tisdag 7 augusti 2012

den 7 augusti 2012


midnattsblå himmelsmantel
höljer ett barn
barnet drömmer
drömstigen

djupt in i berget
andas kol
det vilket rört vid hjärtat glöms ej
stoff till stoff till stoff
lager på lager
stoff i stoff i stoff
utan ände

nynnar hjärtat
rytm
natten är dunkel
är mörk

en stjärna tänds

barnet stiger in

kolet viker ut bladen

ädelsten
strålar vägen

mytisk
ädelsten
höljd i
dunkel

är
livets
blomma

hon viskar
till barnet

du
kan

tända detta dunkel

var är du

var
är
du
*

det bör finnas djup i grunden
i proportion till den vikt vilken kommer att vila på den
däri kan visdomen
själsblomman växa
i ditt tempel vilket står på säker grund
växthus är förunderliga visdomsvisare
har mycket sensibla fingrar
ja
växthus är förunderliga visdomsbärare
vari grundstenen
slår ut i
blom
*
manandefot

de vackra folken
övade smygande steg
gång

från instegets förstlingsstund

modern bar barnet med sig
barnet upplevde stegrytmen
hjärtsången

är smygande steg
gång
för att skrämmas

inte alls
det är för att obemärkt vandra

det vill säga; följa rörelsen
ej skada
smeka markerna med dina fötter
ej störa

vid det vända ansiktet till dig
stannar du

de sömmade mockasiner av vad
av djurgåvor
varför av djurhud
djuren kan
smygande steg

de sömmade ej mockasinerna för trånga
mjuka medföljande

detta för att dina fötter är manandefötter

dessa hör
jordens sång
nära
*

valpen kurade sig samman vid ekens vida rotkrona
det fanns en plats där tvenne grenar rotgrenar korsade varandra, lades omlott
precis lagom för att valpen skulle givas lä
ja – det liknade en grottmynning

valpen luktade blöt päls
regnen for så vida omkring
mer ofta än sällan

och kanske är det så
snörvlade en snuvig smörblomma
att regnen säger oss alla att taga vara på alla solglimtar
ja, kanske är det så nös solvändan
röd solhatt lyfte hatten skakade brätten fria
nu slutar ni snart nysa

valpen kurade lätt slumrande med huvudet tätt intill hjärtbo
funderingar klättrade i pärlrader skimrande
skuggiga strålande skymda
i skiften
hon sade
jag hörde henne säga att
vi bär alla åldrar i oss
håller dem i hand
om det är så
så reser vi ständigt
alla tidsresor
då är det ju så att jag håller framombarnets kommandesteg i hand
samtidigt med bakombarnets gångnasteg
samtidigt med nubarnets ärsteg
alla dessa steg

är det mig du ber nära kvittrade steglitsen
i lärkträdets lärkblads lärksång

eken höll sig ännu stilla
även om den hördes le inombords

valpen är långt vandrad i funderingspärlor
närmare bestämt vaken molnseglande
bilderna passerade vävde i oändligvyer

saffransgula fält
bjuder
ögon

se gryningssolen
måla
himlastigen
i djupguld

tingshas
hälsar

tystbergens
skira

vita
sjalar

god resa
önskar vi dig

i saffransgula
klädnader

sitta de i sandtempel

målar med sandens
färger

dagmandalas

sandvind andas

stryker ut
sveper in i

hjärtbilden

en senkommen blåklocka
för valpen åter
rudbeckia
röd solhatt ger huvudbry en aning
skugga

eken rasslar lätt med
lövbärande händerfingrar

sade
hon

så är det valpen min

hör du skallen tumla
allt närmre
hur kom du bort

bort kom jag ej
vilsen var jag ej

vad var du då
undrade eken

jag var i behov av
skärpa
sherpas

sherpas kom till undsättning
här vid din rotstam
bjöd mig handen in i drömsvarsvandring

nu
är
pälsen min torr

leka kan jag
allt
det
jag sett med min kull

och nedför kullen rumlar fem bröder fem systrar
gläfsande skimmerpälsar

gladeligen tumlar de
om
nedför kullen

tankekornen flyger in i solland
möter hjärteroten

2 kommentarer:

gufa sa...

Ljósins orðin lýsa mér
veginn langa Lena
Vefur, vindur, sér
sjávar sand að nema


mvh gufa

Lena sa...

så fint se
dina vackra fotspår

jag bugar mig ödmjukt

/Lena