onsdag 29 augusti 2012

den 29 augusti 2012


kan du se träden sluta sig tätare samman
i natten vari regnen sköljer in

kan du se djuren stå
under trädens kronor
sökandes skydd

kan du se huru träden kupar bladen
vänder dem uppåt till skålar
vari regnen
faller
 in

detta för att djuren ej skall bli våta
bli blöta
vara i
väta

visst når droppar djuren
djuren gläder sig i dropparnas skönhet

kan du se markerna i
 djupa jordfärger
fukten vilken stiger upp

kan du
andas in
doften

se denna vackra bild
dessa droppar vilka är i bilden är de vilka skänker bilden ljus

så tvinnas vitt och svart
svart och vitt
samman
samman

flammor i livets stora bok

kan du se träden
sakta
sakta vicka bladskålarna

skänka törstande lindring

kan du se törstande öppna
de hårt sammanpressade
läpparna

för att ta in
ta in det regn är

träden viskar
lapa
lapa detta regn
hör tonerna fylla dig

de törstande upplever
sjundeljusen uppfylla själen
i livsgörelse

kan du
lyfta dina ögon in i regnen

samt uppleva det regnen skänker

regnfolken sitter
i den stora regndalen
väver mantlar av

vattentrådar

kvinnorna reser sig
bär korgar lätt på höften eller
bär korgar lätt på huvudet

ställer korgar på stranden
stiger i floden

sköljer
sköljer

bladen de vackra

stenen såg länge på mig
säg hur skall du lyfta mig

det vet jag ej
du är ju fyrdubblad min vikt

stenen log
det är sant att fyrar brinner i de fyra vägarnas klipphänder
det brinner två till – ja egentligen flera
en ovan samt en under
den ovane ser ej längre än till molnens utseendestatus
suckar kanske över molnens tyngd över hur de skymmer skuggar solen
jag undrar jag vem det är som skymmer solen ovan din ögonlins
den ovane har behov av övande
stenen gäspade stort; övande i seende av under – under vilka egentligen ej är under
det sägs öppna korpgluggarna

korpen i det västra trädet harklar sin stämma

ja – kära korpmor det var inte illa ment jag menar är inte illa ment
det är ju en fin bild eller hur ty vad sker då folken sluter fönsterluckorna – stänger ute
vad sker då jag då du då vi sluter vingarna om oss
eller då jag då du då vi sluter ögonen
det blir svart
så öppnas dina ögon glimmande ljusa
och du ser jag ser vi ser
så öppnas fönsterluckorna och ljuslågor skimrar i fönstren kastar ljus över det släckta
jag höll på att säga kastar ljusnät
det – tål att begrunda
jominsann det kan ju vara att se under undren i allt
det lyfter dig ur var dag ligheten, den där suckandes uttråkelselunken
allt är magi – magiskt det vill säga under
lyfter du en av mina flikar så kanske du ser jordelden skimra
eller trodde du att det bara var ljus mellan – mellan – himmel och jord. himlarna är flerfaldigade jordarna är flerfaldigade
nåväl hur skall du lyfta mig

så funderade en pojkman en gång, bad mig om tillstånd att störa. du stör ej sade jag pekade på den släppta grenen. den vilken trädet gav till pojken blivande man
berget rullade en sten till pojkmannens fötter lade stören i hans hand rullade den lilla stenen närmre mig och hävde mig upp med stören stången.
det lilla fröet vilket satt i kläm kilade kvickt ut. pojken planterade fröet i jordkupa. ja, du ser min trädvän här detta skedde var för så  länge sedan ändå så nära sa stenen och bredde ut vingarna. sätt dig på min rygg så följer vi tråden ser oss omkring i de vidas världar.
fågeln stendraken lyfte mig oss in i molnskogarna vi simmade i molnfloderna
du vet att jag ej hävde mig över dig
det vet jag och jag hävde mig ej över tyngden däremot steg vi ur tyngden in i nåden av seende.

Inga kommentarer: