fredag 25 oktober 2013

den 25 oktober 2013


kunde jag väl viska in i vinden
kunde väl vinden viska in i mig
vilken stillhet
vilket lugn
strömmar i denna flod

kunde så floden strömma i mig
föra mig
till
de knoppande bergen
tillsammans invänta
bergens blad vikas
ut

kunde floden viska bergsbladen
kunde bergsbladen viska tecknen
in i min hudkåpa

kunde så floden strömma i mig
föra mig till
ditin däri
träden bära grenar vida

och floden strömmar i mig
jag strömmar i floden
och vinden viskar in  i mig
och jag viskar in i vinden

bergens knoppar
stiger ur svepeblad
fingerblad
höljeblad

skogen ett strömmande
skimrande
bladhav

ja
vi ser höstens blad falla till marken
marken andas
hon
andas
bladen klättrar
uppför stammarna
vars grenar sträcks mottagande till

vilken stillhet
vilket lugn
strömmar i denna flod

det är ditt ense
stig in i detta blad
lyssna till stenarnas porlande
lyssna till bambuflöjtens toner

vem löper i vinden
den vilken med mjuka fingrar
drar genom skogens hår

vi löper
vi rör vid

och glaset i din hand
är havet
och havet i din hand är glaset

och imman är dimman
vilken stiger upp ur havsbädd
och havsbädden stiger upp ur dimman
är imman vilken visar din andning

se vet detta i sökarstigar
det du söker gömmes i ditt sökande
i stammarnas andning
framträder i det du ständigt
är i finnande utan sökande

och undrar du vadi alla dessa och är
dessa och är
omkretsens centrums hav

viskar in i vinden
vinden viskar in i mig
stillhet
lugn

strömmar i denna flod

Inga kommentarer: