lördag 26 oktober 2013

den 26 oktober 2013


dagen sluter knoppblad
är en skimrande
aning
vitgryning
drömmer
dess doft

barnet slumrar i rosenbädd
natten är silverblå
lugn stilla i denna pol
kanske skriar den
natten
annorstädes
så flätar jag mina fingrar till en vagga
till tröst

natten är silver
blå

lugn stilla

silvermantel lyftas
silverkorn strös

dansar
runt dig

dina ögon är
öppnadeslutna stjärnsalar

himmelsvallaren
vandrar med molnen
hör ett skri
sträcker ögonskärpa
himmelsvallaren
vallar marans vilsna stämma in i är

himmelsvallaren
vandrar mjuka steg

ett diamantkorn lades i jord
ett diamantkorn lyfter täcket
viker upp täcket
stiger in i steg

kanske var detta moln en hand
kanske var detta moln en vagga
så mjukt inbäddad var du
förutom i de stunder du var
en ljusstråle
en skimmeraura dansandes i molnängd

en pastill för ögon långt där under att suga på

kanske särade dessa fingrar sig helt lätt
i den hand du så mjukt vilade i
där vid
gavs du en skymt

och var detta moln en vagga
ja
ovanför var hängt
glasbitar i trådar
däri gavs du en skymt

mjukt steg du upp
lade dig på magen med bröstet tätt tryckt intill
höll andan i en stund av stunder
fattade modet i hand
strök varsamt undan molnfliken

jag minns hur dina ögon vidgades inför det du mötte
skimmerljuset var det dina ögon badade i
eller var detta sidenslöjan varigenom allt är pärlemorglans
dina ögon så vackra blickade i hänförelse in
du blinkade

fem bar slöjan undan
en glipa lagom för dig att se

och du frågade mig
vad detta vackra var
vad detta vackra är

djupt blått med en anings gröna ådror stråk

är det en pärla
har en av pärlorna vi plägar kasta boll med fallit igenom
är detta förtätat himmelsblått
ja vi har alltid
talat detta språk
vi talar detta språk

jag förtalte dig att detta är jorden
jordemodern
minns du hur ivrigt du bad mig bära dig till henne
länge beskådade vi allt det vackra

du måste se noga
innan du väljer
innan vi målar din bok
du måste uppleva
de hjärtan vilka andas dig till

är ej jordemodern min moder

så är hon
så är hon

detta måste är ej tvång
detta måste är mer de svävande måsarnas skönhet

förundrad såg du in i mina händer
vilka spann en tråd

vi måste väva din hud
du kära
barn

vilka är det
vilka vilar vaggande i sjön

näckrosor är det

dit är min önskan

de nalkas

så bar jag dig ömt
tätt intill mitt bröst
nedöver regnbågsbron

lade dig i dessas händer

och jag är
dig nära i evig

viska till
mig

du kära
barn


Inga kommentarer: