onsdag 5 maj 2010

5 maj 2010

sörja är icke sorg

sörja är smärta

sorgen är omfamnande vaggande vingar


min jordmoder ville ge mig namnet Mariana
så länge stod jag och begrundade markerna utifrån allt jag lärt mig
upplevde mig ofta så okunnig i jämförelse med andra

så länge stod jag i begrundan bad om grund
såg hur hård världen gjorts

bilder sköljde; i den stund stenen släpper skalet stiger opal fram, kranblad öppnas, lotus seglar i kärleks ljusvärman, afton andas klar ren
trippande fötter strör blomningsviljas sånger
så vacker världen skulle vara
då hjärtats tecken skriver



skulle alla se
himlar samt jordar är ett

stjärnor
ljus
värme
skulle tindrande sjunga

bringa

fridsstilla


vindar andas rena klara

marker andas färger

blommande
blomning

bristan
bristning

våga stiga ur

jord

stiga in i jordeström

så vackra är de
så vacker är helheten


vandrar blickar in
är i

följer vinden
haven

ser färger
är färger

möter denna värld vilken gjorts så hård

ändå
är den mjuk

ty där

i bågars händer

skriver
hjärtat tecken

så vackra

kanske är hjärtat fingrar
kanske är bågar strängar

stenar sägs vara hårda
denna värld vilken gjorts hård

ser skal falla
stenar är opaler

ser opaler fälla ut blad

lotusblommor seglar i människohav

så vacker
klangbjudan

så länge sökte jag vara en mask, en daggmask, vred och vände på mig, maskar gör så, det har ett syfte, det syftet är inte det människan säger vända och vrida på sig
så länge sökte jag vara en mask, en daggmask, vred och vände på mig, allt i försök att mylla jord levande.
fötter klöv mig i bitar, till slut var jag överallt; överallt är ej en visande benämning, jag var snarare i allt, överallt – ja, i bemärkelsen utbredd.
en del, var alltid orörd, i den delen kunde jag höra alla fotord, alla röster
dessa var jordkornen – dessa korn gror ej spirar ej,
de var jordkornen vilka pressades allt starkare
hårdare över mig
förtäljarna av hur jag är
hur jag skulle
skall

till slut insåg jag att det inte går att slingra, krumbukta sig så som maskar, daggmaskar gör innan jorden är redo

den orörda delen lade sig helt stilla i lyssnan
bad vänligt men bestämt fotrösterna att vandra
ty stunden av upptäckan infann sig

det är en märklig upplevelse att se speglar brista
ty visst var det ett spegelhus
ett spegelhus fyllt med bisarra röster
bisarra ty dessa var icke min röst
det vill säga mitt hjärtas röst

pålagorsröster var detta

speglar brast
ibland med skärande stämma
väggar rämnade
till slut stod jag kavr;
en låga
en
skimrande låga i en tom värld

denna låga gav mig värme
där jag stod med skälvande ben i händerna

för att kunna ”bli” älskad måste din låga lysa upp mörkret
eller
för att du skall synas måste du upplysa mörkret

du måste bli självupplyst
fri ifrån
lärdomens
kunskapens röster
det är alla de röster vilka sagt dig
hur livet är
hur livet skall levas
för att veta detta
för att inge dig trygghet
en slags trygghet
vilken egentligen var i skyddssyfte
gav de
dig
jämförelsens terminologi

det är bara det att denna specifika jämförelse förde fram till värdetrappan
in i värdetrappan i ditt liv
bättre – sämre
högre – lägre
rik – fattig
och så vidare i all oändlighet
den oändligheten är mycket tung att leva i ty den håller dig fast
håller ofta ned dig
tillbaka dig

de fick dig att känna dig liten
inte litenbarn barn
utan liten - ickevärd – ickevärld

alla föds
stiger in i storastorastorasmå
är världar i världen
är unika
är andande andedom

varje levande väsen har behov av kärlek
ty det är kärlek

varje ansikte
har behov att röras vid
vidröras

se blommorna
dessa vissna då de ej berörs

varje ansikte har beröringsbehov;
att vara ett kärleksansikte

detta betyder inte att det
speglar ditt väsen
det vill säga det ansikte du möter gör inte dig

det ansikte du möter speglar icke dig
det är inte det ansikte du möter vilket gör så att du framträder

det är din självupplysan vilken gör att du framträder
din egen reflektion

reflektion är även begrundan

de älskande speglar ej varandra
de älskandes lågor går samman
går samman i upplysan
av nattyngd

orden om ansiktet
är även orden runt stämman – rösten.


Min jordmoder ville ge mig namnet Mariana

denna kväll vid vaggandet av den lille

sköljde mjukregn över mig runt mig

var kupade kärleks händer runt mitt ansikte
inte runt
inom
kupades under huden runt mitt ansikte

händer
vingar öppnades runt mitt hjärta
upplevelsen är en blomsterknopps öppnande
är stjärna i himmelshav i knopp
är knopp
öppnas
strålande värme

Lena
lär
enhet
nära
ande

Lena är mitt namn

jag vet varför jag så ofta blir trött
det är detta åtskiljande mellan jordesfär samt anesfär
allt är ett
allt är förenat
upplever det så starkt i meditationen
är det meditation
nej det är total stillhet
är ett
är oskiljaktig enhet
är att uppgå i allt

ljuset
värmen är den värme jag var gång mött var gång livstråden varit brusten
ren sann kärlek
så många gånger nära det vilket kallas död

du frågar huruvida jag är
alltid är i
ja
jag är alltid i närvaro

tröttheten är att behöva åtskilja

därför vet jag
därför vet jag vad älska är
därför är min längtan att en gång i denna vandring möta sann kärlek
sannhet
inte ordsplittran

därför vet jag att vinden haven intet är hinder
jag skulle kunna fara rida med vindhästar
färdas med havshästar
med eldfolken
med allt för att var min älskade nära

men nu är jag kvinna
jag är kvinna

om mannen är gud
så är kvinnan guds tempel

mannens böneliv vaknar i henne

deras lovsång stiger

vidgas


denna dag var molnseglardag, sköljandevacker, luften andades ren klar
hälsade myror, humlor allt med den lille. min glädje, vår glädje blev; han vågade ha en mask i handen, han kunde trampa idag. så stannade vi vid bäcken, han älskar vatten,
en ödla slank in mellan grässtrån, vi sökte se, närvaron var nära kroppen syntes ej.

såg en skräddare simma segla vindsurrfa på vattnet, med ens insåg jag
det skräddaren vet; för att gå på vatten är jag vatten därmed utjämnas tyngden, allt blir ett
visste jag det fågeln vet; för att flyga är jag luften

är jag
är jag
allt är jag
jag är allt

barnen vet detta
andevet detta därför faller barn mjukt, gör sig inte illa
de gör det då vuxna förtidigaregör

såg en skräddare simma segla vindsurfa på vattnet, med ens insåg jag
det skräddaren vet; för att gå på vatten är jag vatten därmed utjämnas tyngden, allt blir ett
visste jag det fågeln vet; för att flyga är jag luften

är jag
är jag
allt är jag
jag är allt

gudomlig orgasm

i den andliga sfären är intet fördolt
där är sannhet
intet har behov av att talas förtäckt
orden är sagda skrivna ur mellanrummen
där är inte mellanrum
det är
är

kärlek är det högsta
kärleken är liv
levandeliv

vi tillåter tanken leva ta över
så mycket
ändå är detta icke tanke
det är rädsla för levandeleva

förlitar oss på kunskap
allas kunskap egen kunskap
vad är kunskap är det undvikande av utforska upptäcka med hela ditt väsen

är vi givna gåvor
varandes i andesfären själssfären jordesfären
jordeströmmen själsströmmen andeströmmen

varför gör vi oss så förmätna att vi lägger bottnar mellan

kanske är stunden för tvagan
av alla andras röster
de är en massorkan i det inre

för att finna
jag vet intet
därvid vet jag allt

ty jag är


såg en skräddare simma segla vindsurfa på vattnet, med ens insåg jag
det skräddaren vet; för att gå på vatten är jag vatten därmed utjämnas tyngden, allt blir ett
visste jag det fågeln vet; för att flyga är jag luften

är jag
är jag
allt är jag
jag är allt

gudomlig orgasm

såg en så vacker bild av en orm
rullad
en kanelbulleorm
huvudet stoltlyftat
ögon skådande

såg hur ormen är nedstampad
oregerlig
så är dess ord sagda lagda runt den
det är stund att se
ormens helandeverkan
de skylde sin nakenhet
sin okunskap vilken var kunskap
sitt okonstlade
ty den hårda dissekeringsvetenskapen trädde in
jämförelsen åtskillnaden
bättre – sämre
rik – fattig och så vidare

Inga kommentarer: