tisdag 12 november 2013

den 12 november 2013



vid pulpeten med en pulpa
sitter en skrivare
pulpan är ett krus
krusa dig spegel
öppna dina djup
völvan sitter vid härden
väver i fingerram
kristalltoner stigna ur spegelhav
ansikte du blidkas
av de tusen ögonens stillhet
kruset smidde smeden i havssmedja
ässjan andades pärlemor
och spegeln krusade ytan
in i rökgången singlade en fjäder
av sällsynt glasklar art
skrivaren skrev orden
völvan dukade borden
i ditt egentysta kan du  höra tonen
ditt hopp dina ögon är ej grusade

skimmerlågan brann starkare i hennes
völvans händer

han såg snäckan

han lyfte snäckan till sitt öra
däri kunde han höra de tusen tingens strån tala
en del högröstade över andra
en del viskande
yr blev de lyssnande
allt stillnade han hörde dem en och en
i varje fingerborg
rullade orden i spiraler
var och en hade en slev med e hand vilken rörde
inte en droppe spilldes

så stod de alla på rad
tystnade infann sig
livet skred uppför altargången utan böcker utan häften
stilla med manteln mjukt böljande
så stodo de alla i rad

det finns fyra träd
vilka sträcker grenar vida
flätar fingrar i varandra

uppför altargången skrider livet med böljande vit mantel

de står i rad
en alle av skeenden
var och en håller en fingerborg
balanserar den i sina händer

så är det säger livet
historia
kan vi ej nedteckna
det är ett skeende
det vilket var

låt oss vandra livets altargång
tänd lågorna i edra borgar
med fingrarnas ljus

låt de svarta gluggarna givas ljus

låt edra borgar bli fyrar

ledandes de vilsna skeppen
i stormarnas handfast lek

näri de slungar honungen in i grund

vinden
sätter sig ned
helt stilla
andas in så där vilket sker efter flygandefärder
vinden sätter sig ej på stenen
sätter sig invid stenen
de brukar luta sig till varandra

stenen ligger där nu med vingarna vilandes
vinden bar stenen
stenen vilade i vinden
så är deras samvävan
suckar gör de nu
deras
vi är inte deras
vi är vi
du är vi

vad kan jag säga
ense är jag
 vinden bar stenen
stenen vilade i vinden
vingarnas utslagna
utfällda segel
skimrade i  skogsfärgers djup
petroleum

vinden lade stenen
landade stenen här

här i stenens rede

vid landningen fällde stenen vingar
tog ett par steg
vingarna var i det ögonblicket mantelsläp

du är vacker sten
så är du vind
ja det är vi

i det farten mojnade
fällde stenen samman vingarna
och såg väl mest ut att vara en sten
för de vilka såg de vara de
för de vilka ej säg närmre

allt har en historia susade vinden
du och jag
jag och du
allt
alltet
har en historia
undrar varför uddar trimmas så hårt

våra historier är långväga komna vandrade
och vi viskar dem vida till höranden
vi har funnits vid varandras sida sidor
så länge
jag har upphört minnas ändå minns jag varje andning
så sade stenen
så sade vinden

så har vi

en mjuk duns hördes
en gren från eken ekoeken tog ett skutt
landade mjukt i mossan

vinden och stenen
stenen och vinden
samt
samt
vidgade synen nästintill förskräckta
gjorde du dig illa
gjorde vi oss illa

vinden samt stenen studerade grenen

nej
jag gjorde mig ej illa vi gjorde oss ej illa

samt
jag bröts ej
fadersträdet släppte min hand till lyssnande
till inlyssnande av bilderna ni vi målar

stenen begynte
det var så
är så
att en gång i himmelsängen där sanden vilade vågor
var jag ett glimmande korn
inte större än de största än de minsta
en själ kom vandrandes
kanske fastnade jag i en nagel
ett fotblad
en kjol en mantel
vad vet jag ej
mina fränder kom till och vi rullades runt av
kanske en scarabe
vi lades under ett träd
under mig susade eken
under en av dina fränder
palm kallades visst det trädet

länge vaggades vi ej där
vi rullades vidare
hamnade i en fjäderdräkt
landades i vad vet jag
vi
moln kanske eller mon
i en sko kan det ej ha varit och kanske ändå
skon
kängorna knöts upp
den vilken bar grymtade gruffade
näri skon gled av gled vi ur
så hamnade jag här

här i mitt rede
redo

vinden lyfte blicken ur målningen
stenar såg jag växa
till ett berg
med e grotta
däri lades jag
liknade väl kanske mest en slinga
en slöja en orm
vad vet jag
vi är ju alla lika
ihoprullad likt en kringla
en kanelbulle
de doftar gott
låg jag här i bidan
moder min nynnade
så en dag tog hon mig i hand
vi seglade i luftens hav
däri växte jag
landade så här

såg eken växa

såg dig växa vackra ungergren
vi kan tala länge och väl
penslarna är dock trötta söker vila

i det

grenen såg nu gryningen nalkas
fadersträdet sträckte handen till

stenen slumrar
vinden slumrar

så syntes
synes allt vara i den skepnad
vilket dagen innan gav

så är det med historia

de är i rörelse av är

Inga kommentarer: