tisdag 7 februari 2012

den 7 februari 2012

det står ett träd

det är ej så
att detta träd
är
det enda trädet
det ensamma trädet

detta träd stiger fram

trädet står i skogen
i den vida skogen

däri allt tillåts andas
i sin egen takt
vilken är gemensamtakt
vilken är gemensam samklang

samklangs
rytm

i den vida skogen däri
allt tillåts andas
utan bromsar
utan klossar utan störar

det vackra är att betydelsen överrösta rullade sig samman i jämnmod
och lapade solmjölk

solmjölken gavs av mångahanda stjälkar
maskros
rallarros kaktus
och varför indela dem alla

detta träd stiger fram i beundran
till ängen
ängen den vida med stenön

i så många dagar
i så många nätter
hade trädets ögon sett strålande
lysande
det var inte de där märkliga vilket lös i
dessa märkliga – vad kallas det
människoboningar

det var och är i ena stunden
vad
hade kattugglan berättat

i ena stunden röd
i ena stunden blå
i ena stunden grön
i ena stunden gul

är
det
borta

i en blink är det borta
vad är det borta är
vad förtalte mig vinden
borta

jag måste se vad detta är

hej sade haren
haren sätter sig vid trädets närhet
vad är det du ser

ljuspunkter
kattugglan förtalte mig
ljuspunkter
hoppar i ängen
är det du

nej sa haren och mumsade harsyra
harsyra vilken den fann i stenskreva i snöveck

det är väl snö kanhända
kan
hända

hermelinen kom ålandes
mården och illern studsade
lekande pälsbollar dansar i ring runt trädet
och alla sjunger de
sjunger om det märkliga
trädet inte visste vad det är

nu får det vara nog
sa trädet
och skred fram

solen stiger fram och hela ängen är gnistregn hav
det trädet ej vet är att hela dess krona är gnistrande
och hur
skall
trädet veta
hela skogens spegel vilar inbäddad i snö

de plägade spegla sig i varandra
lägga lösa ändar
tillrätta

solen har börjat värma dagarna

tvenne snöblad
smälter

i trädets krona
sitter

tvenne droppar

skall vi
hoppa

vet du vad som händer
om du hoppar

först måste du veta
veta att du vill
att det är din vilja att svara till hoppet
och är hoppet sant
eller är hoppet fiktion
eller dina tankefriktioner

hur skall jag veta vad som händer
nej det är sant det vet du ej
jamen jag vet att intet av ondo
har vederfarits
mig oss i
alla
skeenden
det är väldigt högt

hur vet du att det är ditt hopp
det kanske är
är hoppet sant
eller en gnista vilken flämtar
för att du är rädd

jag kan väl inte veta allt
du vet väldigt mycket
vi vet
vilka resor vi har gjort
och ser du
ser du
havet tindra där framme
dropparna sitter i trädets krona och samtalar
trädet upplever röstnärvaro

kanske
vet ni vad det är
i ängen
allt det vackra
ädelstenar
ädelstenar
så sa ugglemor

illern mården hermelinen och haren
följde trädets syn
bävern kom farandes i kanot
uttern glänste
du har ju ädelstenar i hela din päls
sa trädet

dropparna fnittrade hejdlöst
höll nästan på att ramla ur trädet

ädelstenar
jag skulle nog mer säga vatten

jamen vatten rinner
stiger
det vet jag
det upplever jag
och det jag ser i gräset är stilla
förutom att det strålar gnistrar

det är frysta droppar
kristalldroppar
sa bävern och for vidare nedför floden
eller uppför

sefirens andedräkt sände doft av blomning in i bröst

i trädets krona sitta
tvenne droppfåglar
lyfter vingar
hamnar i
hjortens krona

jag trodde att vi flög
ja det gjorde vi
jamen vi sitter ju kvar i trädet

nej
det här är inte trädet

hjorten skred
varmandad vidare
över kärrets istrumma
träd släppte snömoln
dropparna hade fullt sjå hinna se allt
hjorten
gick uppför berget
nedför
och så

stod hjorten vid sjön
vid havet

vi är framme nu
sa hjorten

nu
kan ni hoppa

och så gjorde dropparna
in i hav

och havet sjöng
ända till trädet
i skogen den vida

hur droppar vandrar
andasvandrar

och trädet
upplevde haven
stiga
in

Inga kommentarer: