torsdag 2 augusti 2012

den 2 augusti 2012

klanmödrar av de tolv vindarna
samlas runt mittens moder

hon talade
förtäljde

kvinnovägen

natten andades
midnattsblå stråk

purpurmånen
skimrade

skimrade över vattenbädden
och runt stodo
stjärnväktarna

vattnets blågröna
släppte mjukgörande helandedimma
vilken sveptes om allt det vilket under dagen hårdnat av domslag

jag insåg att purpurmånen var och är ett alloms glödande hjärta

klanmödrar av de tolv vindarna
samlas runt mittens moder

ekrar
stjärnvägar
runt purpurmåne

hon lyfte varje sten
visade oss

vägarnas
under

skalbaggar mötte yrvaket våra ögon
innan de med knastergång begav sig vidare
myror larver alla levde de
under dessa stenar

och hon lyssnade till varje stens strof

i kupade händer visade hon oss ordet
ordet nyutsprungen
hon sade stilla;
se in i detta ord
se detta ord
veckla ut linnedukens
hålsöm
näversöm

träden synes nakna
i de vita markernas hägn
bäckar nystar garn
av härvor

bladens knoppar
slår ut armar
slår upp ögon

nyutsprungna är bladen

i nattbädd drömmer barnet
kinder
äro
rosiga

bak slutna ögonlock
i ögonkammare
synes fölen
ystertrava

solkatt genom rullgardin
lugnar
fölen

väcker barnet

barnet springer
ut i morgonsången

barnet är
nyutsprunget

det utsprungna
är sprunget
i grönskandeglädje
*

jag hör nycklar
husfrun hade nyckelknippa
i midjebälte
nycklar sjöng vid varje hennes steg

jag ser nycklar av järn
av silver av guld
av stål

utsirade
strikta
enkla

nycklar är ett vackert folk
ler nyckelpigan
flyger upp i molnbädd
landar mjukt
i bladvrå

jag ser dörrar
dörrar av mångahanda

väsensart
öppnas inåt
öppnas utåt

jag hör lås

ett vackert ord skrider fram

låsrede

i det ordet stannar jag en stund
det är ett vackert innebördsord
*

framställ skönheten med ansvar i dina händer
i ansvarsnärvaro
ty skönheten i sin framställning kan förleda –
din framställning av skönheten giver betraktaren intryck

låt framställningen vara ett ledljus
en verklighet vilken är en hägring
en hägring vilken är en verklighet

hör du vingar susa
hägern flyger
landar
i sjööga

jag bringar dig
glädje

Inga kommentarer: