torsdag 24 oktober 2013

den 24 oktober 2013


förslösande av stigar
är att tiga stilla i svarande av
ditt hjärtas bedjande
till

dina stigar
det är
att avsäga dig
ditt levandeliv

förslösande av stigar
är förnekelsen av urmeningen
av urkällan

förslösande av stigar är att
fånga vindarnas andning i håven
samt sluta den tätt samman

förslösande av stigar
är att bortse från ditt hjärtas stämnyckel
*
allt var i ett plan
hindren ej lagda

den gamla kvinnan
är djupt inne i tomheten
ansiktet är livsmask

allt var
i ett plan

jordarna bergen
det resta var icke rest

så kom det sig att de lade trösklar
talade om stopp
om stannande av steg
talade om forsar om översvämningar
eller var det insvämningar

hon såg tanken leka i en stund av stunder där under
kastanjeträdets höstkrona
tanken räknade kastanjer i ring

så reste de
lade de trösklarna allt högre

det blev svårt för mig att stiga över dem
benen kom att bli
allt mer krumma

årsringarna täckte hela havet
så steg jag in i pupillen

visst var de vackra trösklarna
jag putsade dem noga med olja

först skrubbade jag
skurade
vilka märkliga ordbilder

jag tvagade trösklarna med aska
sköljde trösklarna med brunnens källa
med smak av salt
smorde dem
trösklarna
med olja

jo
trösklarna var vackra
med blanka kvistögon

tanken lyfte en blick
är du där
här
tanken såg in i hennes påkomna tystnad

tyllgardinen
fladdrar
lätt

hon
kvinnan ler nu
vi har kommit att bli vänner vi
slutit fred har vi

tanken skimrade kärleken till denna kvinna
fyllde hennes
kvinnans
panna
loben

ett glänsande rent
kopparklangsöga

det var länge sedan jag lyfte bort
ut trösklarna nu

den gamla kvinnan sitter på förstubron
det var länge sedan hon lyfte bort tröskeln

hon sitter där
helt stilla

blickar in i
höstnattens hav

hav
hav tillit

hon ser ett moln
silvrande
pärlamor

hon ser en stjärna tindra
en stjärna
en ängel

stjärnan föll in
i den gamla kvinnans ögon

på förstubron
sitter ett barn

Inga kommentarer: