torsdag 17 oktober 2013

den 17 oktober 2013



huden skaver
blir allt snävare

huden
ytterväggarna har svårt stå emot vindarna
kastvindarna

i det inre kryper hon samman
vaggar barnet
inom

huden
väggarna
rister
ryser


beslutsamt
ur mananderöstens mjuka stämma
lyfter hon fingrarna

det finns knappar
pärlemor knappar

antalet sägs sju
hon vet att de är flera
knapparna
pärlorna
förbundna med rörelsen

rösten viskar
har du sett knapphålen
lyssnat till dem
lyssnat in

kom närmre
knapphålen är ögon
kisande innan pärlorna trädes in

knapphålen
blickar
vita
svarta

intighet

gryningsskimmer

knapphål
ögon

hon lyfter händerna
fingrarna lösgör knapp efter knapp

huden faller av
ned
rinner ned över

huden ligger i volanger
runt fötterna

huden är kommen blad
rosenmolnsblad

hon ler

vi är
ense

en gång levde en uttorkad flodfåra
flodfåran suckar mjukt
varför säger du levde
lever gör jag

kvisten ur grönmolnen vilka levde lever vid flodfåran
vajar vind
grönmoln
nåja buskar är vi
skugga ger vi
och lever gör du gör vi

flodfåran skulle kunna vara en fåra
plöjd av plog
av såningsmannen med plogen
eller kanske med plogen av vildgäss

så du surrar ler flodfåran till kvisten

surrar gör jag ej surrar gör bin
här
runt
agaveblomstrens sötma
surrar är ej för mig
jag nystar ordtrådar
nystan
bollar till leopardens tumlare

flodfåran nickar
tumlare
tumlare, lever dessa icke i havet

sant är det
vajar kvisten
ungarna tumlar runt
tumlar om
liknar väl mest rullande nystan
utan trassel
hur skall dessa nystan kunna trasslas däri ändarna är en
ungarna tumlar om
liknar väl mest nystan
utan trassel mest leendeliv
kiv
allvarskiv helt visst
de lär gott av varandra
var
var vi
var är vi

flodfåran
är du verkligen en fåra
du ser inte speciellt fårad ut
är du verkligen en fåra vilken inväntar regnen
är du verkligen en flod
du kanske är en ådra
en vattenådra
en
ädelmetallådra
hört har jag smederna smida i höstbergets gömmen
stjärnorna planeterna har sänt stenar till lanternastigarna

mörkret sänker sig i höstanoms ankomst

det är en vacker tråd ler flodfåran
jag är en ådra
en flod
en flodfåra
havet släppte mig in här
ty grönmolnen led torka

kvisten tystnade tvärt
upphörde med nystanet

gjorde vi

ja det gjorde vi
ler flodfåran mjukt

Inga kommentarer: