måndag 28 oktober 2013

den 28 oktober 2013



jag sov
så länge att näri jag åter
öppnade ögonen var allt för ändrat
lade mig gjorde jag icke
det var ett märkligt skeende

likt
moln vilka lades runt mig
moln var det ej
det var mer likt rök ur skorstenar
ej den vackra röken
detta var märkligt
kanske kan det liknas vid att någon spann en klisterpuppa
av grafitgrå trådar
djupt inom mig visste jag att det grå är fyllt med skimrande nyanser
ändå slöt detta grå så tätt
så kvävande om
likt
läskpapper vilket sög ur mig musten

jag sov så länge att näri jag åter öppnade ögonen
var allt
för ändrat

här levde ej skogar
ej växter
ej vildblomster
et grått asktäcke av oigenkännlig art var lagt över
jag genomfors av en längtan hem

inom mina ögon levde bilden av månsilversjön
med lotusskålar inom

denna längtan förtalte mig att livet
fanns under detta täcke
bara jag
ännu en stund höll mig helt
stilla

inväntade
stunden
reste mig samt begynte dansa
dansa alla de danser vi en gång dansade
danser vilka kittlade
vilka gladde  hennes hud

hur länge jag dansade
vad spelar det för roll
danserna varade ända tills regnen kom

regnen sköljde markerna
framlade stigarna
vilka ledde alltfler till
vi dansade våra hjärtans danser
ända tills vi såg vildblomstren återvända
vi insåg att danserna ej kan upphöra
ty danserna lyfter detta grås tyngd
in i nåderegnens skönhet

och jag insåg att intet var förändrat

Inga kommentarer: