söndag 19 augusti 2012

den 19 augusti 2012

hon hade drömt en gång
för så länge fjärran
bort
hon såg på hans drömansikte
som om det var första gången

ur bröstet lyfter hon trenne skålar med färg
ställer skålar trenne i klippans knä
lägger händerna smeksamt fjäderlätt vingberöring till sandstenens sepiaguld
möter bärnstensögon lyftade
seende djupt in i henne

vördsamt ber jag om tillåtelse att störa dig

mitt barn
du stör ej

hon nynnar den svarta panterns djupa stämma
ur den ena skålen målar hon panter svarts smidigrörelser
natthavens svarta vågor
hon nynnar den röda fjäderns sång
ur den andra skålen målar hon
morgonhavens röda vågor
hon nynnar det vita bladets sång
doppar händerna i den tredje skålen
trycker händerna till klippans vägg
hennes handavtryck lyser vita på klippans vägg

skriv mig
min väg
du vilken vakar med floden
med slätterna

hon lägger kinden till klippan
upptas i klippans andedräkt

sätt dig här vid min eld
låt mig värma dina händer
lägg dig här på de vita fällarna
sänd dina ögon fria in i stjärnvävens nät
låt oss drömma dina stigar i inremod

jag har kommit för att sluta drömma

en mans panna är fårad
hon sår lavendelbön däri
där han sitter under savannträdet med djembe
didgeridoo ljuder
spräcker molnen
elefanten sänder
vattenparaplyer över savannens torka

han hoppar upp till solens berg
snäckskalsbanden snuddar vid dess ring

klangen ljuder vida

en man följer vägen hem
i byn hälsas han
berätta vid eldarna
det du sökte
det du fann

klippan blev en kvinna
hon helade mina stormar
hon löstes upp
och då jag hoppade högre än
någonsin tidigare
såg jag sandmolnet
stiga in i
molnfågelns vida vingar
han vänder sitt ansikte till en ungkvinna
hon sade att du är min maka
jag giver dig den vita manteln
jag giver dig den röda fjädern
ditt svarta hår glänser redan av panterns
vackra skimmer
ungkvinnan ler
och du är min make

kvinnan i berget
kvider

fly icke dotter
lägg ditt huvud här i mitt knä
låt mig borsta ditt hår med månsilver

jag har slutat drömma

hon gråter
kroppen skakar
med drömmarnas skärvor
klippmodern borstar lugnt

låt elden värma dina händer
sänd dina ögon fria in i stjärnvävens nät
låt oss hela dina drömmar
dina stigar i inremod

ack låt mig bara vara stilla

klippmodern ler
ditt hjärta känner jag levandepulsera
du är en del av mig
så är jag en del av dig

i de vita slätternas land
vandrar vi

låt oss lyssna till den vita hägerns sång
möta bergen där lamor betar silverbjällrors toner

kvinnan somnar i klippmoderns lugna stämma

de vandrar dit stjärnväven böljar

hon hade drömt en gång
för så länge fjärran
bort
hon såg på hans drömansikte
som om det var första gången

i en annan plats
i ett tima

är en mans panna fårad
av stigarnas påfrestningar
endast så kan det ske

håret andas fritt
en utslagen nattmantel
med strålande ögon
turkoser är hans ansikte
i sjunde
han bär ländkläde
sitter i stenarnas krets
hennes ögon rör vid fåror
han ser klippor vika ut
rosenbladen

runt hennes hjärta

han känner doften
stiga
in

var är du
i detta

i sömnbladet ler en kvinna
klippmoder viker ut flikar
viskar

här är
hon

de samlas under de uråldriga aplarna
kronor snuddar lystrande vid grenar
fingrar flätas för ögonsnuddsstunder samman i bön
till jordens skälvande hjärta
sepiafärgade bär vita stjärnor
hjortar rådjur lystrar till regnen nalkandes mognad
molnfolken skrider in
en av hjortarna lyfter stolt kronan i silhuett till solglöds strimma
brölar släcker kronan rör mjukt vid hans panna med mulen fuktig
rör vid hans ögonrymd

han sitter stilla obemärkt
låt mig ej störa
han lyfter bambuflöjten in i vind
förs vida

en av hjortarna lyfter stolt kronan i silhuett till solglöds strimma
brölar släcker kronan rör mjukt vid hans panna med mulen fuktig
rör vid hans ögonrymd

sandängder glöder ur solhetta
värmen är flimrande slöjor
hur kan värme vara vatten
det kan det
vidvingad seglar in
ungmannen skuggar ögonen
med en hand över hjärtat
vad bär du i dina klor
vidvingad släpper en gren vid hans fötter

lyfta dig kan jag ej ur hettan
det är ej heller meningen
du stiger in i din man
gör av detta din hjälp
så visade mig träden

ur midjegördel
tar han kniven fram
väger silverbladet i hand
ungmannen minns knivmakarens visande händer
huru de lyssnade
huru de svarade till knivens bud

han täljer grenen slät
gör ett fäste
ur ländkläde drar han trådar
tvinnar dessa mellan fot och hand
fäster linan
snurrar
snurrar

talar över vidder till

luften vibrerar humlesång
skalbaggesång
vingar av
svanar tranor av hägrar av storkar
han hör svaret komma

ser åldersfrände stiga fram
ansiktet kroppen äro målade i vit lera
ländkläde är sandvävt
snäckskal pärlor bär han
i håret följer blå fjädrar
rörelsen av hans gång
blå kolibris
fläktar
luften
ögonen är obsidian
med stänk av guldtopas
huden är mjuk är smidig
ändock
pergament

han bär ett strå i hand lyssnar till sandens stämma
sticker med lov strået i sanden
här är vatten till din törstande strupe
till dina spruckna läppar
till dina ögon mattade
droppar trenne

vidvingad svävar vakandes med
två män bugar ur hjärtvärmes källa med ryggar raka
allt är väl
vi tackar er
de ser en skalbagge vars rullarhänder mattade
skänker skalbaggen vatten ur strå
de möter en orm vars skallra är mattad
skänker ormen vatten ur strå
de möter skorpionen vars gadd är mattad
skänker skorpionen vatten ur strå

vidvingad ser kärlek ren flöda ur stråets vilja
ur händer vilka ser
ur den ena till den andra
ur den andra till den ena
ena den andra
så är
cirkeln
i ständig rörelse

de samlas under de uråldriga aplarna
kronor snuddar lystrande vid grenar
fingrar flätas för ögonsnuddsstunder samman i bön
till jordens skälvande hjärta
sepiafärgade bär vita stjärnor
hjortar rådjur lystrar till regnen nalkandes mognad
molnfolken skrider in

ur stengropen med stenbladet till värn
lyfta de den stora trumman
väcker den varsamt
sången mullrar djup
åska å ska
ska
åsktrumman vibrerarandas
sabeldansare virvlar
elddansare
blixtar
skär revorna hela
regn faller i mjuka slöjor
fuktar jordens törstande hud
hennes sandhud skimrar djupröd

Inga kommentarer: