måndag 6 augusti 2012

den 5 augusti 2012


det kommer en pilgrim vandrandes
tager pilgrimmas hand

kom
låt oss
sätta oss här
i gryningsträdet

låt oss
sluta våra sinnen tillsammans

sluta våra sinnen
in i tystbladsvingar

bädda sinnen in i lugn
helt frigjorda
från alloro

för det vilket var
och det vilket är


det var en gång
är en gång
en åker
en ängsåker

fåglar kom från öst från syd från väst från nord
sådde i denna ängsåker ärter
ärter givna av bönstjälkar

stjälkar av

böner

det växer en gemensam bönranka
stängel i himlars höjder
sprungen ur jordeböner
omfamnande
varandra
i ett

fåglarna bad nu
kvinnan
bad nu mannen
vilka levde
ja de lever däri än

i stugan av ris
flätat ris av vass flätad vass
rundad
med givande fönsterblickar
utan rutor
utan glas
utan spröjsar
utan hakar

ändå
värnandeskyddande
i det ilandeylande vindar
regn snö stormar
lugn
stryker hyddans
kojans mjuka
väggar

riset var ej skällsord
vassen var ej knivar spjut eller spetsar
nej – nej – nej
gåvor var och är dessa
givna av
jag vad tror du
från

golvet
var jordens rena djupa
matta
siden sammet
ja – var det trasa så var det lump
så berodde detta på vävstolens sånger

hon väver
 flygande mattor
värmer bär stegen
lyfter ur
stiltjestel

elden brann
brinner i husets hjärta
det rykerskimrar ur rökgången

den stora kopparskivan
gongongen ljuder
vida

värj dig
icke

lyft ej värjan till strid

floden strider ej
floden är
strid i
glädjebrus

taigahök

segla

fri
se floden

släppa

spännbanden
hårdas

skärande
lås

fjädrar

bred ut dina vingar
i stjärndiamantsängders

midnattsblå

se
månportalens

vita
ögonpupill
vidgas


dörren är ej att förglömma
en inbjudandevälkomnande hand

undrar du huruvida hyddan kojan
hadehar tak

jo
så var det
är det

av gräs av halm
och kupar du dina händer
så vet du hur
detta tak
är

från fjärran från ser välan kojan hyddan ut att vara
en bläcksvamp en champinjon
en upp och nedvänd kaffekopp
skall vi spå i sump
läsa livets kartor
inte nu

kvittrar fåglar i rad
rader vilka böjer sig till sångarringar

så var det ju
fåglarna bad nu
kvinnan
bad nu mannen
vända blicken till åkerängen
ängsåkern lite då och då i nu till fram
kanske
kan ske

be tistlarna
kvickroten med sina ystra skämt
åkervindornas ringlandeslingrande bindesrankor

allt detta o gräs
det vilda ostyriga styriga hejda sig
kanske kamma håret
vattenkamma håret
hålla fingrarna i styr
maka sig lite en aning åt sidan runt

helt behöver ni ej flytta
vi kan hjälpas åt med bönorna ärterna
så blir grödan till oss alla

visst fanns det de
vilka skrattade med hesa stämmor
sicket ett tok
tror ni det lyssnar
detta
ogräs

kvinnan och mannen lyfte blicken in i det
svartskimrande skrattandemolnet

jo si det
vet vi
att det lyssnar

detta gräs har ej mött välkomnande händer förr
det har bara mött suckar sparkar och fy och ve
hur skall det veta
hur skall det se

allt är inte synligt
det borde väl ni
skrattande
veta

närma marken finns
krypare ringlare
tassare
flygare
kid
och frändskap

detta gräs
skänker täcke i vintern
vem har berättat det
att detta
gräs
behövs
är
o
gräs

hur kan något uppleva sig vackert
då det bara fnyses över och slås ned


skrattarna harklade sig
putsade en vinge
så ja
så ja
det ryker ju nästan ur edra huvudskålar
av tror vi pur ilska
vi skojade ju
bara
lite grann
vi skall hjälpa er att vaka med bönerna
bönorna
ärternas
växande

så blev det

alla följde de bönornas ärternas växande
här och var i sommardansen kupade de
jordbladskorn runt rotfästen
gav stöd samt växandeords
andning

stänglarna blev allt starkare
ryggarna allt rakare
nej – nej – nej inte stela
böjliga medföljande medvarande
de sträckte fingrar till vindarnas fingrar
gav varandra stöd
snart syntes rosa blommor
vita med

och skidor
kom med dem

fjälltopparna är vitstrimmiga
blåisande kristallskönhet
med skidor far de
snömoln virvlar
kinder är röda

spåren
ringlarslingrar sig ned
bakefter

bönstjälkar kanske
stavar stödjer
färden viner
i ystrande
pirrfokus

vid nedkomsten
bjudes de varm choklad vid elden den röda i snön

så kommer
stunden

bönorna ärtorna är mognavordna

kvinnan mannen plockar
med hjälp av tusenhänder näbbar klor och
allt det vilket är gärningsutförare

skörden delades av dem alla
till alloms behov

i aftonstunders
stjärntindrande närvaro
vilken nalkas
så sakteliga

 sitta de
kvinnan mannen
vid elden
spritsar
runda
pärlor ur
sommarskidfärder

i en skål av brunröd lera
lägger de sådden
ber fåglarna till
nordan till västan till sunnan till östan

kom
kom
kom

hör hjärtats sång

bär skörden vidare
bringa såddens
bud

vidare
vidare
vidare

i hjärtvindlingars
åkerängders
ängsåkrar

så kokar de av grödan ängasoppa
bjuder allom till skördefest


det kommer en pilgrim vandrandes
tager pilgrimmas hand

kom
låt oss
sätta oss här
i gryningsträdet

låt oss
sluta våra sinnen tillsammans

sluta våra sinnen
in i tystbladsvingar

bädda sinnen in i lugn
helt frigjorda
från alloro
för det vilket var
och det vilket är

låt oss nynna vaggande stämtoner in i dem
till det dessa är till
det dessa var

vem är
dessa
pilgrimen samt
pilgrimman

de bär ej grimma
bär de
vingar

falkar
med

skådandeblickens skärpa
med visshetens skådande

han sveper ut med handen

berget öppnar
ögon

förstlingshaven framträder ur
laguner med vida djup
vari urtoner stiger

bergen är höga
himlar är höga
höjder samt djup mötas

jag ber om de förlösande tonerna

de vilka skingrar
ödehedarnas
glömda
stråk


de tonerna skall väcka
ljungens humlesånger

doftande honung
skall pudra markerna med huld

stråken
med de vackra
grusen
med det höga gräsets
sidbårder

skall skimra
ögonfärders
steg

stråken skall ligga
mjukt i hans hand

violinen sända
violers dofter

havet skall
inandas

hedens ödesväg
väckas
ömsint
av

väktarfågelns koboltsblå
fjäderpennor

ödesväg – ömsint danas enhet varandes älskandes gärning
klippa

klipp ej av de
banden


klippa
vilken bär heden

under

havets
sånger


jag ber om de förlösande tonerna

hon står vid
kanten


med de långa kjolarna svepande

dimdans
elddans
vind
vinddans

hon är urdansens rörelse

han svarar
rörelsens
bjudandehänder

hon inväntar hans närhetsnärvaro
han lägger stråken an

och himlarna gläder sig
i denna stund av enhet
helhet

i helandebjudande vilja

Inga kommentarer: