söndag 12 augusti 2012

den 12 augusti 2012

regntassar mjuka
rör vid lövens ängder

trädkronor

steg väver nattlätta in
bjällror av silver kan anas viskande

det prasslar

de stora bladen vajar ännu
en natt vari sömnen kallar henne

bladen är skådarboning
en ögongrotta

och vilka bladen är
kanske kastanjeblad
valnötsblad
kanske monstera
kanske
rabarber
kanske ormbunkar med knäppta fingrar
kanske
stenoblater

kan
ske

i tacksamhet till bladens händer
i bladens värn andas hon den lycksaliges leende

bär du
ett namn

frågar bladen

det gör jag
även om jag ser det skifta
även om det stundtals andas den vackra tomheten
kanske är det tystfågel
kanske är det dotter av måne
kanske
seshat
tefnut
det är kanske mitt hem
det är så sällan jag hör det kallas till

säg mig är det väl för er om jag här stannar en stund

det är en gåva för oss
varmt välkommen är du

visst är natten vacker här i gläntan
havet vänder vågen
in i
cirkelns mitt

kanske är natten en vacker fontän
fylld med fördjupat ljus

och vet ni jag såg en bild idag
försökte måla ett träd
så svårt
allt låste sig
så såg jag trädet
en blombukett
blev det lättare att måla
nej – jag har tydligen mist mina penslar

bladen vaggade henne in i helandesömn


hon vandrar
når fram till en sjö

där bladen är röda är gula
träden regnar
eldblad
in i sjön

vattenfallet kastar sig ut
in i sjön

hon ser en sten
ett stenblock lösgöra sig
falla
en jättelik fågel
en bergsval
dyker

stenblocket står nu helt stilla
ett oändligstort hjärtblad
står helt stilla invid
modersberget

och vattnet porlar vitskummande runt
hon ser in i skummet
ser folken
ser blomsterrankor
ser
skönheten målas med livspenslar

hon rör vid stenen
den nu solvarma stenen
hör dess vandring
strömma in i blodströmmarna

det kommer den dag näri ungar lämnar boet
så är det med oss
stenar

så är det
med
allt

bladen särar lätt på fingrar
släpper in ett
soldun

vilket rör vid
hennes
ögon

och var hon nu var
så stiger hon in i dagen

hälsar de fyra

tackar
trädens kronor

lövens ängder

välkommen är du
dotter av måne
*
(hela)

vad är det de ropar
hela dig själv
res dig upp och gå

läkedomen – det är sant –
är att se hela sitt väsen
hela sig själv – makro mikro kosmos
mikro makro kosmos

den vilken utmattad
svårt blödande
fallit

har behov av
fråga dig – av vad

och jag skall resa mig uppströms
och gå i den sten kalkstensbrotten är
helade – fråga dig – av vad
*
(ordkanoner)

näri ordkanonerna stillnar
kan du höra droppen falla
förenas med är
det är i den stunden enhet fyller själarna med kärlek

lev med den bilden utan att avfyra ordkanonerna
ty föreningens vilja är urbegynnelsens kod

ej strid
ej illvilja
*
(såret)

du kan giva ett sår

på ytan synes
ej mer än
en rispa

det läker
ändock blöder du ymnigt
inifrån

förblöder
kvävs av inre blödningar

vem
ser

din kallsvettande panna

din huds
sakta

till marmor
komna
*
(stridare)

varför strider människan
människor
ofta in i dödssteg

kanske för att lägga en slöja över det hon
människan – i sig själv ej vill visa samt ej tillstå

det är en mycket blodig slöja

varför

ser människan ej det
*

(trasiga)

hon har mött de trasiga stegen

hon sömmade dessa
med vackra
stygn

rosor fåglar fjärilar

ty hon visste
att det är
helande
kraft

nattens våg vällde över henne
innan hon anade dess vassa tunga

du är ej
nattens våg
du är av annat slag

se
jag flyr dig ej
mal dina bönor tills aromen tänder
den du är

jag är
när din hand skälver

hon studerade noga
revorna i vågen
såg hur
vartåt tyngden lutade vågen
såg vågens haltande gång
bad snäckorna i havet hämta helandebladens färger
vakade med vågen i sjuhundra år

lade vågen sig stilla
i hennes knäfamn
somnade
lugnt

hon vakade med
sömnen

solstavar stodo i ring
lyfte sänkte
lyfte
stavarnas klanger vävde i stigandefallande
tills vågen vaknade
i den sjunde gryningens insteg
i det vilket är
nattens våg

hon såg
fjärilar fåglar rosor

flyga i nattens våg

i det hon varsamt lindade in de trasiga stegen i vita
örtdoftande dukar
lade dessa med nålen
i förklädets ficka

jag vakar med er

jag är
när din hand

skälver

Inga kommentarer: