måndag 6 februari 2012

den 5 februari 2012

kameleonten
skiftar färg med stigen

varför

kameleonten inväntar
orddjupens gnista

jag mötte en giraff
såg björkar
med vita svarta fläckar
såg giraffens fläckar
du ser allt i vitt och svart
besöker ytterligheter i varje stigsteg

hur menar du
är det mig du tilltalar

nej
i allmänhet

jag har en lång hals för jag kan visa i allmänhet
först och främst är inte mina fläckar vita och svarta vad nu det spelar för roll
jo ordmässigt
bildmässigt

se hur jag sträcker halsen
nacken

då stigarna skymmer
är det bra att se över topparna
se i klarhet
det gäller att stå stadigt i den stunden
fast
rotad
utan cement
mer
balans
*

tanken tänker orden
orden är luft
låt oss hoppas från himalaya

ur blå bergsvallmos andning

bladen vilar sömndruckna i vatten
i vattenskålen
ditt hjärta

andas du
andas du ej

det sägs
att
i den stund vi skriver orden är de gestalt
skeende
ske det
i det vi uttalar orden
är de gestalt
skeende
ske det

i det vi nedtecknar i det vi uttalar orden
är de
är

jag undrar om det är så i det själen är ovetande
det vill såga ej medvetet uttalar orden
*
och varför skriver människan dö
varför skriver hon dö varandes det slutgiltiga
ett sakta sinande
ett förlopp där livskrafterna sakta äter upp sig själva
ett vissnande
hon människan kämpar i princip hela livet för att bli tillerkänd
kämpar varje dag stundtals dag och natt för att bli accepterad
för att bli ”prisbelönt”
för att uppnå en bukett av trygghet
jag ser inte detta vara fel i positiv bemärkelse däri hon människan kämpar för att hela självföraktet, vilket lider av stämbandskatarr
varför skriver hon dö varandes det slutgiltiga
en gång var barnet barn
barnet växte allt högre
vid ett visst steg
började barnet krympa eller buga sig

barnet
är åter barn

kroppen orkar inte lika mycket
men
men hon människan är åter ett med anden

är det ett sinande
att åter vara ett avskalat barn
låter det otäckt
ett avskalat barn
den åldersvisa släpper oftast sina revärer
revir
eller mer
tar av sig skyddshandskarna
det går även att se på huden
… det fluffiga upphör
ögonen strålar
vi kan skriva dö varandes: dö – dröm ödslighet eller dröm ömhet eller dröm öde eller dröm önskan

jag skrev ödsligheden och skrev odestigheden
så vackert
ode
stiger
ur
heden

är detta dö en slags befrielse och från vad
är det att eftertrakta
nirvana

är livet för jobbigt att leva
är jordetillvaron för jobbig

ja, varför skriver människan dö varandes slutmålet
*

vindar drog kalla lakan över bädden
fukten hängde fortfarande kvar
ödsligheden rös i draget
heden
ödsligheden sporde istappen
vad är det de vädrar

orden
det råder dispyter
korkarna pyser
brevarken i flaskorna vattnas
vad månne det bliva
i det posten når hand

kanske får de vrida ur orden ur arken
så faller orddroppar in i sandhuden

varför har de lyft alla hakar med en gång
öppnat alla fönster
de släpper ut
eller släpper in saker de ej kan hantera

solvingar bredes ut
kanske är detta solfjädrar
kanske är detta ögonvingar

ljuset
ljuset andas milt
sepiamilda toner

ur pupillen
ur den svarta natten
rider maharadja
tanken
luftväsen är
inlindad i turban

kaftanen är brokad vit
byxor är vida vita

han bär ej juveler
ögonen äro ädelstenar

nattens drottning blommar i hans ögon
hennes namn är juvelen

den vita springaren bär hans framkomst

vid dammen
vid dammen lindar han av sig insignier
sätter sig

lutar sig helt stilla
till
stammen

den vita springaren
breder ut sig i trädets krona
han lyssnar in i vindens
mörkvioletta
skrud

hon kysser hans fingerord
mjuka

kamelia
sänder
doftregn
*
vakande rörelser
kvicka rörelser

eldblad
salamander

och jag undrar varför du visar dig i natten
är det för att du är eldväsen samt lever i vatten

så dalar snö
var sover du

jag sover inbäddad i markens löv

har du
sett

min vän

kameleonten
nej inte kamelia
kameleonten
kameleontkatt sitter i vinterträd
slickar pälsen
eldbladen varma
skimrar marken in i purpurrodnad
ur fjällen lyfter kameleontkatten
nej inte kamel
ädelstenar
turkosa
isblå
nattblå
gryningsblå
skogsblå
ilandes gröna strimmor

solfångare spinner skymvärmn om livsskatten
solfångare
vandrar förbi
ser sig om

vinterträd är bara vitt

en
ädelsten
släpper kameleonten
i nej inte camelot
släpper kameleonten i fångarens ficka
hjärtficka

däri gror du i godan ro
jord

var gång solfångaren sökte fånga
vred sig ädelstenen ett varv
dagar och nätter stunder vandrar
solfångare beger sig in i vintergården
kameleont sitter i vinterträd
inväntar stegen
i solfångares ögon synes
fång av friljus stiga
fjärilar
snöfjärilar flyger fria

du ser din sol nu

se
ädelstenar växa
i dina stegkupor

kameleonten
skiftar färg med stigen

varför

kameleonten inväntar
orddjupens gnista


hennes
mina ögon
är knoppar


silverne
klockor
ur de höga bergens
skira luftvingar

andas
ren
klar
ljus

mina ögon är
knoppar
silverne

skrudar
körsbärsträdets
dröm

jag har ej bestämt mig än

Inga kommentarer: