söndag 26 augusti 2012

den 26 augusti 2012

symptomatiska bilder
barriärssyndrom
barriärsexistentialism

upplöses av
empatins
grundstenar

empatins grunder i livsnärvaron
är dessa en slags barriärsmetabolism

navelsträng
den fysiska navelsträngen skäres eller klippes av
denna skäres eller klippes ej av

den
är
i
ära vare hjärtats ursprung

i denna stund ser jag navelsträngen
rot stam krona
navelsträngen är den slöja vilken ej finns

sitter i regngrotta
sluter ögon
en droppe stannar i luften
kan du känna
djupt

vad känner jag

känner jag med mig själv
lever jag i medkänsla med det min hud mina ådror tar emot
andas in
kan jag känna smärtan vilken rev mig
kan jag trösta mig själv
hålla om mig
denna tröst jag här berör är ej att ta bort
är ej att översläta
det är närvarandekännande
att överbrygga det jag söker bortse ifrån

medkänsla
är den subjektiv
är den objektiv

den verksamma medkänslan är en fjäder av en mycket vacker fågel
vingarna håller om
fågeln svävar
skådande
ser markernas rörelser

ser vida
stigarnas sträckning

ser din väg

medkänsla är ej sentimental
det är mitt älskade uttryck
objektiv kärlekskraft

ibland faller jag in i sorgsenhet
då jag ser hur svårt det är att gestalta alla dessa vackra själsrörelser; medkänsla – medvarande – medlevande
åter påpekar jag – trots att jag ej tycker om pekpinnar – höll på att skriva; trots att jag ej sympatiserar med pekpinnar – detta är ej medberoende.

droppen ser in i mig
hur ofta lever du i medkänsla med dig själv

kan du uppleva medkänsla med dig själv

droppen hänger fortfarande kvar
jag minns stunder då jag sett djur människor växter – liv bli illagjorda – hur ont det gjort i mig.  det behöver inte vara illasinnande illagjorda – det kan vara att få en spruta eller – ja, det finns många situationer där det gör ont, däri kan medkänslan snabbt stiga fram. är den sentimental förstärker den egentligen den smärta det lidande jag söker lindra, är medkänslan denna objektiva kärlekskraft förmedlar den; andning. kan lindra lidandet, smärtan.

min upplevelse är att det sentimentala – trots sin skönhet – på sätt och vis undergräver individens självläkningsprocess. det sentimentala blir en subjektiv upplevelse – en slags känslostorm vilken är beroende av en relation eller ett förhållande till. det objektiva tilltalar helhetens medvarande helandekrafter.

droppen hänger kvar

vad
ser du

genom att öva medkänsla med mig själv
kan jag vidga ringarna till medkänsla så kallat utåt.
åter och åter kommer orden; älska dig själv såsom din nästa. ja, jag vet att budet är skrivet annorlunda. åter kommer ordet tack, vi lärs säga tack till omgivningen – utåt. det är lätt glömma säga tack till sig själv – sitt hjärta vilket vägleder oss i snårskogarnas trasselnystan.

det lilla barnet är världen
ändå kan den vuxne uppleva detta barn vara fruktansvärt egoistiskt: vill ha och allt synes handla om barnet; barnet vill ha.
det uppstår tillverkas en mycket pressad konfliktsituation – en brottningsmatch vari barnet ej ”förstår” reglerna. barnet vill ju bara allts väl.
det – barnets reaktion - är inte egoistiskt det är; alltets vilja – barnet visar helhetens vill eller behov ty barnet ser ej ännu delarna. barn har lätt att uppleva medkänsla – den försvinner så fort och varför gör den det.

droppen blir längre och längre
en droppellips
nu hänger droppen i sin spets
droppen skälver

jag vet att det kan göra ont
jag vet också att jag sjunker in

jag sträcker ut min hand

droppen stannar
varför gör du så

jag vill lindra ditt fall
så kan jag lägga dig varsamt ned

det är en god gest vilken jag kan ta emot
glöm dock ej att vi vet ej om det gör ont
och är det min väg
och är det din väg

varför skall jag låta dig falla i vetskapen av att det gör ont

det är inte det jag säger
jag säger

hav medkänsla med dig själv
såsom med andra

medkänslan är helhet
den väver ett nät av
låt oss säga
skyddsnät

jag känner mig förvirrad
sänker handen
lyfter handen

så stillnar handen i redo
jag upplever droppens mod
droppens vilja
och jag fylls av tillit till att det går bra

droppen hoppar
viskar mjukt;
medkänsla har många färger
en av dem är att tillåta medlevandes vägar
*
varför frågar de; vad finns i släkten vad finns i arvet. är det för att vi skall tro oss vara bundna vid arvet eller till arvet. arvet; den genetiska släktkoden.
den enda genetiska kod vi har är den gudomliga koden.

det negativa arvet går att bryta
så också det positiva
det
arvet
binder ej
det juridiska arvet är svårare att kringgå
i och för sig kan alla rikedomar givas vidare då arvsdelningen är gjord
skulderna kanske är svårare

lägg ej sjukdomens ursprung; källan till sjukdomen på mig, därigenom sänkes jag ned i den dy jag levt mig igenom ej genom.

med ens växer träd upp i mina ögonmarker

modersträdet ser
ett träd
 vissna

de växer i samma jordmån
ur samma stam
ur samma rot

det mindre trädet
suckar
allt tyngre

läser i så många blad runt sig
det felet är det
så är det

modersträdet susar stilla
ser det växandeträdet
alltmer tyngas av
de ord vilka växandeträdet ej hör hemma i
hon andas det måste ske – jag kan endast vara närvarande

hon ser stormarna vilka ilar runt växandeträdet
ser hur det kastas hit och dit hur rötterna stundtals är blottade
hur växandeträdet hämtar andan finner fäste så anländer nästa storm

modersträdet är städse närvarande
upplever i sig stormarna
dras stundtals med och börjar anklaga sig
samtidigt ser hon att det växandeträdet söker
är det
hon viskade i
växandet

hon vet och vet ändå inte

växandeträdet börjar fråga
hur var du när du var som jag
modersträdet andas tyststilla utan ord
jag var ej som du ty du är du
det jag sökte giva dig
var mössa för att hålla bladen i styr i väder och vind
halsduk för att hölja din stämma
tröja för att värma ditt hjärta samt din rygg
byxor för att värma stödja dina stigar
vantar för att hålla dina händer
skor strumpor
mjuka mockasiner
för att dina steg skall vara följsamma med ditt liv

växandeträdet börjar söka sina tyngder stormar i henne
modersträdet anklagar sig alltmer allt hårdare

samtidigt ser hon

jag gav dig ej liv
du gav dig liv
i ljuset av ditt andeväsens klara styrka


det är detta jag måste andas till mig själv

så kan du växa i dig själv
i ditt själv

modersträdet ser
kvistar fyllas med sav
vatten
livsblod

ser knoppande fingrar
pärlfingrar skimra i soldaning

hon vet

även om det är svårt – så svårt
och så många gånger gör ont

hon minns

jag vet att det kan göra ont
jag vet också att jag sjunker in

jag sträcker ut min hand

droppen stannar
varför gör du så

jag vill lindra ditt fall
så kan jag lägga dig varsamt ned

det är en god gest vilken jag kan ta emot
glöm dock ej att vi vet ej om det gör ont
och är det min väg
och är det din väg

varför skall jag låta dig falla i vetskapen av att det gör ont

det är inte det jag säger
jag säger

hav medkänsla med dig själv
såsom med andra

medkänslan är helhet
den väver ett nät av
låt oss säga
skyddsnät

jag känner mig förvirrad
sänker handen
lyfter handen

så stillnar handen i redo
jag upplever droppens mod
droppens vilja
och jag fylls av tillit till att det går bra

droppen hoppar
viskar mjukt;
medkänsla har många färger
en av dem är att tillåta medlevandes vägar

varför frågar de; vad finns i släkten vad finns i arvet. är det för att vi skall tro oss vara bundna vid arvet eller till arvet. arvet; den genetiska släktkoden.
den enda genetiska kod vi har är den gudomliga koden.
lägg ej sjukdomens ursprung; källan till sjukdomen på mig, därigenom sänkes jag ned i den dy jag levt mig igenom ej genom.
hon minns vägen
jag såg denna dy – i den stunden släppte jag allt samt lät mig föras ned i tornadons öga ty jag visste att endast så kan jag ”sugas” igenom – för att klättra upp till det himmelska ljus vilket alltid varit närvarande – vilket alltid har livräddat mig i de stunder dyvattnet sökte dra ned mig
under ytan för att dränka mig.

barnet lades i en säck med stenar
repet virades varv efter varv hårt med många försäkringsknutar
kastades i segklibbandedy
barnet jag knöt inifrån upp knutarna, repen
tog mig ur säcken
tyvärr klädde jag mig i säcken till skrud
och detta tyvärr är ej tyvärr – ty värre – därigenom
påminns jag vad jag ej är
säcken tillsäger mig
tillåt icke detta

jag gav dig ej liv
du gav dig liv
i ljuset av ditt andeväsens klara styrka

vi måste föra dig ned i jorden för att du skulle se
hennes hjärtas djupa sånger – hon vilken de gömde i livets stora grotta
rullade stenen för – hennes sånger stiger nu

vi måste föra dig ned i jorden för att du skall se stjärnglödarna stråla i hennes inre
för att du skall se grodden spira för att du skall se groddens vägar
huru grodden spirar i andens ljus
molnblomman i ditt hjärtas trädgård

vi måste föra dig ned i jorden för att du skall känna uppleva haven vattnen strömma i dig
hur dessa förenar allt
detta vatten är hennes blod
rött samt blått
se violerna blomma i vårens ljusdaning

vi måste föra dig ned i för att du skall uppleva modern i dig
i stenen andas drömmolnet i ditt manliga vara
i drömmolnet andas stenen i ditt kvinnliga vara
så förenas det stora blå med det stora röda
det stora röda med det stora blå
*

jag steg upp ur mossan
vilken jag täckte över mig med
för att se en vacker fågel sitta i trädets krona
quetzal - fågel med det långa släpet med mjuka fjädrar prydandes ditt huvud
vem fångade dig för dina fjädrars prakt, buren är öppnad, andas i skogens fria
ditt hjärta brister ej

*

himmelstapiren, en av de fyra är femte i en
betar i stjärngräset simmar i midnattsblå
väcker de sådda fröna i hennes mjukrundade handskålslaguner
*
jorden andas mjuka toner
är dina fundament
firmamentets ursprung

är det
bladet
vilket föll ur boken
vilken föll ur dina händer
buxbom
bokmärket

ängeln vilken omfamnade dina ögon

slöt boken
vilken föll ur dina händer
i det du inmundigade kunskapsvägarna
sagdabjudna av medvandrare

ur
pilgrimsfärder

buxbom

ängeln rörde vid din panna
löste ramarna
hårt spändas
skavande

allt
upphörde
intet
finns

in i tystvinden
lades dina pärlor
du bars in i landskap av sällan skådad skönhet
i skådande skönhet
togs du
in

sattes att växa
där vid
under
ett av träden
du gavs av
alla
under

såg jordens
livets
fundament

insåg trädens växande
bergens växande ur bladen

insåg varför han gavs stentavlor
tio var buden
tavlor tvenne
han var den vilken mottog dessa
tio ur tvenne i en

och den trettonde modern rörde vid firmamentets
rena
stämma

jordesångerna
en strof

ur världsvidas begynnelse

så andas regnskogarnas dräkt

ljudet
ljudande

ur kristallvågornas
tystdroppar
höga

faller över dig i ett mjukt
regn

sjunker in i

dig

vägen till
ditt

hjärta

hon lägger sitt trötta intill sitt bröst
tröttbarn hör mitt hjärta andas ande tag mig i din famn. låt oss sitta här vid elden, se tranor lyfta ur trädens händer.
minns du skuggspelens förtjusning när vi övade fingrarna, fingernärvaro, gestaltande ur rörelse.
hur vi med fingrar målade steg in i skuggorna genom att tända ljuset bakom våra händer
de söker i visionen av är

minns du skuggornas förtjusning
se tröttbarnet mitt, den vita lärften duken.
låt oss bjuda in honom som målar i natten med penslar doppade i stjärnhavs djupblåsvarta färger.
han stiger fram ur intet ur ålder stigen, han sveper med penslar, målar trädens silhuetter. vid hans sida sitter ett barn viker tranor av vita gryningsmoln. han målar tranor i trädens kronor, skriver de oförställda tecknen faller likt regntårar. barnet rör vid duken
tranor flyger ur luften fylls av vingar
stjärnor sätta sig i ring i ring i ring i ring runt hans fötter

han målar i kristallskålar fyllda med djupblåsvartagröna färger
med penslars mjuka drag allt det barnen viskar och du är ett av alla dessa barn. han lyfter dina ögon ur tröttskov. dimman är drömväven, han lägger din drömväv över ditt ansikte
minns, minns hur du såg körsbärsblommen släppa trädet huru du såg fjärilar röra vid kärnorna
minns skuggornas förtjusning när vi övade fingrarna, fingernärvaro

se morgonstjärnan lyfta nattens flikar
han vilken målar i natten
seglar i molnhav
in i turkosbergets klanger
varde dag

mitt utviladebarn

*
jag lever i skogen av ordfjärilarfåglar
hör rotådror
ser in i bladen
hör bladvinden tala
hör rötterna porla i stammarnas ögonmöte
*
*
*
han med de visa ögonen
hon med de visa ögonen
skänker sig i floden
tusenögon skimrar


*

säv vassens vippor vajar i vinden
dammar trädens stammar

*

pilen frågar
varför beundras min krona så ofta
beundras mitt böljande hår
mina svepande långa fingrar

varför synes det ej hur jag doppar mina rötter i floden
hur floden stiger upp i stammen min
jag växer vid alla vatten

min bark
den är vackra lindor
saften jag bjuder är
röd

floden är vatten, vatten är liv
liv är blod, blod är liv
vatten är blod är liv

*

de söker i visionen av är

*
*
*

han ser den stora regnbågsfloden
ser bergets hårda uttryck mildras av
han insåg flodens
strömmars
vara

ser regnbågsfloden, hennes blodådror
hon fröjdar sig i detta
i hans inre ljusdaning
andas mjukt
mjukgör hans hårda uttrycksmedel

moder du andas i mitt inre
han söker i visionen är
ser en kvinna nalkas med en vinge i handen

Inga kommentarer: