söndag 19 februari 2012

den 19 februari 2012

det står ett väsen
med hela sitt liv i en påse

påsen känns
sträv

påsen tycker inte om
allt den ser

det var en gång är en gång
gången kan vara en stig
gången kan vara en vackert krattad grusgång med doftande lavendelsidor
av hennes andningslugns visshet
med rosenbårder av hennes andningslugns kärlek
en gång
gången kan vara en gångart
fyrfota
passgångare
en två tretakt
takt och ton

en gång kan vara ett skeendeperspektiv
ja en gång kan vara så mycket mer än mer
det var en gång är en del av passerade strömma
det är en gång är strömmar vilka leder fram ur det passerade.
så dessa gångar är delar av helhetssträckta lakan eller segel
vart leder mig dessa gångar
kanske djupt in i grottan med alla dess gångar
kanske vandrar jag i grottans ekoströmmar

vart
leder mig alla dessa gångar in eller ut på promenad
varför heter det på – på – promenad, jag kan väl inte gå på promenaden möjligtvis med eller befinna mig
i promenad

jag ser mandariner, apelsiner, clementiner, citroner, lime – klyftfolken
helt enkelt klyftor
ja
var skall vi börja;

en kärna föll eller lades i jordmånen
ser du
ordet
jordmånen, bilden jag ser är så vacker ty jag ser verkligen moder måne i jorden – i oss
ja
jag ser
jordsolen sonen
ser jordmånen dottern
och detta är vackert

jordmånen tar emot denna kärna i sin kupade handfamn
det växer ett träd ur denna kärna
detta träd giver frukt
klyftfolken

i ett skal
detta skal andas gulskiftande orange ljust vårgröna färger
skalet avger doftarom ett litet doftmoln då du öppnar skalet
skalet har porer
insidan av skalet är fodrat med vitt foder
elfenbensvitt
däri är klyftorna
inbäddade
klyftorna ligger i ring tätt intill varandra i ringmöte
klyftorna har en väv runt sig
spindelväv kanske
klyftorna är sammanvävda
i mitten finns är det en stam med alla klyftornas linjer
är det en stam
tar du bort den är det ett hål
varsamt lossar du klyftorna från varandra
viker du lätt ut dem har du en lotus i din hand
varje klyfta har en tunn hud ett tunt skal

i detta är det saftpärlor, ellipsdroppar fyllda med saft
dessa ligger tätt samman

allt detta ser jag med vissa detaljer utelämnade dock levande med mig
och jag undrar
varför
varför människan så envetet söker pressa ur all saft med en gång
varför hon
människan så envetet eftertraktar
delen

Inga kommentarer: