floden, älven
visst kan de dansa, forsa vilt och oregerligt

men se lugnrörelsen
balansen
se hur smidigt vattenrörelsen rör vid stenar marker allt
det är en kärleksrörelse

var en bäck
var en flod
var en älv
var en rännil
var en droppe

rör dig vackert i dig själv
så rör du vid allt i kärlek
där är den så kallade början.

frö
är även det början
varje frö
är ett hölje

sätt dig i solspringa med vindar i mjukandning
öppna din hand
slut den

öppna
slut

finn jämnrytmen
andningsströmmen

se sol strila mellan fingrar
din hand är ett frö

ett hölje

i öppnan är skalet vidgat
nu sker skönhet

stoff stiger ur

stiger
faller

vad ser du
jag ser maskrosfrön
vita parasoller

kristaller
i varje hölje är liv

frön kan planteras för växande
frön eller fröskal faller trampas krasas sönder
så finns det frön vilka planteras för växande
planteraren lämnar platsen
åren vandrar
vandrar
vandrar
hundra tusen år
så en dag anträder en planterare trädgårdsmästare
breder ut händer över marken
krattar
vårdar ömt
och se
detta frö spirar

varje frö är en stjärna
i varje frukt finns en stjärna
i varje droppe finns en stjärna
i varje varje finns en stjärna

blicka in i natthimlen

mina ögon far in i natthimlen
dansar med stjärnor

tårar faller
virvlar
in i knä

lyfter mina händer ser stjärnor stiga

i lunden den gröna
susar träd

jag dansar med bara fötter med utslaget hår

fria är stegen

jag plockar frukter
bjuder den trötte vandraren
frukter av liv

liv andas
liv rörs

liv är rörelse
ser du havet
ser du handen den vida den smeker yta
den rör om
rör
rör
vid mitt hjärta
strömmar virvlar
runt
runt
ur virvlar stiger sånger

hon står i skogens hägn
järngryta med trenne ben vilar i eldhänder
i järngryta svart rundmagad
är vatten
blåvattens
havsgröna

hon håller enestav i hand
vackerådrad är stav

hon rör i gryta
doftar ren stämma
nynnar
nynnar

var i källas ljus
se ditt hjärtas vingar

öppnas

möta

i kärleksvälsignan


det sägs att i himlen är det ohörbara i jorden är det hörbara
eller kanske i himlen är det ohörbara ovan markytan är det hörbara
slut dina ögon
se nu regnbågscirkel
denna är en lyra en himmelsharpa
trådar
strängar är
spända mellan himlar och jordar
mellan jordar och himlar
fingrar rör vid

strängar vibrerar
vad sker
klanger stiger ur

men vad sker
strängar vibrerar
vad innebär det
det innebär att det hörbara samt det ohörbara alltid är med varandra i varandra
med andra ord är dessa båda skapandeliv

så stod du och blickade in i natthimlen
så ser du denna himmelsharpa
strängar
stjärnvägar
jordeströmmar
havsströmmar
trådar strängar
linjer
ljuslinjer
rötter
meridianer

var du än befinner dig är du alltid nära det så kallade insteget samt utsteget
intet väsen är främling i världens universums händer
varje frö
varje stjärna
varje
varje
är förbundet
meridianer
är livsrörelseandning
till liv
till levandegörande

frukter av liv

vill minnas att jag skrev om apelsinlunden igår
idag ringer ord; skall vi skall vi plocka körsbär i min trädgård

frukter av liv
plocka frukter av liv

är i apelsinlunden
ser bladen de gröna
hjärtformade med en mycket skarpmarkerad spets
bladen är blanka är, får känslan av papper
doften förs till mig
håller en frukt i handen
vet inte hur den hamnade där
den gavs väl
gavs kanske
så vacker soldoftande
skalar den en spiral faller in i mitt knä
håller den skalade frukten
ser klyftor falla ut
vet
i varje klyfta finns miljoner av
solögon
livselixir

borde fröjda mig
frukter av liv
plocka frukter av liv

det är märkligt; kan inte minnas att jag önskat något
nu önskar jag mig något
vilket inte är något
det är
är
det är frid

låt mig få uppleva en stunds liv
levande
liv

att önska
önska

över nejden skådar källans andning

källa
bäck
å
älv
flod
vattenström
droppe
droppar
regn stiger
faller
sjö
hav
bäck
källa
marker andas, små droppar stiger
osynliga ohörbara
stiger de
molnhänder omfamnar
regn faller
droppar faller
pärlsträngar
sätt dig under trädets krona, se droppar falla
falla i linje en efter en
in i markens händer
sakta bildas det en grop, en liten skål, en liten sjö
droppar fortsätter falla, ytan vibrerar
sätter du på dig verkligseendeblicken ser du att
varje droppe kikar upp över kanten;
vad finns där
droppar
små dropphänder eller fötter börjar mjuksparka
tänja gropens rundel
gropen tänjs
en liten springa öppnas alltmer
alltmer
så strömmar vatten in i rännil
vatten bär vilja till rörelse för rörelse till liv för liv
så springer droppar med små nätta trippande fötter in i rännil
rännilen växer gladeligen
blir en bäck
bäcken slingrar
ringlar
faktum är att dropparna, bäcken är trygg i fåran eller i markens händer
rörelsen är därför balansrörelse är en slingrande rörelse fylld med skönhet
bäcken är i kärlek
det går nästan att höra bäcken sjunga; jag älskar miig själv
plötsligt viker fåran undan
markens händer är inte
bäcken liksom hänger i luften
vad sker
bäcken börjar frenetiskt söka efter fäste
så är det ju i livet för envar
det är bara dumt att säga sig vara i ickebehov av trygghet
tryggheten behöver kanske inte vara gods och guld snarare en tillhörighet, en hemhörighet
både inom ditt själv eller mer dig själv samt i den yttre sfären
ett väsen vilket i allt blir avvisat finner icke trygghet vare sig i sig själv eller annorstädes, till slut börjar det slå antingen på sig själv eller utåtriktat, vad är dessa slag;
de är mer eller mindre droppens tänjande på gropen
här då fångstgropen
den avvisade slår
tänjer
för den vill födas
den upplever sig inte född eftersom den avvisas
*
så länge stod jag och såg vattnet
hur det tindrade

hur det skiftade färg med molns rörelse
långt bort
vida

syntes havet försvinna
log med hela mitt väsen

kanske är det ett vattenfall där
där borta
vida

det sägs att detta är horisonten den blånande horisonten
blå är längtans blomma
blå är drömmens sång
väcker det gula inom

ur ögon seglar skimrande smaragdljus

lade ögon i hav
ögon seglade dit

bort
vida

visst var det så

ett så underbart vackert vattenfall
vita ljuskaskader

moln av regnbågsljuskristaller steg

sånger dånande
fyllde
hela mitt väsen

de vackraste var de ohörbara

mitt bröst öppnades
bågar veks ut

flög
in i kaskader
kaskadtoner klanger färger

löstes upp

så underbart var det att forsa
virvla dansa
nedför

mjuk linda mig runt varje sten varje klippa
i kärleksomfamn

släppa
virvla med

vattenfolken var hos mig
så vackervackra

vi höll varandra i hand
vattenringdans
vattenslinga

så föll jag in i sjö
sjönk sakta
djupare
djupare
nådde sandljusens händer
vi rörde vid varandra
glitter dansade
steg in i mig

där i djupet vaggades jag
vaggades lugnstilla

bergets fot fötter såg jag
grottor

vackra bågar
linjer rörde jag vid
det kittlade så lustigt i mig
då jag liksom kluckade emot det hårda
upptäckte att det hårda inte var hårt

så andades jag ut och flöt ut stilla
såg långa stjälkar strängar inom
såg underifrån
kronor

oh älskade lotusar vagga i min famn

upplevde ögon återvända
öppnade ögonvingar

såg

de säger att horisonten är där
jag upplever vattnets rörelse i mig




frukter av liv(ej publicerad)
se lugnrörelsen
balansen
se hur smidigt vattenrörelsen rör vid stenar marker allt
det är en kärleksrörelse

var en bäck
var en flod
var en älv
var en rännil
var en droppe

rör dig vackert i dig själv
så rör du vid allt i kärlek

där är den så kallade början

frö
är även det början
varje frö
är ett hölje

sätt dig i solspringa med vindar i mjukandning
öppna din hand
slut den

öppna
slut

finn jämnrytmen
andningsströmmen

se sol strila mellan fingrar
din hand är ett frö

ett hölje

i öppnan är skalet vidgat
nu sker skönhet

stoff stiger ur

stiger
faller

vad ser du
jag ser maskrosfrön
vita parasoller

kristaller

i varje hölje är liv

varje frö är en stjärna
i varje frukt finns en stjärna
i varje droppe finns en stjärna

i varje
varje
finns en stjärna

blicka in i natthimlen

mina ögon far in i natthimlen
dansar med stjärnor

tårar faller
virvlar
in i knä

lyfter mina händer ser stjärnor stiga

i lunden den gröna
susar träd

jag dansar med bara fötter med utslaget hår

fria är stegen

jag plockar frukter
bjuder den trötte vandraren
frukter av liv
*

I kärleksvälsignan(ej publicerad)
liv andas
liv rörs

liv är rörelse
ser du havet
ser du handen den vida den smeker yta
den rör om
rör
rör
vid mitt hjärta
strömmar virvlar
runt
runt
ur virvlar stiger sånger

hon står i skogens hägn
järngryta med trenne ben vilar i eldhänder
i järngryta svart rundmagad
är vatten
blåvattens
havsgröna

hon håller enestav i hand
vackerådrad är stav

hon rör i gryta
doftar ren stämma
nynnar
nynnar

var i källas ljus
se ditt hjärtas vingar

öppnas

möta

i kärleksvälsignan

*
Äntligen(ej publicerad)
moln seglar

ansikten

molnfingrar målar

sagolandskap

guld silver
kopparröda

värmande

vitsippor springer med mina fötter
vi ler

gräsvingar smeker
smeker violer
i hjärtblad

bäcken kallar

det gör så ont i bröstet

stiger i

löses
löses upp

äntligen är mitt vara ett

i

är

*

I solstol(ej publicerad)
sätter mig stilla under livsmantel


solvinge rör vid


sluter ögon
vind smeker mitt ansikte

moln seglar

kastar skugga
kastar ljus

inomängen skiftar färger
tusenden


jag drömmer om okända händer

hur de omfamnar mitt ansikte

sluter hand om min hand

hur vi vandrar

tillsammanssteg

öppnar ögon

ser moln segla

skifta gestalt

molnseglare
sannskapare

ordlösa
*
I apelsinlunden(ej publicerad)
frukter av liv
plocka frukter av liv

är i apelsinlunden
ser bladen
de gröna

hjärtformade med
en mycket skarpmarkerad spets

bladen är blanka är
får känslan av
papper

doften
doften förs till mig

håller en frukt i handen
vet inte hur den hamnade där

den gavs väl
gavs kanske

så vacker
soldoftande

skalar den
en spiral faller in i mitt knä

håller den skalade frukten
ser klyftor falla ut
vet

i varje klyfta finns miljoner av
solögon
livselixir


Inga kommentarer: