torsdag 23 februari 2012

den 23 februari 2012

sammanhang
flodbäddar

flodbäddar knäpper samman händer
flätar fingrar in i varandra

sammanhängande strömmar
talar i
nattregnen

snöhjordarna är samlade under paraplyträden
följer dropparnas tindrande banor

trädväktaren står en bit ifrån
väktaren ser
dropptrådar

sakta
vaja

med vinden

hjorden är väktare av droppmobiler
och kanske är detta vindspel
klangspel

pärlor klirrar vackra i natten

paraplyträden breder ut händer
flätar samman fingrar
är dessa paraplyer fladdermöss
ekoröster

vi kastar ekolodet
sänder vår upplevelse fram åt
den förs åter

pendeln
vaggar
tidsfjädern skriver tecknen
ljudlösa

hjorden iakttager regnen under tystkronors pärlhav
trädväktaren är en av dem alla

i natten lapa de regn
regnfloder
flodvingar

i templet med de vita fjärilsbladen ser de djupt in i varandras ögon
brister in i varandra
sol av stjärnor
måne av stjärnor
i mitt bröst

varför gråter trädet med de vita stammarna blod

flodregnens mantlar böljar vida

vad är sammanhang
allt är sammanhang

jorden andas in regn
jord – hjord – gjord - sadelgjord

murgrönan höljer hudens livgördel

vinrankan klättrar vida
humle skänker lugnro

är livsvandringen en spiral med solen

så vad händer då jag når
strutens topp
kant

är struten
ymnighetshornet vilket bjuder in
varje stundvarelse till fest

är varelsen en varelse var i dig
är varelsen frågan var
är varelsen ett väsen
är väsensleden ett sammanhang eller

totalt
skilda
delar

är väsensleden parallella stigar
stigar vilka flätas i varandra
är väsensleden må hända rötter vida
jordkronor

vad händer då jag når kanten
den vida öppningens rymd
sitter jag i den stunden i trädets krona
eller
vänder sig spiralen
då befinner jag mig i konen
svävar i ett befintligt vakuum uppåt till ursprunget
kastas ut genom begynnelsehålet ögats pupill

ser du
ser du stjärnbågens vita bana
de säger stjärnfall

var
befinner
jag
mig

i min vandring

vajar jag på kanten
faller jag

livet älskar det levande
spiralen planas ut
du är i cirkeln
därför tecknade solen spiraler
labyrinter
därför dansar barnen medsols
utan yrsel

Inga kommentarer: