måndag 21 oktober 2013

den 21 oktober 2013



i öknarna
växa ej träd
ej de du kan se
med dina ögon

en gång var allt hav
var allt i den stora tonens skapande

en ton möts
en ton svarar

ur haven steg
de

land med berg med klippor
med stenar
med
skogar dalar ängder

allt ett grönskande hav
vilket vattnades av
havet
av
tonen

allt var
i frid

i harmoni

allt brann hett i sin upplevelse
så hett att de
glömde vattna skönheten

det grönskande
sjönk in i

det du ser är öknar

och tonen var
och tonen är

i öknarna växa ej träd
ej de träd du kan se med dina ögon

dina ögons sovsalar
är slutna inför skönhetens
kärlekens lov
ökenvandrare

den i sannhet vandrande ökenvandraren ser träden
vattnar träden med sitt hjärtblod

i träden hänga citriner
de vakande rör vid cittror

tonen vibrerar skalen

i öknarna växa ej träd
ej de träd du kan se med dina ögon du näre

ökenblomman
vänder stämman till sandödlan

sandödlan vilken andas skugga under ett av bladen

växer ej träd
säger du
hur enar du
träd
det är de
vilka träder in här i öknen

ökenblomman är tyst släpper orden
i en stund av en stund


träd menar jag
sådana träd med stam
med rötter med krona
du vet

aha
de
träden

de vilka träder in här har
har en stam en stamtillhörighet
rötter har de kronor har de
märkliga kronor
det vill jag verkligen säga
kronorna växer ju stora i omfång
så de kippar efter balansen
ja
skorna kippar så
så jag då rakt tror de skall drabbas av skavsår
de liknar mest som att de söker
försöker skala av sig hälarna
de mumlar märkligt
nu
nu
vad är det nunu

jo jag tror de verkligen försöker
skala av hälarna
hur nu det skall vara av nytta
det hälarna  bar är nedlagt i grunden
i jordhus
i jordkupa
i markbädd
i
egentligen mörker

ökenblomman är tyst
i en stund av en stund

så vackra bilder du målar
de vilka här träder in kanske skulle sätta sig här i skuggan 
av
mitt
ett blad

sandödlan snurrade ett cirkelvarv
yrde upp lie sand
spillde ut
fuktade sanden med andningspärlor
till svalka

det vore av godo
så sade sandödlan
i det sandödlan fann sitt till rätta
och visst vet jag att du talar träd
de vilka bär bladverk i kronor
vilka trär rötterna in i jordbäddstofflor
med stammar fyllda av ringar
stammar
pelare
jo
det vet jag

jag mötte ett träd
där beduiner har lagt en brunn synlig
en oas säger de
ett vattensmycke säger de

och brunnen är en vas
dit
kan vi vandra du nära

sandödlan vänder stämman
till ökenblomman

ja det kan vi du näre

Inga kommentarer: